Rendkívüli versenyelőny a fém- és építőipari tevékenységek házasításával

0
216

Manapság egyre nagyobb a verseny a műanyagiparban, azon belül pedig a fröccsöntésben is. Így látja ezt a Baloghplast Kft. kereskedelmi- és marketing vezetője is. Balogh Györggyel a precíziós fémipari és fröccsöntési tevékenységük nyújtotta versenyelőnyökről, a kínai konkurenciáról, illetve fejlesztéseikről, terveikről beszélgettünk.

Mivel foglalkozik a Baloghplast Kft.?

Elsősorban szerszámkészítéssel, valamint műanyag fröccsöntéssel foglalkozunk. Ez egyértelműen két külön terület, de teljes mértékben összefüggnek, hiszen műanyag fröccsöntő szerszámokat gyártunk, ezekkel lehetséges a későbbiek során a műanyag termékeket előállítani. Ez az, ami megkülönböztet bennünket a versenytársainktól, legyen szó egyik, vagy másik tevékenységről. Egyáltalán nem megszokott az, hogy precíziós fémipari és műanyagipari tevékenységet is végez egyazon vállalkozás.

De éppen ez a versenyelőnyünk, ha érkezik egy megrendelőnk, speciális termékigénnyel, ha nincs is hozzá megfelelő szerszámunk éppen, akkor is el tudjuk készíteni, és le tudjuk gyártani speciális megrendelését. A terméktervezéstől -, ha szükséges – a szerszámtervezésen át a termék legyártásáig mindent egy kézből kap meg a vásárló. Ezen kívül pedig igény esetén elvégezzük az összeszerelést, feliratozást, csomagolást is. Ez a komplex szolgáltatás nagyban megkönnyíti az ügyfél dolgát, hiszen rengeteg időt spórol az ügyintézésen, nagyfokú biztonságérzetet kap, sőt, még költséghatékony is.

Milyen termékeket gyártanak?

A két tevékenységi kört külön kell választanom a válaszadáshoz. Egyrészt multinacionális vállalatok alkatrész beszállítói vagyunk. Ezek műanyag fröccsöntött, ipari termékek, például gépalkatrészek, különböző háztartási elektronikai eszközök alkatrészei, vagy éppen gyártásközi csomagolóeszközök.

Gyártunk továbbá egyedi ötletek alapján teljesen egyedi termékeket, ezeket meg is tervezzük igény szerint. Egyik francia partnerünk részére például különböző típusú baba-orrszívókat gyártunk már 10 éve. Ezeket a termékeket az évek során folyamatosan fejlesztettük is. Az egyedi ötletek megvalósításakor a partnereink számára az a hozzáadott értékünk, hogy segítünk nekik a termékek gyárthatóvá tételében. Attól, hogy van egy termékötlet, vagy egy grafikai elképzelés, még egyáltalán nem biztos, hogy az gyártható is lesz. De igyekszünk mindenben támogatni őket.

Ezen a két tevékenységi körön kívül rendelkezünk egy harmadikkal is, saját háztartási műanyag cikkekkel. Mi magunk készítünk gyártószerszámot egy-egy olyan háztartási termékre, melynek van piaca, például több féle méretben vannak ételtároló dobozaink, poharaink, fésűink, különböző szaglekötő és illatosító termékeink. Ezek kizárólag háztartási felhasználású termékek. Úgymond gyártó-nagykereskedőként vagyunk jelen a piacon, saját magunk értékesítjük a termékeket.

Úgy tudom, hogy a Baloghplast Kft. egy családi vállalkozás. Hogyan jött létre a cég, hogyan indultak?

A vállalkozást édesapám alapította, már a rendszerváltás előtt műanyagipari szerszámkészítő kisiparosként tevékenykedett. Maga a Baloghplast Kft. ’93-ban jött létre, tehát több mint 20 éve vagyunk jelen a piacon. Már maga ez a tény is mindenképpen bizalmat jelent megrendelőink számára.

Én közgazdászként végeztem, a tanulmányaimat követően több multinacionális vállalatnál szereztem tapasztalatot, de több mint 10 éve én is a családi vállalkozásban dolgozom, együtt vezetjük a céget édesapámmal, aki egyébként hamarosan nyugdíjba szeretne vonulni.

Azt tapasztaltam, hogy korábban az emberek nagy része tartott az olcsó, kínai termékektől, háztartási eszközöktől. Ez a trend még ma is tart?

