Mitől lesz értékes az ajánlatod a vevődnek?

0

Már kisgyerek koromban elhatároztam, hogy én kötetlen munkaidővel bíró munkát akarok végezni. A közgazdasági szakközépiskola első félévében hallottam először részletesebben a vállalkozói világról és egyből magával ragadott. Ekkor határoztam el, hogy vállalkozó leszek.

Onnantól kezdve folyamatosan arra készültem, hogy saját vállalkozást indítsak. A vállalkozó menedzser mérnök, mérnök tanár diplomák megszerzése után 3 évig tanítottam, majd 6 évig társvállalkozásban vezettem egy kisvállalkozást Veszprémben, vagyis már több, mint 20 éve tanulom és közel 10 éve élem a vállalkozói életet.

2012-ben érkezett el a fordulópont az életemben, amikor találkoztam az Üzleti Modell Építés témájával.

Ekkor ébredtem rá arra, hogy én igazából ezzel a módszerrel akarok a kisvállalkozóknak segíteni abban, hogy tudatosan és tervezetten építsék a vállalkozásukat.

Azóta folyamatosan fejlesztem magamat, tréningek, előadások, könyvek által. De a fejlődésem legnagyobb forrása az a rengeteg konzultáció és előadás, amit az elmúlt 3 évben tartottam az üzleti modell építés módszeréről és több mint 100 kisvállalkozás üzleti modelljének a kialakításában, fejlesztésében vettem részt.

Mi is az az értékajánlat?

Nagyon egyszerűen megfogalmazva a vállalkozó szemszögéből az a termék vagy szolgáltatás, amit el akar adni a vevőnek. Azonban az üzleti modell építés ügyfélközpontú, ezért inkább úgy közelítsük meg, hogy értékajánlat az, amivel az ügyfél kielégíti igényeit vagy megoldja problémáit. A magyar nyelv ebből a szempontból is nagyon szép, hiszen ÉRTÉK ajánlatunk van.

Az értékajánlat az üzleti modell vászon középső eleme, az üzleti modell építés során második lépésben határozzuk meg, hiszen amíg nem ismerjük az ügyfeleinket (1. lépés), addig nem tudjuk, hogy az általunk kínált értékajánlat, valóban értékes-e számukra.

Illetve megérthetjük, hogy mitől lesz számukra még értékesebb.

Az értékajánlat mindig egy csomag. Ami termékből és/vagy szolgáltatásból áll, valamint további részleteket tartalmaz arról, hogy kinek hasznos, miért hasznos, hogyan lehet elérni, milyen érzelmekre hat, milyen problémát old meg és azt hogyan oldja meg.

Az értékajánlat típusai

Egy értékajánlat sikerében nagy szerepet játszik az is, hogy milyen típusú az értékajánlat. Ha nem egyértelmű a típusa, akkor könnyen eredménytelen lesz az értékajánlatunk.

Alap típusok

Először is meg lehet különböztetni két alap típust. Ezzel már biztos ön is találkozott.

a) Mennyiségi érték

Ekkor valamilyen mérhető jellemzőjét emeljük ki a termékünknek, szolgáltatásunknak, és ezzel térünk el a versenytársainktól. Ha ez valóban érték az ügyfélnek, akkor minket fog választani.

pl. biztonságosabb autó, gyorsabban töltődő mobiltelefon, nagyobb felbontású képernyő, alacsonyabb  súly.

b) Minőségi érték

Olyan jellemzője a termékünknek, szolgáltatásunknak, ami nem mérhető, de mégis fontos az ügyfél számára.

Pl. a kiszolgálás stílusa, a könnyű elérhetőség, a szép csomagolás, az érthető nyelvezet.

