Manapság már számos nyomda van jelen a piacon, sokszor azt sem tudja az ember, hogy kit válasszon egy-egy munka elkészíttetésére. Jól tudja ezt a Bolko-Print Kft. ügyvezető igazgatója, Szabó Péter is. Azonban Péteréknek van egy nagy előnyük, méghozzá az, hogy a Bolko-Csoport tagjai. Így pedig a megrendelő nem csak a kivitelezést, de a tervezést is megrendelheti egy kézből.
A Bolko-Print Kft-t azonban nem csak emiatt választják multik is, hanem további hozzáadott értékeik miatt is. Ezen értékekről, fejlesztéseikről, valamint terveikről beszélgettünk az ügyvezetővel.
Mivel foglalkozik a Bolko-Print Kft.? Milyen vállalkozások alkotják a Bolko-Csoportot?
A Bolko-Print Kft. a Bolko-Csoport dekorációs és nyomdai üzletágának képviselője. Elsősorban nyomdai feladatokkal, digitális, nagy formátumú nyomtatással, valamint dekorációval foglalkozunk. A cégcsoport tagja – nem meglepő módon – az anyacég, azaz a Bolko Promotion, mely kifejezetten szitanyomással, reklámajándékok emblémázásával foglalkozik. Rajtunk kívül a cégcsoporthoz tartozik még egy kreatív ügynökség, a BolkoDesign, mely marketingtervezéssel, reklámkampányok szervezésével foglalkozik. Van egy új tagja is a cégcsoportnak, mely a megrendelői igényeknek köszönhetően jött létre, ez egy munkaruhákkal foglalkozó tagvállalat. Ennek a cégnek köszönhetően már nemcsak emblémázzuk a munkaruhákat, hanem a forgalmazást, bizonyos esetekben magát a gyártást (pl. varrást) is magunk bonyolítjuk. Látható, hogy sokrétű a tevékenységünk, melyet egy vállalkozás egyedül nem is bírna. Éppen ezért jött létre a cégcsoport, és az azt alkotó tagvállalatok. Ennek köszönhető, hogy mind a négy területen kiemelkedő szakmai segítséget tud nyújtani a Bolko-Csoport. Mindegyik tagvállalat a saját területén végez profi munkát.
Mi az, amiben a Bolko-Print, vagy a Bolko-Csoport különleges a versenytársaihoz képest? Miben igazán jók Önök?
Úgy vélem, hogy a sokrétűség mindenképpen versenyelőnyt jelent. Nagyon szeretik a vállalkozások, a megrendelők, ha minden felmerülő igényüket meg tudják beszélni egy kapcsolattartóval, legyen szó nyomdai kivitelezésről, kiadványtervezésről, vagy egyéb feladat megoldásáról. Van is erre jó példám: ha például a BolkoDesign, mint grafikai cég, kap egy megbízást csomagolástervezést illetően, akkor a grafikusok nem csak az ügyféllel egyeztetnek folyamatosan, hanem velünk, a Bolko-Print-tel is. Így elkerülhető, hogy a tervezet például gyártásra alkalmatlan legyen. Emellett folyamatosan tudjuk azt is egyeztetni, hogy minőségben is megfelelő legyen a kész termék, emellett pedig költséghatékonyan lehessen előállítani. Úgy gondolom, hogy ez a komplex szolgáltatás nagyon nagy előnyünk.
Kik a megrendelőik?
Hosszú ideje vagyunk a piac szereplői, maga a Bolko név 1999-ben jött létre, a Bolko-Print 2009-ben alakult. Annak idején kisvállalkozásokkal dolgoztunk együtt, de ahogy egyre fejlődtünk, növekedtünk, egyre nagyobb és jelentősebb ügyfeleink lettek. A cégcsoport fókuszában is ezek a nagyvállalatok, multik állnak, hiszen nekünk is jobb, ha komplexebb, nagyobb feladatokat rendelnek tőlünk. Mindettől függetlenül természetesen nem zárkózunk el a kisvállalatoktól sem, ugyanúgy megbecsüljük őket, mint a legelején.
Szerencsére az ország minden pontjáról érkeznek megrendeléseink, de érthető módon a legtöbb ügyfelünk budapesti, annak ellenére is, hogy mi pécsi cégcsoport vagyunk. Rajtuk kívül pedig néhány külföldi megrendelőnk is van, az ő számukat mindenképpen szeretnénk majd bővíteni.
Európai Uniós támogatásban részesültek, melyet termelési kapacitásuk bővítéséhez igényeltek. Milyen irányú fejlesztésről van szó pontosan?
Tavaly ősszel valósítottunk meg egy telephelyfejlesztést, ugyanis a korábbi gyártóegységünket kinőttük, ezáltal sem létszámunkat, sem gépparkunkat tekintve nem volt lehetőségünk növekedni. Mivel a fejlődésre nagy igény mutatkozott, tavaly ősszel elköltöztettük a telephelyünket. A megnyert támogatásnak köszönhetően pedig az új telephelyünkön lehetőségünk nyílt a gépparkunk bővítésére is. Ez a bővítés főként a digitális nyomdai részlegünk fejlesztésére vonatkozott. Továbbá ennek következménye volt, hogy személyi állományunk is gyarapodott, új kollégák is csatlakoztak a kötészet üzemeltetéséhez.