Természetesen. De nem csak a kínai, az olasz és török termékek is nagymértékben képviseltetik magukat a piacon. Emiatt nagyon erős az árverseny, de úgy vélem, hogy a magyar piaci viszonyok mellett lehet versenyképesen gyártani. Azt viszont mindenképpen szeretném hozzátenni, hogy a mi fókuszunkban nem a háztartási termékek gyártása áll. Azért foglalkozunk ezekkel a cikkekkel is, hogy kapacitásunkat maximálisan kitölthessük. Ezek a háztartási eszközök jellemzően sokkal nyomottabb áron értékesíthetők, mint az egyedi termékeink.

A kínai konkurencia egyébként jelen van, de nem csak a háztartási eszközöket illetően. Gyakorlatilag napi szinten kapunk mi is e-maileket, ajánlatokat kínai szerszámkészítő cégektől. Biztos vagyok benne, hogy az országban nem csak mi kapunk ilyen ajánlatokat, és abban is biztos vagyok, hogy a nagy projekteket – a kedvező árak miatt – el is fogják vinni Kínába, hiszen van az a mennyiség, mikor már megéri ott gyártatni a több hónapos szállítási idő ellenére is. Mi sem gyártjuk a legnagyobb multik nagyszériás alkatrészeit, ugyanis azokat már most elviszik a Távol-Keletre. De még mindig nagyon sok olyan vállalkozás van, aki inkább a közeli gyártót, vagyis minket választ.

Ezen kívül az is nagy érték, ha azt írhatja rá a gyártó a termékére, hogy „Made in Europe”. Vannak olyan konkrét megrendelőink, akik kizárólag európai gyártású termékeket vesz igénybe.

Nemrég termelési kapacitásuk bővítésére nyertek pályázati támogatást. Milyen fejlesztés volt ez pontosan?

Az elmúlt években két ilyen fejlesztésünk is megvalósult. Mindkét esetben a gépparkunk modernizációja valósult meg. CNC megmunkáló központot, új fröccsöntő gépeket is beszereztünk, már fiatal, korszerű gépparkkal rendelkezünk. Mindenképpen szeretnénk elérni a beruházásokkal, hogy a gyártásbiztonságunk javuljon, ugyanis az új eszközök sokkal kisebb valószínűséggel hibásodnak meg, mint egy régi.
Ezen kívül természetesen a kapacitásunk is bővült, főleg a szerszámgyártás terén, valamint a költségeink is számottevően csökkentek az energiatakarékos gépeknek köszönhetően.

Mik a terveik, mit várnak a következő 1-3 évtől? Lesznek további fejlesztéseik?

Továbbra is szem előtt lesz a fejlődés, a technológiai fejlesztések a versenyképesség, a naprakészség érdekében. De ez nem jelenti azt, hogy gyors növekedést szeretnénk elérni, ugyanis az jelentős kockázattal jár.

Mi az, ami mostanában leginkább foglalkoztatja?

Tulajdonképpen a generációváltás. Nemrég egy ezzel kapcsolatos előadáson vettem részt, mely megnyugtatott és megerősített abban, hogy mi jó úton haladunk. Nálunk tulajdonképpen 70%-ban már lezajlott a váltás, de vannak még területek, melyeket menedzselni kell. Úgy vélem, az alapító-tulajdonos személye nagyon fontos egy cég életében, hiszen a legtöbb esetben sokrétű tapasztalattal rendelkezik. Bízom benne, hogy pár éven belül megfelelő módon tudok édesapám helyére lépni.

Mi az, amire a legbüszkébb?

Gyakorlatilag minden szerszámkészítés egyedi, hiszen minden termék egyedi, éppen ezért folyamatos ötletelést igényel egy új termék fejlesztése, hogy az költséghatékony legyen. Több példát is tudnék a büszkeségekre hozni, az egyik ilyen az, hogy az ételtároló edények alja és fedele egy szerszámban, ugyanazon ciklusban készül, így nem foglal le másik gépet és időben is, valamint költségeit tekintve is kedvezőbb így a gyártás. Ez például egy saját fejlesztés volt.


Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre, stratégiai partnerségekre nyitottak?

Megrendelőket folyamatosan keresünk, célunk, hogy további nagyvállalathoz is tudjunk beszállítani. De másik célunk, hogy kisebb vállalkozásokkal is kapcsolatba kerülhessünk, hiszen szeretjük, ha termékötletekkel keresnek meg bennünket.

Szerszámtervezésben jártas cégekkel szívesen működnénk együtt, akik szerszámaink tervezésében nyújtanának segítséget nekünk. Illetve szerszámgyártásban is szívesen együttműködünk más gyártókkal, akik akkor tudnak segítséget nyújtani számunkra, ha más méretben kell előállítani a terméket, mint amire képesek vagyunk, vagy kapacitásunk már nem bír újabb megrendelést.

www.baloghplast.hu/

MEGOSZTÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here