Autó-felszerelések terén – versenytársak nélkül

0

Beszállítóból termékfejlesztővé válni egy vállalkozás életében nem egyszerű feladat. A Rati Kft. azonban 2006-ban sikeresen végigvitte ezt az újonnan kitűzött célját. Magyar versenytársuk nincs, vállalati kultúrájuk azonban egyedülállóan innovatív a piacon. Rajnai Attila ügyvezetőjével beszélgettünk.

„Azt hiszem, vállalati kultúra terén a leginnovatívabb kkv-k közé tartozunk”.

– 2006-ban nagy változtatás következett be a cég életében, és az innováció került a középpontba, ami azóta is jellemzi Önöket. Mi az, amiben Önök innovatívak, amiben igazán jók?

– Stratégiaváltás történt a vállalatunknál. Egyszerűen fogalmazva beszállítóból termékfejlesztő céggé váltunk. A hozzáadott értéket szerettük volna növelni, valamint a saját ötleteinket megvalósítani.

Praktikusabb, okosabb autó-felszereléseket tervezünk, amik az autómárkák opciós választékán keresztül juthatnak el a vásárlókhoz. Nem az autógyárban kerülnek beszerelésre tehát, hanem külön lehet megrendelni a járművekhez. Igyekszünk a műszaki tartalomban, funkcionalitásban, dizájnban újat, frisset mutatni.

Amiben a leginnovatívabb cégek közé tartozunk Magyarországon, az a vállalati kultúránk, a vezetői struktúra, kultúraváltás, az üzleti tervezés, a menedzsment technikák alkalmazása és az a fajta emberközpontú együttműködő szervezet kialakítása, amivel egy egészen új megközelítésben építjük ezt a vállalkozást.

– Mi motiválta Önöket ebben a váltásban?

– Nem szerettem csupán beszállító lenni a kiszolgáltatottság miatt. Nem éreztem igazán kreatív feladatnak, kihívásnak, hogy a vállalkozásom olyan terméken dolgozzon, amit máshol találtak ki, mi pedig azt legyártjuk és kiszállítjuk, mert a beszállításnak valójában ez volt a lényege.

Jobban szerethető feladatnak láttam, hogy mi találjuk ki a termékeket, és ha kell, le is gyártjuk, de nem ez van fókuszban. Mi csupán összeszereljük és csomagoljuk a termékeinket, az alkatrészeket beszállítók hozzák. A termékfejlesztésre fókuszálunk. Ezt jobban szeretjük művelni, mert így a mi kezünkben van az irányítás.

Kudarcok

– Honnan lehet tudni, hogy az új termék, amit fejlesztenek, az piacképes és lesz rá kereslet?

– Nehéz megtalálni, hogy mi az igazán jó termék, emiatt sok kudarcunk is volt. Kezdők voltunk abban, hogyan kell jó terméket gyártani, és ezekből sokszor zsákutcába is kerültünk. A problémából indulunk ki, ahol az a kérdés, hogy milyen termékkoncepciók lehetnek jó megoldások az adott problémára. Ezt követően a megvalósításhoz is sok kreativitás szükséges, de sokkal mechanikusabban működik, sokkal kiforrottabb az eljárás folyamata, mint annak, hogyan jön létre a problémára a legjobb megoldás.

– Tudna példát is mondani a kudarcokat illetően?

– Egyik ilyen szükséges kudarcunk egy női vezetőknek szóló probléma kapcsán merült fel. A problémafelvetés lényege az volt, hogy a hölgyek hova tegyék a táskájukat vezetés közben. Utasülésre, ülés mögé? Egyik sem jó megoldás, mert ha használniuk kell, az balesetveszélyes. Erre indítottunk egy koncepcióalkotási folyamatot. Alkalmaztuk a keresztfunkcionális teameket, hogy termékkoncepciós ötletetek alakítsanak ki, ebben az esetben azonban nem találtunk olyan megoldást, ami működhetne. Ezt a projektet például félretettük.

Volt olyan probléma is, amire rossz megoldást kínáltunk. A kezdeti lendületben még naivak voltunk, ezért nem lett piacképes végül a termék. Vannak ilyen kudarcaink, de így tanultuk meg azt, hogy a problémától a megoldásig való eljutás a legizgalmasabb feladat, nagyon élvezetes is, de nagy a kockázata és nehéz. Megfoghatatlan dolgokból épül fel végül a termék, viszont úgy hiszem, ebben egyre jobbak vagyunk.

– Hogyan sikerült ezt sikerré kovácsolni?

– Egyre kiforrottabb termékkoncepcióink lettek, néhány autó-felszerelésünk már sikeres is az autógyártóknál, például a két első ülés közötti kartámasz. Kényelmes, stabil, jó tároló helyet biztosít. Egyedülálló megoldás autós vállfánk is, ami autón kívül is funkcionál, és dizájnban is eltér a többitől. Nem forradalmian új dolgok ezek, de apró, újszerű megoldásokat próbálunk a termékeinkbe illeszteni.

– Sok versenytársuk van Magyarországon?

– Magyarországon nem értékesítünk, mivel autógyári opcióként jelennek meg a termékeink elsősorban. Franciaországba és Romániába a Renault csoport különböző márkáihoz szállítunk, Németországba pedig az Opelhez és a Fordhoz, ők a legnagyobb vevőink. Tőlünk kiegészítőket, extrákat, tartozékokat tudnak rendelni.

– Említette a termékkoncepciók kialakulását. Ezekbe az ötletelésekbe aktívan bevonják a munkatársakat is?

