Élvonalban a gyorsfagyasztás piacán

0

Fejlesztés nélkül elképzelhetetlen a hosszú távú jövő

A Fevita Hungary Zrt. több évtizede van jelen a piacon, közel tíz éve azonban már az innovációé és a megújulásé a főszerep, ami egyre látványosabb a kívülállók szemében is. A vállalkozás Magyarországon piacvezető a saját területen. A cég kereskedelmi igazgatójával, Kúthy Lászlóval beszélgettünk a márka múltjáról, jelenéről és a jövőbeni tervekről.

Innováció, megújulás

– Ha jól tudom, az elmúlt egy évben a cégüknél az innovációé és a megújulásé volt a főszerep.

– Inkább úgy fogalmaznék, hogy az elmúlt tíz évben a fejlesztés és fejlődés volt a főszerepben, mert 2006-tól folyamatosan nő az árbevétel. A beruházásra fordított összegek is emelkedtek.

2014 kiugró év volt a Fevita Hungary életében. Ekkor az új gépházunkat, illetve egy új csomagolóüzem részt avattunk fel. Két évvel ezelőtt elkezdődött a Fevita márka erőteljesebb marketingtámogatása, ami külső szemlélőknek is feltűnhetett.

A Fevita márka nagy érték, piacvezető, amit meg kell őrizni. Ezért jelentünk meg több csatornán is, például TV reklámmal, a billboard kampányokkal és plakátokkal, valamint folyamatosan újítjuk a weblapunkat, a Facebook megjelenésünket, és még sorolhatnám. Sok mindent megtettünk tehát a FEVITA márka érdekében, de a korábbi fejlesztések inkább csak a cég belső működését érintették.

Nő a tudatos vásárlók száma

Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a Fevita márkatermékek a legjobb minőségű árukat tartalmazzák. A piaci visszajelzés azt mutatja, hogy szívesen vásárolják a termékeinket. Egyre inkább nő a tudatos vásárlók száma, a fogyasztók meg akarják ismerni az ételeink mögött álló céget, megbízhatóságát és magát a gyorsfagyasztást, mint technológiát, annak előnyeit.

Ez egyébként a nagyipari méretekben alkalmazott legkíméletesebb eljárás, hiszen a gyorsfagyasztott zöldségek és gyümölcsök vitamintartalmának 75-80%-a megmarad. Ez a tény egyelőre kevesek számára ismert. Számtalan minőségi, analitikai, mikrobiológiai vizsgálat elvégzését követően megfelelőnek minősített termék hagyhatja el a gyárat. A mikrobiológiai vizsgálatokra például Biomérieux automata berendezést alkalmazzuk, ami lényegesen gyorsabb, pontosabb, mint a kézi módszer.

– Miben tekinthetőek Önök piacvezetőnek?

– A Fevita brand a hazai piacon, gyorsfagyasztott márkatermékek kategóriában piacvezető, körülbelül 24% a piaci részesedése.

Fejlődésünk 2006-ban kezdődött, amikor tulajdonosváltás történt. Azt megelőzően ugyanis a hűtőházban dolgozók és a menedzsment volt a tulajdonos. A 2001-es új árfolyam-szabályozás szintén nagyon megviselte a céget. Mindezekkel párhuzamosan rendkívül magas volt a jegybanki alapkamat, ami szintén „hűtötte” a gazdaságot. Könnyen be tudott áramlani az importáru. Nálunk ennek hatására a fejlesztések leálltak. Ezen változások összességei juttatták el oda a cégünket, hogy kerestünk egy új tulajdonost, aki tőkeerős és akivel hosszabb távú működés volt elképzelhető.

Új termékek, piaci kilátások

– Az elmúlt években új termékeket vezettek be. Hogyan történik ez Önöknél?

– Számos termékötlet van a társaságnál. Ezeket az ötleteket megvizsgáljuk. Bármely kollégánk adhat termékötletet, nincs a felsőbb vezetéshez kötve.

Két éve jelentünk meg a rizses keverékünkkel, tavaly pedig a grillezett zöldségkeverékkel.

Ott vagyunk a nemzetközi kiállításokon, látjuk a magyarországi trendeket is és keressük, hogyan lehet ezeket a mi zöldségeinkkel kivitelezni. Ez alapján megvizsgáljuk, hogy mennyire ízlik az új termék a saját társaságunknál, majd külső helyszínen kóstoltatásokat is végzünk.

