A Darnó-Hús márka ismerősen csenghet azoknak az olvasóknak, akik a jó minőségű, egészségtudatos hentes ipari termékeket részesítik előnyben. A tudatos és adalékanyag mentes táplálkozásról, számos elismerésükről, és társadalmi szempontokból is fontos fejlesztéseikről beszélgettünk Dr. Kovács Péterrel, a Darnó-Hús alapító-tulajdonosával.
A Darnói disznótoros termékcsaládjuk és a Darnói turista termékcsaládjuk szeptemberben Magyar Termék Nagydíjat nyert, ráadásul nem ez az első Nagydíjuk. Mi az oka, ami miatt többször is neveztek a díjra?
Véleményem szerint nem csak jónak kell lenni, hanem jónak is kell látszani. Annak érdekében, hogyan látszódjon egy termék, egy cég, szükség van egy széles társadalmi elfogadottsággal bíró, független szakmai szervezet véleményére is. Úgy gondolom, hogy a Magyar Termék Nagydíj bíráló bizottsága pontosan ilyen szervezet. Nem csak a pillanatnyi minőségi állapotát vizsgálják egy-egy terméknek, szolgáltatásnak, hanem azt is, ami mögötte van. Amíg a Magyar Termék Nagydíj logót viseli egy adott termék, addig folyamatos kontroll alatt áll, hiszen egy évig viselhető az embléma, ezt követően pedig megvásárolhatja a vállalkozás az elismerés jogát. Azonban azt tudni kell, hogy a bizottság folyamatosan – az első évben, illetve a további évek során is – kontrollálja az adott termék, szolgáltatás minőségét. Ha a mi példánkat vesszük, és a hentesárukat nézzük, nem csak a beltartalmat veszik figyelembe, hanem például a bakteriológiai állapotát, összességében az egész termék minőségét.
Ezen kívül a díj odaítélését szélesebb spektrumban vizsgálja a bizottság, és nem csak az adott termékre, vagy szolgáltatásra fókuszál, hanem figyelembe veszi a vállalkozás tevékenységét is: mennyire nyereséges, fejlődőképes, milyen karitatív tevékenységet folytat, stb. Fontos tehát, hogy ne csak a díjazott vállalkozás részére legyen siker ez az elismerés, hanem szélesebb társadalmi kör is profitáljon a termék, vagy szolgáltatás minőségéből.
Ha jól tudom, megválasztották Önöket az Év Vállalkozójának, és az Év Felelős Foglalkoztatójának is. Hogyan használják az elismeréseiket a kommunikációjuk során?
Több helyen is feltüntetjük az elismeréseinket, például a számláinkon is szerepelnek, emellett természetesen online felületeink mindegyikén megtalálhatók a logók. Új partnerekkel történő üzleti tárgyalásainkon minden esetben kommunikáljuk feléjük, bár általában már jól ismerik a Darnó-Hús márkanevet. A már meglévő partnereinket is folyamatosan tájékoztatjuk az elnyert díjakról, elismerésekről, nyomtatott kiadványban. Elmondhatom, hogy nagyon sok partnerünk büszke arra, hogy Darnó-Hús termékeket árul.
Ha jól értem, az elismerések presztízst jelentenek Önöknek. Itt jelentkezik az a haszon, amit egy-egy díj jelent a vállalkozásoknak?
Vannak még fejlődési lehetőségeink e téren, ebben biztos vagyok. Úgy gondolom, hogy nem is használtunk ki még minden lehetőséget a kommunikációra, ami az elismeréseinket illeti. De fókuszálunk erre is, már van is kereskedelmi és marketing végzettségű szakember a csapatunkban, nevezetesen a kisebbik fiam. Az ő feladata – többek közt -, hogy a díjakat, elismeréseket propagálja, illetve a Darnó-Hús brand-jét építse.
Hogyan fejlesztik a termékeiket? Fókuszálnak a vásárlói visszajelzésekre? Mit tesznek a már megszokott magas minőség biztosításának érdekében? Fejlesztenek új termékeket?
A termékeinket nagyon szigorú előírások és receptúrák alapján gyártjuk, így a minőség is biztosítva van.