– Igen, abszolút. Említettem a keresztfunkcionális teameket. Ez azt jelenti, hogy nem elsősorban mérnökök vesznek részt, vagy termékfejlesztők, hanem mindenki. Négy fős teamek vannak, jelenleg három ilyen csapat van. Nem szakemberként vannak itt, hanem felhasználóként. Feladatuk, hogy azon célcsoportok – akiket kijelöltünk – „bőrébe bújjanak bele”, tehát megtestesítik a célpiacot. Az ő igényeiket kell jól átlátniuk.

– Amelyik megoldás kikristályosodik, az a mérnökök kezébe kerül?

– Nem, ezeket először bemutatókra, kiállításokra juttatjuk el, vagy közvetlenül a vevőkhöz, autógyári szakemberekhez. Hirdetnek innovációs napokat is, amikor ilyen ötletekre vágyva keresnek meg minket. Itt látszik, hogy melyikre van konkrét érdeklődés.

Nagy értékű beruházásra akkor van szükség, amikor már a sorozatgyártásra készülünk fel. Készítünk videókat minden koncepcióhoz, hogy érhető legyen a lényege, így próbáljuk emészthető formába helyezni az elképzelésünket, valamint így tesszük értékelhetővé az autógyártóknak.

– A vállalati kultúra mit jelent az Önök számára?

– A vállalati kultúra egyik meghatározó alapköve az, hogy legyen egy jól megfogható és mindenki számára motiváló jövőképünk.

Ez manapság már elcsépelt dolog, de nekünk a kezdetektől fontos ennek a megléte. Erre építjük fel a középtávú stratégiánkat, ami 4-5 évre már konkrét célokat fogalmaz meg, erre pedig van egy konkrét programunk, éves üzleti tervbe foglalva. Ez azért nagyon fontos, mert így nincs mellébeszélés, és mindenki tudatában van a legfontosabb miérteknek. Az üzleti tervezés színvonala alapjaiban meghatároz mindent a cégen belül: együttműködés, szakmaiság, pozitív légkör, bizalom.

A másik pillér a tisztesség és az őszinteség! Ez már édesapám idejében is rendkívül fontos volt, ugyanis én 2001-ben vettem át a cég irányítását. Édesapámnak nem voltak fekete bevételei és kiadásai, valamint csak teljesen fehér bérek jellemezték a céget. Ez ritka manapság és ritka volt akkor is.

Ez a hozzáállás elköteleződést teremt a csapatban. Minden egyenesen, őszintén, tisztán működik. Így nincs feszültség a szervezetben, együttműködőbb lesz a társaság. Vannak meghatározott vezetői irányelveink, amiket összegyűjtöttünk.

Olyan szervezeti struktúrát alakítottunk ki, ami együttműködésen alapul, nem pedig hierarchián. Munkatársak vagyunk a szó igazi értelmében. Ezek rendkívül fontos és meghatározó tényezők, amik alapján körülbelül 5 éve tőlünk szinte senki sem távozott önként.

A munkatárasak jelentős részének kötetlen munkaideje van. Lehetőséget biztosítunk számukra, hogy saját maguk alakítsák a munka-magánélet egyensúlyt és ezzel tovább erősítjük a bizalmi légkört. Természetesen ez a szemlélet csak azokkal működik, akik élnek a lehetőséggel és nem visszaélnek.

Hogyan kezelik azt, ha valami nem sikerül?

– Azt szoktam mondani, hogy a kudarcnál a siker veszélyesebb. A siker kényelmessé teszi a gondolkodást, a kudarc pedig folyamatos mozgásban tartja. Persze jó az, ha ezeknek egy egészséges kiegyenlített arányuk van. Jövőképünk és középtávú terveink, valamint az üzleti terv három különböző szint, ezt minden évben újragondoljuk, és ha kell változtatunk rajta.

A hibázást nem tekintjük rossz dolognak, mert abban mindig benne van, hogy a határokat feszegetjük, hogy próbáltunk valamit másként, jobban csinálni.

– Az innováció mellett a környezetvédelem, a megújuló energia felhasználása is fontos az Önök számára.

– Ez a projekt egy álomból indult el. Egy „zöld üzem” megvalósítása lebegett a szemem előtt. Megismerkedtem egy tervezővel, aki ennek az építészeti szemléletnek a kiválósága. Közösen konstruáltunk egy olyan épületet, ami gyakorlatilag nullenergiára is képes. Napenergiával és geometrikus háttérrel oldjuk meg a megújuló energiaigényünket. Így értük el a nulla körüli értéket.

– Mi az, amire vágyik a következő években?

– Azt látom most, hogy a mobilitási megatrend egyre erősebb hatással van az autóiparra. Várhatóan nagy változáson megy keresztül az elkövetkezendő 5-10 évben.

Egyre erősebb trend az elektromos autózás, de az önvezető járművek vagy az autómegosztás is egyre nagyobb jelentőségű. Ez alapvetően fogja megváltoztatni a meglévő autóipari struktúrákat, amit tovább erősít, hogy a technológiai cégek is beszálltak a fejlesztésbe, és ők egészen más szemléletben szocializálódtak.

Szeretném, ha ebben a változó környezetben megtalálnánk azokat a réseket, ahol értéket tudunk teremteni.

www.rati.hu


MILYEN ÜZLETI EGYÜTTMŰKÖDÉSEKRE NYITOTT?

Szívesen vesszük az innovatív ötleteket, a termékfejlesztésben tudunk hasznosítani. Újrahasznosított anyagok felhasználása terén, például fröccsöntésben, szoftverfejlesztésben, applikációfejlesztés, informatikai területen is nyitottak vagyunk, de ugyanúgy a csomagolás, textilkárpitozás kapcsán is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here