Mit várnak a fejlesztéstől?
Az egyik oka a gyarapodásnak, hogy már nehézséget okozott a nagymértékű megrendeléseink teljesítése. Több tevékenység elvégzésére is alvállalkozókat kellett felkérnünk. Nagyon jó partnerkapcsolataink vannak e tekintetben és az alvállalkozóink is magas minőségben végezték el a feladatokat, azonban rendkívül nagy hátránya ennek, hogy nem tudtunk annyira rugalmasak lenni, mint szerettünk volna. Időben folyamatosan másoktól függtünk, ami a mai világban hatalmas hátrányt jelent. Tehát a fejlesztésünknek köszönhetően sokkal rövidebb idő alatt tudunk egy-egy megrendelést teljesíteni.
Mi az a technológia, termék, melyre kifejezetten büszkék?
Jelenleg nincs olyan termékünk, vagy szolgáltatásunk melyet egyedüliként mi tudunk biztosítani a megrendelők számára. Azonban két említésre méltó előnyt mindenképpen kiemelnék, az egyik természetesen a cégcsoport nyújtotta előnyök, valamint a kollégáim szakmai tudása, tapasztalata és a hozzáállásuk, mely kiemel bennünket a konkurenciáink közül.
Új üzemcsarnok, új gépek
Mik a terveik a következő 1-3 évre vonatkozóan?
További fejlődés áll a fókuszunkban, de csak bizonyos keretek közt. Célunk, hogy a fejlesztések ne menjenek a minőség rovására, ne vállaljuk túl magunkat. De szerencsére azt látjuk, hogy van igény a további fejlődésre, például üzemcsarnok építésre, még több új gép beszerzésére. Tehát, ha lesz további lehetőségünk ezek megvalósítására, akkor azzal mindenképpen élni fogunk.
Laikusként úgy látom, hogy nagyon sok nyomda tevékenykedik Magyarországon. Ez azt is jelenti, hogy egyre kiélezettebb a verseny a nyomdaiparban?
Szerencsére nem panaszkodhatunk, az erős verseny ellenére bővelkedünk az izgalmas projektekben, nincsenek üresjárataink. Sőt, az értékesítő kollégák gondoskodnak arról is, hogy a visszatérő ügyfelek rendszeres megrendelései mellett újabb és újabb partnerek érdeklődésére is számot tarthassunk.
Mi az, ami mostanában legjobban foglalkoztatja?
Már említettem, hogy a külföldi piac irányába történő nyitás – főleg Nyugat-Európa irányába – egyre jobban foglalkoztat bennünket. A cégcsoporton belüli egyeztetések arra utalnak, hogy most érkezett el az az idő, hogy bátran megtegyük ezt a lépést. Úgy vélem, hogy ha ezt is olyan elszántsággal és szakértelemmel lépjük meg, akkor 1-2 éven belül már elégedett külföldi megrendelőkkel is büszkélkedhetünk.
Mi az, amire kimondottan büszke?
9 évvel ezelőtt szinte a semmiből kezdtük építeni a cégcsoport nyomdai üzletágát, mára pedig eljutottunk oda, hogy már 12-en dolgozunk a Bolko-Print Kft-nél, és éves szinten közel 200 millió Ft árbevételünk van. Arra, hogy ezt felépíthettem a kollégáimmal, nagyon büszke vagyok.
Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre, stratégiai partnerekre nyitottak?
Annak a híve vagyok – beszállítói kapcsolatainkat tekintve -, hogy amit csak lehet, igyekszem egy helyről, egy kézből beszerezni. Természetesen figyelembe veszem azt is, hogy ne függjek egy-egy beszállítótól. Ez a hozzáállás a viszonteladóink irányában is megvan, hiszen számos olyan partnerünk van e téren is, akikkel már évek óta tartó, jó kapcsolatot ápolunk. Ezeket a kapcsolatokat nagyon fontosnak tartom.
Aminek viszont érezzük a hiányát, és foglalkoztat is bennünket – a dekorációs tevékenységünkből fakadóan -, hogy nagyon sok multinacionális vállalattal állunk kapcsolatban. Ezek a cégek nagyon sok telephellyel rendelkeznek országszerte, minek következtében ezeket a telephelyeket minden kampányt, vagy arculatváltást követően újra kell dekorálnunk. Az ilyen esetekben lenne hatalmas segítség számunkra, ha együttműködhetnénk hasonló tevékenységet folytató vállalkozással, mint mi, és gyakorlatilag a dekorációs feladatokat elvégeznék helyettünk. Ehhez természetesen elengedhetetlen a megfelelő bizalom kialakulása is.