A termékfejlesztések érdekében pedig három egyetemmel is szoros együttműködést ápolunk, és kutatás-fejlesztési pályázatokat is rendszeresen veszünk igénybe. Például a Szent István Egyetem Élelmiszeripari Tanszékével jelenleg is két kutatás-fejlesztési pályázatunk van folyamatban, ahogy a Széchenyi István Egyetemmel is fut közös projektünk. Ezen kívül a Széchenyi István Egyetem mintagazdasága is vagyunk, ezért hozzánk élelmiszeripari mérnökhallgatók járnak gyakorlatra. Továbbá a győri Veres Péter Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium tanműhelye is nálunk van, ezáltal szakmunkástanulókat is képzünk.
Természetesen mi is nyitott szemmel járunk a világban, folyamatosan veszünk részt kiállításokon Európa-szerte. Figyeljük, és igyekszünk is követni a trendeket, az élelmiszeripari és fogyasztói változásokat.
Továbbá törekszünk arra, hogy minél kevesebb adalékanyagot használjunk fel a gyártás során. A termékeink különlegessége – nem csak magyar viszonylatban, de európai szinten is -, hogy tengeri sóval készítjük őket.
Mindezek különböző képzésekre is rendszeresen járunk. Részt vettünk már spanyolországi kurzuson a Nemzeti Agrárkamara szervezésében, idén ősszel pedig szintén Spanyolországba készülünk, ahol most egy sonkakészítési kurzuson veszünk részt. Tehát nagy figyelmet szentelünk az új tudás elsajátítására is.
Elmondhatom magunkról, hogy követjük és tudjuk is követni a nagyvilág trendjeit, de a szigetközi hagyományokat is ápoljuk.
A tengeri só felhasználásán kívül miben különböznek még a versenytársaiktól? Mi az, amiért az Önök termékét érdemes választani?
Említettem az adalékanyag-mentességet, a termékeink többsége csak hagyományos alapfűszereket tartalmaz. Ez a keverék nem más, mint só, bors, fokhagyma, őrölt paprika, melyekkel minden termék ízesíthető.
Szeretném megemlíteni, hogy nem csak a hentes ipari termékekben, hanem szinte minden élelmiszeripari termékben a nátrium-glutamát, mint ízfokozó, jelen van. Ez egy közkedvelt adalékanyag, hiszen felerősíti azokat az ízeket, melyek az ízlelőbimbóinknak kedvesek. Azonban tudni kell, hogy káros hatásai miatt a közvélemény a nátrium-glumát ellen van, emiatt mi már nem alkalmazzuk a termékeink előállítása során. Viszont azt megtapasztaltuk, hogy nátrium-glutamát nélkül – hiába fűszerezzük ugyanúgy a terméket, mint adalékanyaggal – bizony-bizony tompábbak az ízek. Ennek kiküszöbölése érdekében egy komoly kísérlet-folyamat zajlott a Darnó-Húsnál. Kikísérleteztük, hogy hogyan tudjuk visszahozni azt az ízvilágot, melyet ízfokozóval megszokott a kedves vásárló. Büszkén mondhatom, hogy sikerrel jártunk, és bár drágább lett az előállítási költség, de továbbra is tudjuk produkálni szinte ugyanazt az ízharmóniát, mint adalékanyaggal. Meg lehet ezt is valósítani.
Vannak olyan adalékanyagok, melyeket sajnos mi sem tudunk kihagyni minden termékből, gondolok itt például színstabilizátorokra. Ha példának okáért egy párizsit megvágnánk úgy, hogy nem lenne benne színstabilizátor – mely a termék felületi oxidációját lassítja -, akkor pillanatokon belül megszürkülne és eladhatatlanná válna. Pedig a vásárló először a szemével vásárol. Vagy éppen márkahű, és a márkán kívül más nem érdekli. Mi ennek elérése törekszünk, és ha meglátják a Darnó-Hús logót, ne is gondolkodjanak azon, hogy más terméket vásároljanak.
A már említett adalékanyagokon kívül természetesen vannak olyanok is, amik biztosan nem kerülhetnek bele a termékeinkbe, például szója, tejfehérje, glutén, hiszen ezek nem a mi készítményeinkbe valók. Mi a Darnó-Húsnál húsból, szalonnából és fűszerekből dolgozunk.
