Új szereplő a csokoládépiacon

0

Edelényben található egy gyár, mely éveken keresztül szaloncukrot és csoki mikulásokat, nyuszikat állított elő. Tulajdonosváltást követően azonban úgy döntöttek, ennél többre hivatottak, ezért fejlesztésekbe kezdtek, és a prémium minőségű csokoládék piacán készülnek megjelenni. Ez a cég a Pannon Kraft Magyarország Kft., mely komoly célokat tűzött ki maga elé. Ezekről a tervekről és fejlesztésekről mesél a cég ügyvezető igazgatója, Lukács Alexandra.

Mivel foglalkozik a Pannon Kraft Magyarország Kft.?

Édességgyártással foglalkozunk. Az üzem 15 éve épült, 2016-ig egy család tulajdonában állt, majd ekkor egy kereskedelemmel foglalkozó cégcsoport vásárolta meg a 100%-os tulajdonjogot. A korábbi tulajdonosok fókuszában a szezonális termékek gyártása állt – karácsony, mikulás, húsvét -, mára azonban ez változott, illetve éppen folyamatban van a változás, és a napi – szeletes, táblás – termékek gyártására fektetjük a hangsúlyt. Jelenleg fő termékeink továbbra is a csoki mikulások és nyuszik, valamint a szaloncukrok, de egyre szélesebb körben gyártunk 18 és 25 g-os szeleteket és 100 g-os táblás termékeket. 2017-től pedig mi forgalmazzuk – nem gyártjuk – az USB energiaitalt is.

Korábban a gyár arra lett kialakítva, hogy bevonó masszából készülő termékeket gyártson. Fontos tudni, hogy a bevonó masszából készült, úgynevezett első áras termékek, az olcsó kategóriába tartoznak, hiszen ezek nem valódi csokoládéból készülnek: kakaóvaj helyett növényi zsírt tartalmaz az alapanyag. A valódi csokoládé pedig értelemszerűen drágább, hiszen kakaóvajat tartalmaz.

A gyárban 2014-ben kezdte meg működését a csokoládé-gyártósor, tehát közel 4 éve gyártunk tejcsokoládé termékeket Edelényben.

Mi az, amiben Önök igazán jók?

A szezontermékek gyártásában nagyon jónak tartom magunkat, ide elsősorban a bevonóból készült és bevonóba mártott termékeinket sorolom. Ezek közül is kiemelkedik a zselés szaloncukrunk minősége. De kiváló minőségűek tömör táblás, fondant, zselé alapú és egyéb figurás termékeink is.

Ezen kívül pedig nagy előnyünknek tartom, hogy kis méretünk miatt a megrendelői igényekre nagyon rugalmasan tudunk reagálni, értem ez alatt az ízt, a mennyiséget, a kiszállítást, stb.

A termékek márkaneve pedig a Linga?

A bevonós termékeink márkaneve igen, a Linga, ezt még a korábbi tulajdonostól vettük át, azonban a tejcsokoládé termékeink már Pannon Kraft néven kerülnek forgalomba. Ezek kimondottan szezonális, figura termékek, például csoki nyuszik és mikulások.

Táblás tejcsokoládékat egyelőre nem gyártunk – bár a gyártáshoz további technológiai fejlesztésre nincs szükségünk – jelenleg az igényfelmérés van folyamatban.  Táblás termékeink közé a torta- és étbevonó termékek tartoznak.

Külföldi piacokon is jelen vannak, vagy csak a magyar piac számára gyártanak?

Jelenleg a hagyományos nagykerek és hazai áruházláncok a partnereink, ezen kívül pedig szlovák és román export partnereink vannak, akik elsősorban a határon túli magyarokat célozzák meg szezonális termékeinkkel.

Európai Uniós pályázat segítségével édesipari mártósort szereztek be. Ez pontosan milyen jellegű fejlesztés volt?

