A Cégkapu egy elektronikus tárhely, ami egyben az ún. biztonságos kézbesítési/szolgáltatási címként is szolgál: ez lesz 2018-tól a gazdálkodó szervezetek hivatalos elérhetősége. Célja, hogy egy hivatali kommunikációs csatorna legyen: tehát a cégek egymás közt ezen keresztül nem kommunikálhatnak.
Regisztrálni kötelező 2018.01.01-ig minden, a Cégjegyzékben bejegyzett gazdálkodó szervezetnek (Magyarországon bejegyzett szervezetnek) – ennek elmulasztását szankcionálni fogják.
A gazdálkodó szervezetek számára 2018. január 1-jétől kötelező a Cégkapu használata. A
NISZ Zrt. Cégkapu szolgáltatása 2017. december 1-én indul. Az Ügyfélkapuhoz hasonló
Cégkapun keresztül a cégek, alapítványok, gazdálkodó szervezetek online tartják majd a
kapcsolatot a hivatalokkal, dokumentumokat küldhetnek, fogadhatnak, így személyes
ügyintézés nélkül, kényelmesebben és gyorsabban intézhetik a cégügyeiket.
A megadott e-mail cím lesz az elektronikus kapcsolattartás címe, azaz a hivatalos
okmányok erre a címre fognak érkezni, beleértve a cégbírósági értesítéseket, bírósági kereseti kérelmeket, stb. A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a
cégelszámolásról szóló törvény alapján a cégjegyzék valamennyi cég esetében tartalmazza a cégnek az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló
törvény szerinti hivatalos elérhetőségét.
Ezen előírás 2018. január 1-jétől kötelező, ekkortól a cégeknek már kötelezően közzé kell
tenniük a cégjegyzékben céges ügyfélkapujuk címét.
Jogszabályi háttér:
Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.)
Korm. rendelet 89-91. §-a.
A Cégkapu kapcsán meg kell említeni, hogy egy új azonosítási szolgáltatás, a Központi
Azonosítási Ügynök (KAÜ) is kiépítésre kerül/t, melynek funkciója, hogy adott elektronikus
ügyintézési szolgáltatásokban teljes körűen és hitelesen azonosítsa a kérelmezőt, és
kapcsolatot nyisson a felhasználók és az intézmények között.
A regisztrációra 3 módon kerülhet sor:
- online:
2017.07.01-től: ezt a Cégjegyzék szerint képviseleti joggal rendelkező személy
kezdeményezheti, mivel az ő képviseleti jogosultságát ellenőrizni nem kell –
közhiteles nyilvántartásban már szerepel. Feltétele, hogy a képviselő rendelkezzen
ügyfélkapus hozzáféréssel, vagy új típusú, ún. e-személyazonosító igazolvánnyal,
vagy telefonos azonosítóval. - személyesen;
- e-űrlappal:
a Cégjegyzékben képviseleti joggal rendelkező személytől származó meghatalmazás
birtokában kezdeményezhetik a regisztrációt (pl. könyvelő, adótanácsadó, ügyvéd stb).
A gazdálkodó szervezet regisztrációját ezen az oldalon online módon lehet kezdeményezni.
A regisztráció folyamatáról részletes útmutató érhető el ezen a linken!, mely lépésről
lépésre tartalmazza a teendőket.
Cégkapu-regisztráció folyamata ONLINE:
1. lépés: Cégképviselő vagy a meghatalmazottja
– bejelentkezik az alkalmazásba,
– kiválasztja a regisztrálandó cég cégformáját,
– megadja a szükséges adatokat (a meghatalmazottnak egy regisztrációs űrlapot
kell kitöltenie, ahol el kell végezni a szükséges elektronikusan hitelesített
dokumentumok csatolását).
2. lépés: A regisztrációs alkalmazás kapcsolatba lép az érintett közhiteles nyilvántartásokkal és ellenőrzéseket hajt végre.
3. lépés: Eredményes regisztráció esetén az alkalmazás eltárolja a regisztrációs adatokat, és elektronikusan hitelesített visszaigazolást ad.