Vannak úgy nevezett funkcionális élelmiszerek is, mely elnevezés azt jelenti, hogy valamely összetevőből – mely az egészséget támogatja – nagyobb mennyiség található a termékben, mint normál társaiban. Vagy éppen valamely összetevőből – mely az egészséget nem támogatja – lényegesen kevesebb van a termékben. Ilyen funkcionális élelmiszereket mi is állítunk elő, például sonkaféléket, melyek szintén nyertek már Magyar Termék Nagydíjat pár évvel ezelőtt. Szem előtt tartjuk, hogy a termékeink minél egészségesebbek legyenek.
Weboldalukon olvastam, hogy oktató- és egészségbázis is kialakítanak az új irodaépületükben, ezen kívül pedig nagy hangsúlyt fektetnek a munkatársak és a diákok fejlesztésére. Mit jelent pontosan az oktató- és egészségbázis? Illetve hogyan fejlesztik kollégáikat?
Az oktatóbázis keretein belül egy olyan tantermet alakítunk ki, mely modern technikai eszközökkel van felszerelve, és a tanulóknak a gyakorlati képzés mellett elméleti oktatást is tudunk tartani, az iskolai képzésük kiegészítéseképp. A húsüzemünk egyébként nyitott, ami azt jelenti, hogy nagyon szívesen megmutatjuk bárkinek, aki egészségügyi szempontok alapján erre alkalmas.
Az egészségbázisunk pedig azt jelenti, hogy a munkatársaink számára a jövőben – meghatározott időpontokban – orvosi szolgálat lesz elérhető az üzem mellett. Ha házi orvosi ellátásra lesz szükségük a kollégáknak, munkaidő alatt el tudják intézni, nem szükséges ezért külön orvoshoz elmennie, esetleg szabadságot kivennie. Az orvos – egyeztetéstől függően – kéthetente, vagy havonta itt fog rendelni, így a munkahelyükön felírathatják azokat a gyógyszereket, melyeket rendszeresen szednek. Továbbá az éves üzemorvosi vizsgálat nálunk is kötelező, ezt is szeretnénk ezzel az egészségbázissal támogatni.
Nagyon jól tudjuk, hogy a Darnó-Hús nem a gépektől, a modern technológiáktól működik, hanem a kollégák lelkiismeretes és odaadó munkájától. Ezért szeretnénk támogatni őket abban, hogy lelkileg és testileg is egészségesek legyenek.
Milyen további fejlesztéseket terveznek a következő 2-3 évben?
Szeretnénk tovább fejleszteni a jövőben az egészségtámogatási rendszerünket.
Ezen kívül jelenleg egy saját gépet is gyártatunk, melyet jövő évben fogunk hadrendbe állítani. Egy olyannyira speciális és innovatív berendezésről van szó, hogy minden bizonnyal szabadalmaztatni is fogjuk.
Szeretnénk megragadni azokat a speciális lehetőségeket, melyekre a szellemi tőként és az üzem felszereltsége alkalmas.
Mi az, ami mostanában legjobban foglalkoztatja?
Az, hogy hogyan tudom biztosítani úgy a kollégáim számára a stabil munkahelyet, hogy továbbra is úgy érezzék és gondolják, érdemes a Darnó-Húsnál dolgozni. Ha belegondolunk, hogy 50-100 évvel ezelőtt – mikor még nem történtek államosítások – a ma is ismert, nagy tradíciókkal bíró gyárakban, üzemekben generációk dolgoztak, az egy nagyszerű dolog. Akkoriban a gyereket azt tervezték, hogy ők is ott fognak dolgozni, ahol az édesanyjuk és édesapjuk. Én is ezt szeretném elérni.
Nálunk mindenkinek fontos a feladata. Az üzem nem működhetne ügyvezető igazgató nélkül, de ládamosó nélkül sem. Ezt igyekszem a kollégáim tudatába is beépíteni.
Azonban ez nagy kihívás itt a nyugati határ mellett, hiszen nagy a csábítás a külföldi munkavállalásra.
Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre nyitott?
Stratégiai partnereink számát mindenképpen szeretném tovább bővíteni. Olyan partnerségekre gondolok, ahol egyezik a célközönségünk, de nem vagyunk versenytársak, így közös értékesítési bázisba szállíthatnánk be. Ilyen partner lehet például csokoládégyártó, hiszen már most is nagyon jó kapcsolatot ápolunk a chocoMe, vagy épp a Szamos Marcipán tulajdonosaival. De szintén nagyon jó a kapcsolatunk a Cserpes Sajtműhellyel, és a Lipóti Pékséggel is.