További tipikus értékajánlatok

És most nézzünk meg 4 további tipikus értékajánlat típust:

1.) A mi áraink a legolcsóbbak

Ahhoz, hogy ez az értékajánlat működjön, és valóban ön legyen a legolcsóbb, alacsony költségszinttel kell működtetni a vállalkozást. Vagyis a gyártási és működtetési költségeket mindenhol szigorú szabályok alapján kell irányítani. Mindig azt kell keresni, hogy hol lehet még olcsóbban megvenni, legyártani, elkészíteni. Másrészt fontos, hogy megfelelő piaci részesedéssel is rendelkezzünk, hiszen ebben az esetben az eladott mennyiség, ami hozza az igazi sikert.

Előnye: Nagyon könnyen el lehet magyarázni az ügyfélnek. A legolcsóbb árat kapja. És az ügy lezárva.

Hátránya: Folyamatos árháborúban leszünk, és ha megjelenik egy ügyesebb versenytárs, olyan piaci részesedésveszteséget érünk el, ami már nem teszi lehetővé a vállalkozás továbbműködését.

2.) A mi termékünk egyedülálló

Ahhoz, hogy ez működjön komoly piackutatást kell elvégezzünk, hiszen csak így tudhatjuk meg, hogy az ügyfelek milyen termékre, szolgáltatásra vágynak.

Majd ezen információk alapján meg kell alkotni a terméket és ki kell építeni hozzá a piacot.

Előnye: Egyszerűen nincs árháború mindaddig, amíg a termék egyedi marad

Hátránya: A versenytársak könnyen megjelenhetnek és utánzatokkal csökkenthetik a piaci részesedést.

3.) Könnyebbé tesszük számodra az életet

Ebben az esetben olyan gondtalan fogyasztói élményt alakítunk ki, ami hagyományos értelemben a felhasználó számára túlságosan bonyolult vagy elérhetetlen.

Vagyis az ügyfél azért fizet, hogy időt és hatékony megoldást adjunk neki. pl. jogi képviselet, vállalatirányítási rendszer.

Előnye: Mivel könnyebb neki velünk az élete, könnyen megérti, és vásárol tőlünk.

Hátránya: Az a veszély állhat fenn ebben az esetben, hogy más is képes erre, és lecserélhetővé válunk.

4.) Az ügyfél eredményét javítjuk

Ez az értékajánlatok csúcsa. Amikor stratégiai funkciót töltünk be az ügyfélnél, és tudják, hogy jobb, ha velünk működnek együtt, mert önmagukban nem lennének arra az eredményre képesek. Vagyis inkább már a vállalkozás részei vagyunk, sem mint eladók. Tipikus kiemelt beszállítói szerep.

Előnye: Ha már egyszer integrálódott a cége, drága lecserélni (pl. vállalatirányítási rendszer)

Hátránya: Speciális, magas minőségi szolgáltatást kell nyújtani, ami az ügyfél iparágának ismeretére alapul.


A cikk további részében az alábbiakról olvashat:
– A három kulcskérdés: Tartalmi kialakítását az alábbi 3 alap kérdés megválaszolásával tudjuk elvégezni.
– 3 példa szemlélteti a legfontosabb szempontokat.

A cikk további részét a Céginformációs Csomag előfizetőjeként olvashatja!

Nézze meg itt, mennyi hasznos céges információhoz, tudásanyaghoz, üzleti lehetőséghez jut előfizetőként »

 

 

 

Sánta Csaba
üzleti modell építő, vállalkozásfejlesztő
www.uzletimodellek.hu


MILYEN ÜZLETI EGYÜTTMŰKÖDÉSEKRE NYITOTT?

Kapcsolatot olyan vállalkozásokhoz keresek, akik növekedni akarnak és a sok lehetőség közül nem tudják, hogy melyiket válasszák, vagy zsákutcába kerültek és nem találják a biztos kiutat.

 

Előző cikkMitől lesz értékes az ajánlatod a vevődnek?
Következő cikkAz Ipar 4.0-ban rejlő lehetőségek a Waberer’s-nél

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here