A fejlesztést 2017-ben hajtottuk végre, egyrészt 300 m²-rel bővítettük az üzemünk területét – ez önerőből történt -, emellett a régi üzem egy részét felújítottuk és beszereztünk egy mártósort – ezek már a pályázati támogatás segítségével valósultak meg. A beruházásra azért volt szükség, mert korábban a fondant és a zselés szaloncukrokat csak bevonóval tudtunk mártani, a beszerzett eszközöknek köszönhetően azonban olyan technológiát tudtunk létrehozni az üzemben, minek köszönhetően már tejcsokoládéval is be tudjuk vonni a termékeket, ez pedig magasabb minőséget jelent. Továbbá a beszerzett technológia hatékonyabb is a korábbinál, tehát nagyobb a kibocsátás, és kevesebb az élőmunka igénye is. Összefoglalva tehát több típusú és jobb minőségű termékek előállítására alkalmas gépeket szereztünk be.

Mi is figyeljük a trendeket, melyekből látszik, hogy egyre nagyobb az igény a jó minőségű tejcsokoládéval bevont termékekre, fel kell készülnünk arra, hogy a bevonóval mártott termékeinkkel szemben a tejcsokoládé divíziónkat erősítsük, a több lábon állás érdekében. A bevonóval készült termékekre ugyan még mindig van igény – és amíg van igény, gyártani is fogjuk -, azonban lassan, de biztosan csökken a piaca.

Szezonális termékeik vannak a fókuszban, ezek a termékek azonban évente csupán néhány alkalommal kerülnek a boltok polcaira. E téren is terveznek változtatásokat?

Természetesen erre vonatkozó terveink is vannak. Jelenleg legfontosabb célunk, hogy napi termékeinket fejlesszük, innováljuk, ugyanis azon kívül, hogy egész évben folyamatos gyártást jelent, árbevételt generál, a 45 fős törzsgárdánk számára is folyamatos munkát jelent. Régebben az üzem – nem csak a miénk, hanem a hasonló, szezonális termékeket gyártó cégeké is – úgy működött, hogy idénymunkásokat alkalmazott szezonban, manapság azonban egy vállalkozó sem engedheti meg magának, hogy minden munkavállalóját elengedi, mert pár hónappal később egyáltalán nem biztos, hogy vissza tudja őket venni, hiszen addigra elhelyezkednek máshol.

Milyen további fejlesztésekben gondolkodnak a jövőt illetően? Mit gondol, hol fog a vállalkozás tartani 3 év múlva?

Kezdeném először azzal, hogy nemrégiben milyen fejlődés történt nálunk. 2017 mikulására már egy sokkal szélesebb tejcsokoládé portfólióval jelentünk meg a piacon. Az alapanyagunk – magát a csokoládét nem mi állítjuk elő – egy prémium minőségű olasz pasztilla, mely felveszi a versenyt a piac többi szereplőjével. A minőségi tejcsokoládé termékek előállítása jelenleg, a húsvéti szezonban is folytatódik. Tavaly húsvétkor 2 féle nyúl figurával és 1 féle tojással jelentünk meg a tejcsokik piacán, idén ez 4+5 féle termékre bővül, ezen kívül pedig a csomagolást is megújítjuk. Sőt, tavaly még nem ezt a magas minőségű pasztillát használtuk. Tehát már a közeljövőre vonatkozóan is jelentősek a változások.

A jövőt illetően pedig -, ahogy azt már említettem – a napi termékeink fejlesztése van szem előtt. De ennek annyira az elején tartunk jelenleg, hogy nem tudok róla konkrétumot mondani. Az a tervünk, hogy 3 év múlva már meghatározó szereplője legyünk a magyar édességpiacnak. Ezt követően, közép-hosszútávú céljaink között szerepel, hogy Nyugat-Európában is megjelenjenek termékeink.

