Kudarcból előnyt, sőt sikert kovácsolt a Gyulahús Kft.

0

A Gyulai Húskombinát 2012-ben zárt be, de a város nem hagyta annyiban a dolgot és egy új céget alapított Gyulahús Kft. néven, amely igazi sikertörténet lett. A példa is mutatja, hogyan lehet kudarcból előnyt kovácsolni, újrakezdeni és kiemelkedő eredményeket elérni. Daka Zsolt ügyvezetővel beszélgettünk a megtett útról.

– A Gyulahús Kft-nek nagy múltja van, mert már 1868-ban több vágóhidat is létesítettek a városunkban – kezdte az ügyvezető. Emiatt számos hentesdinasztia telepedett meg Gyulán.

Akikre nagyon büszkék vagyunk, például Balogh József, az általa készített gyulai kolbász 1910-ben Brüsszelben aranyérmet kapott. Másikuk pedig Stéberl András, aki 1935-ben szintén Brüsszelben arany diplomát nyert a kolbász-termékével. Gyakorlatilag Stéberl Andrást tekintjük valódi elődünknek, ugyanis ő volt az, aki Gyulán a nagyüzemi húsfeldolgozást meghonosította, és a mai napig a kolbász-félék gyártása azon a telephelyen zajlik, ahol egykoron Stéberl András is dolgozott.

Bezárás után újjáéledés

Bizonyára ismert széles körben, hogy a Gyulai Húskombinát a ‘70-es évek második felében nagy kapacitásbővítést hajtott végre, majd az előző rendszerben a KGST piacot kihasználva tovább fejlődött.

Sajnos az Uniós csatlakozás 2004-ben meglehetősen nagy kihívások elé állította a Társaságot, és olyan évek következtek, melyek gazdasági, pénzügyi értelemben nem hoztak eredményt. Ennek a folyamatnak a vége 2012-ben következett be, ugyanis a Gyulai Húskombinát felszámolás alá került, majd 2013 januárjában Gyula város önkormányzata megalapította a Gyulahús Kft-t.

Ekkor kértek fel engem a társaság ügyvezetésére, és 2013 februárjától még a felszámolótól elkezdte bérelni a Gyulahús Kft. az összes gépet, épületet, mindent, ami a gyártáshoz szükséges volt.

2013 őszén a felszámolási folyamat előrehaladtával a város megvásárolta a Gyulai Húskombinát összes vagyonelemét, és azóta egy kézben van minden, az ingatlanok, az összes eszköz a város tulajdonában vannak.

Tehát, 2013 óta dolgozunk ebben a felállásban, szerencsére az elmúlt évek eredményes gazdálkodást hoztak társaságunknak. Jogi értelemben nem vagyunk jogutódok, de szakmailag mindenképp.

Sikerült elérni, hogy az emberek higgyenek a gyulai húsiparban

– Minek köszönhető az elmúlt három évben bekövetkező növekedés?

– A nulláról indultunk újra, mindenféle külső forrás bevonása nélkül, így pénzügyileg is nagyobb a mozgásterünk. Illetve sikerült a kollégákat „mentálisan” olyan helyzetbe hozni, hogy higgyenek abban, igenis van a gyulai húsiparban fantázia és van jövője.

Természetesen több átszervezést is végrehajtottunk az elmúlt években, amiknek az lett az eredménye, hogy gazdaságilag is sikerült megerősödnünk.

Folyamatos cél számunkra, hogy a termékeink minőségét is javítsuk, illetve olyan innovációkat hajtsunk végre, amelyek új termékek fejlesztésének irányába mutatnak.

Jelentős változtatásokat hajtottunk végre, ami sajnos bizonyos létszámcsökkentéssel is együtt járt. De azt gondolom, hogy a gazdaságos és sikeres működés érdekében ezek elengedhetetlen lépések voltak.

Ilyen volt például, hogy a rendészetet kiszerveztük, ami korábban a Húskombinát állományához tartozó feladat volt. Különböző területek vontunk össze úgy, hogy megfelelő módon tudjon működni.

Folyamatos a technológiai fejlesztés

– A technológia fejlesztések folyamatosak nálunk. Említettem az innovációt, aminek érdekében folyamatosan fejlesztjük a technológiát, a műszaki hátteret. Ismerve a nyugat-európai húsipart, van még hova fejlődnünk, felzárkóznunk, de igyekszünk.

A bizalmat újra kellett építeni

– Milyen kihívásokkal találkozott?

– A felszámoláskor, 2012-ben nagy kihívással szembesültünk, ugyanis mind a beszállítóink, mind a vevőink bizalmatlanná váltak velünk szemben. Ennek a bizalomnak a helyreállítása volt talán a legnagyobb feladat az elmúlt években. Ez is tartott a legtovább.

A beszállítók bizalmát, úgy gondolom, hogy hamarabb sikerült visszaszereznünk, de a vásárlói bizalmat körülbelül 3 évig tartott újra kiépíteni.Sikerült meggyőzni őket arról, hogy a jövőben is megfelelő minőségű és mennyiségű árut tudunk biztosítani.

Emellett látták azt, hogy minőségi termékeket állítunk elő, és pénzügyileg is stabilak vagyunk. Ezek miatt mertek ránk alapozni újra.

