A Házikó Farm Kft. kisvállalkozás csupán néhány éve kezdte meg a működését. A cégcsoporthoz hozzátartozik a Házikó Ellátó Kft. élelmiszerüzem, valamint a Házikó Catering és a Farmbistro. A cég alapítója, Bertényi Gábor mesélt az alapötletről, kihívásaikról és a jövőbeni elképzeléseiről.
Honnan jött az ötlet?
– Egy ideig két külön szálon fut a történet. Az egyik egy erős városi identitás, a Szimplakert. Ebben a fővárosi gasztrokertben töltöttem több mint tíz évet, ezzel párhuzamosan pedig lett egy vidéki identitásom is, amikor leköltöztem vidékre. Itt elkezdtünk gazdasági és vidékfejlesztési projektekkel foglalkozni. Vidékfejlesztést kezdtem aztán tanítani az ELTE-n, majd termelői helyi piacokat kialakítani több helyen az országban.
Volt egy pillanat, amikor azonban ez a nagyon városi és nagyon vidéki vonal összekapcsolódott az életemben. Látszott, hogy az élelmiszer az, ami ezt a kettő területet összeköti. Az elmúlt 6-7 évben a város és a vidék összefonódásán ügyködtünk. Egy darabig ez hobbi szinten ment, aztán kicsit munkává vált, egészen három évvel ez előttig. Akkor otthagytam a Szimplakertet és az egyetemet is, és megpróbáltuk a fenntartható élelmiszer irányát üzleti alapokra helyezni. Úgy gondoltam, hogy a munkám és a hobbim legyen egy, és ebből jött létre a Házikó 2014 őszén.
Az ötlet csak annyi volt, hogy áruljuk el mindenkinek, hogy mit eszünk.
Van körülbelül 50 szerződött kisgazdaságunk, termelőpartnerünk, akiknek egy saját magunk kreálta minőségbiztosítást adunk. Tőlük származik minden alapanyag. Ezek friss termékek, de van saját pékségünk is. Van már melegkonyha is, de inkább az alternatív büfékonyha a meghatározó számunkra. Ami csomagolt, azon nem csak az alapanyag van feltüntetve, hanem az a kisgazdaság is, ahonnan az élelmiszert beszerezzük. Semmilyen mesterséges anyag nem kerül bele a termékbe, a gazdaságok pedig a mi kritériumainknak teljesen megfelelnek.
– Milyen termelőkkel állnak kapcsolatban?
– A liszt például a Szabó Malomból érkezik. Zöldség, gyümölcs, tejtermék, húsfélék és igazából minden, ami egy gazdaságban előállítható az érdekel bennünket. Van nagyjából 5-6 termékcsoportunk, részben húsos, de rengeteg vegetáriánus ételünk. Nagy hangsúlyt fektetünk a zöldségekre, gyümölcsökre.
– Ki a célpiacuk?
– Budapesten működünk, viszont néha vidéki kiszállításaink is vannak, amiket a friss termékek miatt nem annyira szeretünk, a messzire szállítást sem szívesen vállaljuk. Amit itt a Házikónál előállítunk, azt helyben is értékesítjük. Nem csak azt tudja az ember, hogy mit eszik, hanem hogy melyik gazdaságtól jött, és hogy ezek hol vannak.
– Hogyan építik a Házikó brandjét?
– Alapvetően nagyon jó a sajtónk és ehhez képest nem volt eddig sales-ünk. Nincs marketingünk. Marketing helyett kommunikáció és PR van. Rádió, TV, online és nyomtatott sajtó is, saját honlap, közösségi oldal. A cateringeken, amikre ételt szállítunk, elmeséljük a Házikó történetét.
Változnak az igények, hogy mit mondjunk el magunkról, de ezek jót tesznek a hitelességnek és erősíti az is, hogy ráírjuk ételeinkre az összes alapanyagot, melyik honnan és kitől származik. A kisgazdaságok a weboldalunkon is megtalálhatóak, de vannak QR kódok is, amik elvezetnek a gazdákhoz, tehát van lekövethetősége.
– Milyen terveik vannak a továbbiakban?
– Jelenleg a logisztikai területeinket szeretnénk fejleszteni. Béreltünk már egy új hűtőházrészt is, mert az előzőt kinőttük. Ami tervben van továbbá, hogy lesz egy kisüzemes gyümölcslé palackozónk. Ez a gyümölcslé szintén nem tartalmaz majd mesterséges anyagot. Ugyanúgy a saját beszállítóinktól érkezne a gyümölcs.
– Honnan tudják, hogy mibe érdemes belefogni, mire van igény?
– Pontosan nem tudjuk, de azt látjuk, hogy ha a cateringhez ételt tudunk biztosítani, ahhoz innivaló is kell. Ekkor bajban vagyunk, hiszen hiányzik az üveges ital. A biotermékekhez főleg nehéz hozzájutni, ezért sejtjük, hogy ez egy jó gondolat. A legnagyobb multiktól a kkv-kig, kulturális és oktatási intézetek, követségek is ügyfeleink.
– Jól látom, hogy a bio ételekre jelenleg nagyon fogékony a piac?
– Mi nem vagyunk biok, bár a termelőink 80%-a az. A maradék 20%-ról is úgy gondoljuk, hogy meggyőződésből ökogazdálkodnak, másrészt nem hiszünk a bioban és abban, hogy egy ilyen tanúsítványt adó szervezet teljesen hiteles. Ezért is mondom, hogy mi nem bio ételt kínálunk, hanem átláthatóságot. Egyet állítunk: hogy nálunk tudod, mit eszel.
A vásárlóink egy része azért veszi meg a termékeinket, mert finomak, másik része azért, mert biciklivel is kiszállítjuk, egy harmadik része pedig azért, mert vidékfejlesztést végzünk és kötődése van hozzá. Az igazi célcsoportunk azért veszi meg, mert tetszik neki a koncepció.
– Mi volt az eddigi legnagyobb kihívásuk?
– Egyrészt az identitás definiálása. Megugrani azt, hogy ne magából induljon ki az ember, vagyis elfogadni a tényt, hogy sokszor új megközelítés kell. Nem így nézett ki a weboldalunk sem, hanem vidékfejlesztési honlap volt, ma pedig már rengeteg kép van, kevés szöveggel. Mindez egy tanulási periódus.
– Mi az, ami Önt motiválja?
– Őrületes ambícióim már nincsenek, én örülnék annak, ha egy ilyen típusú vállalkozás megállná a helyét a hazai piacon, reális munkamennyiséggel és fenntartható működéssel. Idő kell, hogy bekerüljön a köztudatba. Ezzel együtt a sajtónk remek, a napi szintű visszajelzés pedig megvan, hogy jó az, amit csinálunk, örülnek neki.
Nem nagyon veszítünk klienseket. Nehéz bárhova bekerülni, viszont ha már bekerültünk, ott stabilan jelen vagyunk. Van egy stabil termelői hátterünk is, és egy nagyobb megrendelés sem lep már meg, tudunk standard minőséget csinálni.
Bertényi Gábor
www.haziko.farm
MILYEN ÜZLETI EGYÜTTMŰKÖDÉSEKRE NYITOTT?
Az üzemi működésünk, vagyis a beszerzés, megrendelés, kiszállítás és nyomon követhetőség az, ami egyre nehezebb logisztikát jelent, amihez üzemirányítási szoftveres rendszerre van szükségünk. Bármi, ami a többi pékséghez is kapcsolódik, adalékmentes termékek, amik érdekelnek. Új gazdaságokra mindig van és lehet szükségünk és akár a franchise tapasztalatok is hasznosak lehetnek számunkra.