A Cégkapu-rendszerben az alábbi szerepköröket alakítják ki:
képviselők (akik a Cégjegyzékben szerepelnek): közülük csak 1 fő regisztrálhat;
Cégkapu megbízott: 1 fő lehet, akit a képviselő hatalmaz meg, jogköre
jogosultságkezelői jogkörrel bír (pl. Cégkapu ügyintézőket jelölhet ki);
Cégkapu ügyintézők: többen lehetnek, behatárolt jogosultságokkal rendelkezhetnek,
mint pl. dokumentumküldés/fogadás adott címről/adott címre.
A cégtörvény 2017. január elsejétől hatályos módosítása értelmében, az érvényesség
időpontjában már létező gazdálkodó szervezeteknek a hivatalos elérhetőségüket be kell jelenteniük 2017. augusztus 30-ig a szervezetet nyilvántartó közhiteles nyilvántartásba. Azaz cégek esetében a cégnyilvántartásba, aminek előfeltétele a Cégkapu szolgáltatásra történő regisztráció. Tehát a regisztrációt az e-ügyintézési törvény alapján augusztus végéig kell elvégezni, a törvény azonban egy átmeneti felkészülési időszakot biztosít, így ez 2017. december 31-éig hátrányos jogkövetkezmények nélkül tehető meg.
Szankciók várhatóak
Az illetékes hatóságok 2018. január 1-jétől jogosultak lesznek a törvényességi felügyeleti eljárás vagy hatósági ellenőrzés megindítására azon gazdálkodó szervek esetében, amelyek nem regisztráltak.
Nem érdemes megvárni a határidőt, hiszen ha a korábbi tapasztalatokból indulunk ki
miszerint, akár egy napos csúszás a munkavállaló bejelentésében, akár 200.000 Ft-os
büntetést is maga után vonhat, akkor az elmaradt Cégkapu regisztráció is súlyos százezrekbe kerülhet a cégeknek.
Összefoglalva:
Regisztrálni tehát 2017. július 1-jétől lehet, a Cégkapu regisztrációs oldala nyilvános
tesztüzemben működik 2017.07.15-ig. Ez idő alatt elvégzik az alkalmazás finomhangolását, a tesztüzem során jelentkező apróbb hibák javítását. Így mivel a kiépítés és a próbaverzió is folyamatban van, érdemes a cégvezetőknek könyvelőjüknél, vagy adótanácsadójuknál
érdeklődni a teendőkről. Felvilágosítást, és segítséget a pontos regisztrációs folyamatról cégünk is szívesen ad a vállalkozásoknak! Ezzel kapcsolatban keressen bennünket bizalommal az info@cass.hu címen.
Cégvezetői tipp:
Azt javasoljuk, hogy a cégvezetők minél hamarabb tegyenek eleget regisztrációs
kötelezettségüknek, hiszen csupán pár percüket veszi igénybe, és egy idő után mindenkinek szüksége lesz ügyfélkapus regisztrációra, vagy legalább telefonos azonosítóra.
Abban az esetben, ha rendelkezik már ügyfélkapuval, úgy a Cégkapus regisztrációra, és a tárhelyre érkező értesítések figyelésére a Company Assistant Service Kft. szívesen vállal megbízást!
Szívesen megszabadulna a bonyolult adminisztráció problémájától?
Ezúton szeretnénk felhívni minden kedves és leendő Ügyfeleink figyelmét új, most
bevezetett MONITORING szolgáltatáscsomagjainkra melyben meghatalmazással
vállaljuk ügyfeleink regisztrációját, illetve vállaljuk szerződött partnereink
cégkapujának, ezáltal a hivatalos közigazgatási és bírósági levelezésük figyelését!
MONITORING szolgáltatásaink részleteivel kapcsolatban kérjük, keressen bennünket, írjon
nekünk az info@cass.hu e-mail címre!
(A szakmai összefoglalót készítette, Lajos Szilvia könyvelő (Private Accounting Kft.), és Dr.
Drimàl Szilvia (Drimàl Ügyvédi Iroda) szakmai felügyelete mellett, többek között a Magyar
Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete (Adókamara) közleménye,
a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. Gazdálkodó szervezetek számára
biztosított tárhely (Cégkapu) ÁSZF.-e, valamint a Belügyminisztériumban 2017.06.27-én
tartott tájékoztató előadás alapján Kovács Anett, Company Assistant Service Kft.)