Minden egyes korábbi vevőnket személyesen kerestünk fel, és kezdtük el újra a tárgyalásukat.

– A Majorannás májasuk nyerte el idén a Magyar Termék Nagydíjat. Miért pont ezt a terméket nevezték?

– Büszkék vagyunk a kolbász-termékeinkre, de legalább olyan fontos termékcsalád számunkra a Gyulai májas termékcsalád is. 2010-ben a Gyulai májas már megkapta ezt az elismerést. Úgy gondoltuk, hogy a Majorannás májasunk is megérdemli az elismerést, mert hasonlóan jó termék, mint a Gyulai májas.

– Minek köszönhető ez a magas színvonal?

Nagyon fontos az, hogy kitűnő minőséget állítson elő a gyártó, a termelő. Meggyőződésem, hogy a mi termékeink kiváló minőséget testesítenek meg.

A legendás marketing trükk

– Milyen marketingeszközöket használnak?

– Stéberl András indította útjára a Gyulai termékeket, és érdekes fogásokkal „marketingezett”.

Egy pesti barátjával, Wolf Samuval találták ki ezt a fajta „marketinget”:

A munkásoknak az volt a feladatuk, hogy Budapesten bementek a hentesboltokba és keresték a Gyulai kolbászt, amit ha nem árultak, hangosan elkezdték kifogásolni, így a tulajdonosok kellemetlen helyzetbe kerültek. Néhány nappal később pedig megjelentek a valódi üzletkötők, akik felvették a hentesek rendeléseit.

Természetesen mi is minden lehetőséget igyekszünk megragadni annak érdekében, hogy a márkát népszerűsítsük, illetve a termékeinket  ismertessük a fogyasztók körében.

Erre több szálú megállapodásunk is van a partnereinkkel, például a nagy üzletláncokkal, közös marketingezésbe is szoktunk kezdeni, például a reklámújságokban való megjelenésekkel.

A cél a brandépítés

Idén sikerült eljutnunk oda, hogy jelentős összeget tudtunk fordítani televíziós megjelenésekre is, szeptember 5-e óta több hazai csatornán is látható a kb. 21 másodperces reklám spotunk. Ez a Társaság életében is egy jelentős marketingfogás, ugyanis korábban nem volt arra lehetőségünk, hogy ilyen felületen megjelenjünk.

Ennek azonnali hatása természetesen nincs. A lényege, hogy a Gyulai márka, a Gyulai brand a fogyasztók tudatába beépüljön. Ez egy hosszú távú „befektetés”.

– Mi az, ami most kihívást jelent a Társaságnak?

– A legnagyobb kihívás manapság – nem csak nekünk – az, hogy az alapanyagárak jelentősen növekedtek az elmúlt pár hónapban, amit mindenkinek megfelelő módon kell tudnia kezelnie.

Kihívás továbbá az, hogy a megfogalmazott céljainkat megfelelő módon tudjuk teljesíteni, tehát nem csak a piacon való maradás a cél, hanem a további bővülés.

Van még olyan kereskedelmi lánc, ahol nem vagyunk jelen. Azon dolgozunk most, hogy mihamarabb az ő polcaikon is ott legyenek a Gyulai termékek.

– Hogyan látja a jövőt? Hogyan képzeli a következő 5 évet?

– Bízom abban, hogy 5 év múlva már eljutnánk addig, hogy megvalósítsuk azt a tervünket, amit az elmúlt években kidolgoztunk.

Nevezetesen arról van szó, hogy jelen felállás esetén két üzemben zajlik a tevékenységünk, amit a jövőben úgy szeretnénk átalakítani, hogy egy telephelyen tudjuk az összes termékünk gyártását megvalósítani. Ez egy óriási kihívás, mert súlyos milliárdokba kerül a megvalósítás.

De nekem meggyőződésem, hogy a gyulai nagyüzemi húsfeldolgozás jövőjét hosszútávon megalapozhatnánk e terv megvalósításával.

Innovatív megoldások

Társadalmi szerepvállalásunk jegyében az elmúlt években elkezdtük csökkentett sótartalmú termékek fejlesztését, amivel nagyon jól haladunk.

Ezzel párhuzamosan pedig az adalékanyag-mentes termékcsalád fejlesztése is folyamatban van. Azt gondolom, hogy ezek a szempontok a jövőben még inkább előtérbe fognak kerülni a fogyasztók szemében is, ezáltal növelhetjük a vevői bizalmat a Gyulai márka iránt.


– Milyen kapcsolatokra nyitottak?

– Szeretnénk export oldalon növekedni, ehhez pedig szükségünk van olyan partnerekre, akik az adott piacot jól ismerik. Ilyen partnerekre már most van szükségünk.

– Mit szeret csinálni szabadidejében?

– Nagyon szeretek kertészkedni, ez kikapcsol. De emellett nagyon szeretek sportolni, például úszni, mikor időm engedi. Ezen kívül szeretem a horgászatot, és természetesen a családommal is sok időt töltök.

Vereb István

Előző cikkElismerést kapott a „kolbászkirály”
Következő cikkKudarcból előnyt, sőt sikert kovácsolt a Gyulahús Kft.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here