Fejlesztik szeletes termékeiket is. Hogyan lehetséges betörni egy olyan piacra, ahol ott vannak a nagy, ismert márkák is?

A legfontosabb, hogy megtaláljuk a piaci rést, majd ezt követően jól építsük fel a brand-et. Ehhez hozzátartozik, hogy nagymértékben kell invesztálni, és komoly energiát kell erre fordítani. A marketingstratégiánk felállítását megkezdtük, a bevezetés pedig hamarosan megkezdődik. Nagy előnyünk, hogy a vállalat csoport tulajdonosának nagy tapasztalata és rálátása van a piacra, ez jelentős segítséget jelent e téren.

Ön szerint mi lehet fejlődésük legnagyobb gátja?

Minden új beruházás, vagy új brand bevezetése tőkeigényes, tehát a tőkehiány gátló tényező lehet. Ugyanakkor mi igyekszünk minél szélesebb körben élni a pályázati lehetőségekkel, melyek nagymértékben nyújtanak segítséget.

Mi az, ami mostanában legjobban foglalkoztatja Önt?

Jelenleg a húsvéti szezonra koncentrálunk, ennek érdekében bővítettük tejcsokoládé portfóliónkat is, de ezt értékesíteni is kell, ezért erre nagy figyelmet fordítunk. Továbbá az USB energiaital tekintetében szeretnénk nagyobb piaci részesedést elérni, valamint foglalkozunk a további termékfejlesztésekkel.

Ezeken kívül pedig nagyon fontos feladatunk idén a vevőkör bővítése, ennek érdekében szeretnénk a multik irányába nyitni, de ehhez szükséges az IFS-nek való megfelelés. Jelenleg e tanúsítvány megszerzése folyamatban van.

Mindazonáltal rendkívül fontos a biztos munkahely megteremtése a cég alkalmazottai számára.

Mi az, amire Ön a legbüszkébb, mint a Pannon Kraft Kft. ügyvezetője?

2017-ben befejeztük az üzemünk bővítését – gyakorlatilag a gyártóterületünket megdupláztuk -, illetve megfelelően üzembe helyeztük a mártósort. Ezek komoly és meghatározó lépések voltak a cég életében. Ezen kívül büszke vagyok a tejcsokoládé portfólió szélesítésére.

De büszkeséggel tölt el, hogy annak ellenére, hogy több hónapra le kellett állítanunk tavaly a termelést – a beruházás miatt -, sikerült megtartanunk azt a törzsgárdát, akikkel hosszú távon együtt tudunk dolgozni. Manapság Magyarországon a vállalkozások döntő többségén problémákat okoz a megfelelő munkaerő hiánya, mi azonban minden műszakot el tudtunk indítani megfelelő mennyiségű alkalmazottal, ezért erre is büszke vagyok.

Mi az, ami Önt motiválja a mindennapi munka során?

Elsősorban az, hogy működtetni tudjuk a vállalkozást, de ami ennél is nagyobb motiváló erő, hogy fejleszteni is tudjuk.


Lukács Alexandra, ügyvezető

Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre, stratégiai partnerekre, beszállítókra nyitottak?

Az alap- és csomagolóanyag terén mindig keressük az új lehetőségeket, beszállítókat. Folyamatosan keressük azokat az új partnereket, akik jó minőségben, és kedvező áron tudnak beszállítani nekünk.

Versenytársakkal is tudtunk már együttműködni, többekkel van kialakult kapcsolatunk, de további ilyen megkeresésekre is nyitottak vagyunk.

Ezen kívül nálunk nagy jelentősége van a gépbeszerzéseknek, folyamatosan fejlesztjük a gépparkunkat, tehát e tekintetben olyan segítségnek örülnék, mely a beszerzéseinket teszi költséghatékonyabbá.

www.linga.hu/

Előző cikkElhivatottság és szorgalom szerepe a fejlődésben
Következő cikk25 éve a párkányok és az ablakkönyöklők specialistái

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here