Ha ezek alapján úgy véljük egy készítményről, hogy megállja a helyét a piacon, akkor bevezetjük. Csak olyan terméket tudunk piacra dobni, amely a megfelelő forgalmat tudja biztosítani az áruházak polcain, különben nagyon rövid életű lesz az újdonság. Folyamatosan mérjük, hogyan alakul a produktum fogyása. Néhány új termék piaci elismeréséhez több évre volt szükség.

A 2008-as év, a gazdasági válság a magasabb hozzáadott értékű termékek drasztikus csökkenését mutatta, a fagyasztott zöldség, zöldségkeverék kategóriában viszont növekedett az értékesítés a kiskereskedelemben, ami a relatíve olcsó gyorsfagyasztott zöldség áraknak is köszönhető volt. A jelenlegi piac ismét igényeli a magasabb hozzáadott értékű termékeket is.

Kutatás-fejlesztés csapatmunkában

– Minden kutatás-fejlesztés közös csapatmunka és nem egy személyhez kötődik. A társaság stratégiája világos, közösen egymás munkáját segítve dolgozik a stáb és a legjobb ötleteit próbálja mindenki hozzáadni az újdonságokhoz, mert termékötleteink bőségesen vannak. Mint jeleztem, a külföldi utak is adhatnak inspirációt.

A sárga színű sárgarépát például Finnországban láttam, amit mi is kipróbáltunk a hazai termesztésben, s ez lett az egyik eleme a szivárványkeverékünknek, aminek alkotója a sárga és narancssárga színű répa is. Voltak viszont olyan termékfejlesztések is, amelyek bármennyire is korszerűek voltak, nem tudtak kellő forgalmat biztosítani.

– Terveznek a közeljövőben további beruházásokat?

– A beruházások folyamatosak. Nagyon sok fejlesztés megy egymással párhuzamosan, nem is szabad leállni a fejlesztésekkel, hiszen folyamatosan szigorodó világot élünk, egyre magasabbak a fogyasztói igények. Fejlesztés nélkül elképzelhetetlen a hosszú távú jövő.

– Mi jelentette az eddigi munkája során a legnagyobb kihívást Önnek, vagy a cégnek?

– Azt emelném ki, hogy mivel éves szerződéseink vannak, minden évben el kell érnünk és meg kell haladnunk azokat a pozíciókat, amiket az elmúlt években elértünk. Ez folyamatos, nagyon komoly munkát igényel. Ezt látom az egyik nagy kihívásnak.

Hasonlóan komoly feladatot jelent, a zöldség nyersanyagok megfelelő időben történő biztosítása, ami megfelel a gyártóvonalak kapacitásának. Úgy kell ütemezni a vetéseket, hogy minden nap a gyártási kapacitásnak megfelelő mennyiségű zöldség legyen az optimális érettség szakaszában.

Ez nagyban függ az időjárástól is, ezért is jelent hatalmas kihívást.

Hosszú évek tapasztalata alapján viszont aránylag jól tudják szakembereink ezeket a folyamatokat megtervezni. Szoros együttműködést folytatunk minden partnerünkkel.

Minél sikeresebb a vállalat, annál nagyobb felelősséget ró a vezetésre, hogy kellő időhorizonton lássák a társaság működését.

2014-ben adtuk át az új hűtőgépházunkat, ami kifejezetten mutatja, hogy a cég hosszútávon dolgozik, hiszen az előző gépház 1966-ban kezdte meg a működését.  A partnerkapcsolatokban is hosszú távú tervezünk.


MILYEN ÜZLETI EGYÜTTMŰKÖDÉSEKRE NYITOTT?

Folyamatosan keressük a kapcsolatokat megbízható cégekkel, akikkel hosszú távon tudunk együttműködni. Jelenleg például műszaki, informatikai, laborral, logisztikával kapcsolatos területekre. Nyitottak vagyunk az új kapcsolatokra, de csak megbízható, kellő referenciákkal bíró cégekkel dolgozunk együtt. Megpróbálunk mindent Magyarországon beszerezni, ha nem tudjuk, akkor lépünk csak külföldre.

Kúthy László
www.fevita.hu

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here