Lehet, hogy 1 percen múlik egy nagy üzlet sorsa?
Az érdeklődést az alapján tudom felkelteni a cégem, termékem iránt egy tárgyalás, egy találkozó alkalmával vagy éppen a weboldalamon, a hirdetésemben, amit és ahogyan kommunikálok, beszélek.
Tehát, nagyon nem mindegy, hogyan mutatkozom be. Melyek azok az információk, amelyeket elsőként közlök – mert azok a legfontosabbak – és azokat hogyan tálalom.
Te is így kommunikálsz?
Sokan még mindig úgy gondolkodnak, hogy elég az, mint 20 évvel ezelőtt, hogy felsorolom a tevékenységemet. A Szuperinfó többnyire most is ilyen hirdetőkből áll. Ha valakit érdekel, majd rákérdez, majd odajön hozzám, majd felhív telefonon.
Ezzel nincs is baj. A gond ott kezdődik, hogy többnyire nem jól kommunikálunk magunkról. Tehát, nem kelti fel a figyelmet, ezért nem keresnek minket. Ez ugyanúgy érvényes a szóbeli, mint az írásbeli kommunikációnál.
Egy üzleti találkozó végén láttam, hogy az egyik résztvevő nagyon morcos. Odamentem hozzá és megkérdeztem, mi a baj. Azt mondta: délelőtt elmondtam röviden, mivel foglalkozom, mikor alakult a cégem, de most a szünetekben senki sem jött ide hozzám érdeklődni.
Gyakran sablonos a bemutatkozásunk, a weboldalunk, a prospektusunk, nem kommunikálunk az ügyfeleinkkel emailben, stb.
Az érdeklődőben nem mozgat meg semmit. Nem tudjuk elérni nála azt a reakciót, hogy „na, ez érdekes, nézzük csak meg…”
Ezért szoktam ajánlani, amikor szakmai anyaggal jelenik meg a Magyar Üzleti Világban valaki, hogy említsen példákat (elsősorban a referenciái közül). Mondja el, ki és milyen problémával fordult hozzá és azt milyen módon oldotta meg. Hogyan tette könnyebbé a megrendelő életét? Mi változott az együttműködésnek köszönhetően a megrendelőnél?
Ha nem vagy valami miatt érdekes, nem fog keresni a vevő.
Miért? Mert van elég más a piacon, lehet választani.
Gondolkodj egy kicsit az ügyfél fejével!
Te nem azt választanád, aki érthetőbb?
Aki ügyfélbarátabb, kedvesebb?
Akinek izgalmasabb az ajánlata?
Aki valami pluszt ad?
Akivel tudom, hogy jól járok?
Akit ajánlottak?
Te ügyfélbarát vagy? – Kommunikáld, hogy miben nyilvánul meg!
Izgalmas az ajánlatod, kihagyhatatlan? – Kommunikáld, magyarázd el!
Ha többet adsz a versenytársadnál? – Kommunikáld, hogy miért jár jól veled!
Jobb a garanciád? – Kommunikáld! Tedd látványossá!
Így valóban látni fogja a vevőd, miért érdemes téged választani!
Egyetlen dolog számít: megtörténik-e az, amit akarsz, vagy sem. Ha nem, akkor még csiszolnod kell a kommunikációdon. Nem más a hibás, nem a gazdasági helyzet, nem az ügyfél, hanem a kommunikációd nem jó még eléggé.
Kommunikálj többet!
A kommunikáció fog neked eredményt hozni. Minél nagyobb a kiáramlás, vagyis minél többet kommunikálsz, minél többféle csatornán, annál jobb lesz az eredményed.
Így van ez a kapcsolatoknál is. Minél több vállalkozóval, potenciális partnerrel találkozol, annál jobb lehetőségek várnak rád. Ha otthon maradsz, nem fog történni semmi.
Ha rossz a kommunikációd, bemutatkozásod, akkor nincs bizalom irántad és abból nem lesz üzlet soha.
De mi kell ahhoz, hogy higgyenek neked, felfigyeljenek rád? Akarjanak veled üzletet kötni.
Hogyan kell jól kommunikálni?
Hogy kell ezt csinálni? Hogy kell jól elmondani, hogy mit akarsz, mit tudsz, mire vagy képes? Mert ez az, ami érdekli a másikat: hogy mi haszna neki abból, ha veled dolgozik.
HIBA: bemutatkozáskor legtöbben elmondják rövid cégtörténetüket, illetve felsorolják, mivel is foglalkoznak.
JAVASLAT: A cél, hogy felkeltsd a figyelmet és egy párbeszédet indíts el.
– Használj egyszerű, közérthető nyelvezetet! Kerüld a szakkifejezéseket, vagy mond el hétköznapi szavakkal!
– Aztán mondj valamit magadról (rövid sztori: hogyan kezdtél el ezzel foglalkozni). Vagy mondj valami meglepőt: „én vagyok a ragasztómágus”.
– Azután elmagyarázod, mit is jelent ez a gyakorlatban. Közben a megoldásra is kitérsz, amit tőled kaphatnak: „egyedülálló ragasztási és kerámiabevonatos technológiával dolgozom, ami garantálja a szilárdságot, és a kopásállóságot. Így legalább 8-10 évig rá sem kell nézni az alkatrészekre, gyakori leállás nélkül, folyamatosan mehet a termelés…”.
– Majd mondasz egy példát, egy referenciát, ami alátámasztja hitelességedet!
Próbáld ki, meglátod többen fognak érdeklődni, és folyamatosan csiszold aszerint, hogyan reagálnak rá!