Saját gyártású napelemeket készítenek

0

A CoreCommSI Kft. a kereskedői tevékenysége mellett a közelmúltban megkezdte saját napelemek gyártását új telephelyén. A cég ügyvezetője, Horváth Balázs mesélt arról, miért volt szükség a gyártás elindítására és milyen nehézségeik merültek fel ennek kapcsán.

Miért éppen a napelemek gyártására esett a választásuk, mint új tevékenység? Hogyan jutottak erre a döntésre?

Évek óta foglalkozunk naperőmű-beruházásokkal. Ezek olyan előkészített projektek, melyeknek mi végezzük a tervezését, majd a kivitelezését és az üzemeltetését is. A gyártásra azért került sor, mert úgy láttuk, hogy ahhoz, hogy megfelelő áron kapjunk magas minőségű napelem-panelt, viszonylag nagy kockázata van. Vagy ismeretlen disztribútoroktól kell vásárolnunk a távol-keletről, vagy közvetlenül távol-keleti gyártótól szerezzük be a terméket, és sajnos e tekintetben volt már rossz tapasztalatunk. Sokszor szembesültünk azzal, hogy azok a termékek, amelyek árban kedvezőek, minőségben nem érik el azt a szintet, ami az elvárásunk, sőt, sokszor kisebb a teljesítményük is, mint amit az adatlapjuk mond. Tehát nem nagyon találtunk megbízható gyártót.

Nagy kockázatot éreztünk azzal kapcsolatban, hogy a további beruházásainkat is beszerzéses forrásokra limitálva kelljen megoldanunk. Ez volt az egyik oka annak, hogy saját panelgyártást indítunk.
A döntésünket továbbá nagyban segítette az is, hogy nagyon jó támogatási lehetőségek vannak e tekintetben. Ezeket látva döntöttünk úgy, hogy – kihasználva a lehetőségeket is -, saját eszközgyártó üzemet hozunk létre, amely saját projektek kiszolgálására gyárt.

Ezért jött létre a 2015-ben elkészült 1.500 négyzetméteres zöldenergiás központjuk Veszprémben?

Nem, az egy más projekt része. Két hónapja kezdtük a panelek gyártását, ami teljesen új tevékenységünk. A volt Bakony Művek területén egy 3.800 négyzetméteres ingatlanból felújítottunk 1.200 négyzetmétert, itt történik a gyártás.

Visszatérve a napelemekre, ki a célközönségük? Hol van a piacuk?

Mi egyelőre nem tervezünk exportot. Az elkövetkezendő három évben nagyon sok munka lesz Magyarországon a szolár-üzletben, mert nagyon sok állami beruházás van, például kórházak, kormányzati ingatlanok, óvodák, rendelőintézetek esetében. Számos pályázat jelent meg, tehát a magyar piac nem csak számunkra, hanem másoknak is számos lehetőséget tartogat, akár a külföldi vállalkozások számára is vonzó. Emiatt nem tervezzük úgy, hogy külföldre mennénk megmérettetni magunkat. Biztosak vagyunk abban, hogy a saját vállalkozói körünkben is eredményes lesz ez a beruházás.

Elsősorban tehát állami beruházásokban szeretnének részt venni?

Állami beruházások vannak kilátásban, de inkább azt mondanám, hogy a saját, előkészített beruházásaink állnak a középpontban. Több engedélyezett projektünk és tervünk van, amiket még idén meg fogunk valósítani. Szívesen gyártunk majd másoknak is, ha igény jelentkezik rá, de nem vagyunk rákényszerítve, hogy a külföldi vagy a magyar szolár-piacra kilépjünk, mert jelenleg saját terveinkhez gyártunk napelemeket.

Mik ezek a saját projektek?

Ezek több száz kilowattos, több megás projektek, erőművek. A hálózati szolgáltatók csak hálózatot biztosítanak ahhoz, hogy az energia felkerüljön a köztéri hálózatra. Az átvett energiát a MAVIR-ral kötött szerződés alapján fizetik ki, a szolgáltatók pedig csak az elszámolásokat segítik. A csatlakozási pontot és a hálózatot adják. Ezek hosszú megtérülésű beruházások, de a mai üzleti életben teljesen elfogadott megtérülések.

Az ipar területén hogyan látja, milyen az érdeklődés a vállalatok részéről? És a magánszemélyek részéről?

A magáncélú beruházásoknál, a háztartási kiserőművek tekintetében nincs jelentős fejlődés. Valóban sokan vártak sokáig a pályázatokra, a 0%-os hitelre, de én úgy látom, hogy nem találtak megfelelő fogadtatásra és nem is hozták meg a lendületet ezek a kiírások. Magyarországon ráadásul nehezen fogadják el egyelőre az emberek, hogy valami majd csak 10 év múlva fog megtérülni, pedig sokkal jobban járnának vele. Változtatni kell még ezen a hozzáálláson is. Önálló napelem beruházási támogatás jelenleg nincs, nem tudok róla és arról sem, hogy a jövőben lenne.

Milyen jellegű egyéb fejlesztéseik voltak még az elmúlt időszakban?

Ez az első saját gyártásra irányuló fejlesztésünk. Mi alapvetően nem gyártó, hanem kereskedő cég vagyunk. Projekteket fejlesztettünk, van két nagy szolár erőművünk, amik egyenként 500 kilowattosak, tehát viszonylag nagy erőművek. Ingatlan beruházásaink voltak ugyan, de azok a kereskedelmi fejlesztésekhez voltak szükségesek, továbbá az energetikai ellátási feladatokhoz, a megfelelő infrastruktúra biztosításához szükséges fejlesztéseink zajlottak.

A gyártás elindításával tehát a kapacitásbővítés is megvalósul?

Igen, bár mi óvatosan haladunk. Mindig is ennek voltam a híve, hogy ne lépjünk túl nagyokat. Ez a fejlesztés ugyan nagy lépés volt számunkra, hiszen 20%-kal bővültünk. De ez azt is jelenti, hogy lépcsőzetesen haladunk, és remélhetőleg a jövőben is ennyivel fog nőni az árbevételünk.

Mi a legfontosabb, amit a CoreCommSI Kft-ről tudni kell?

Szünetmentes tápellátásnál a „szünetmentes” egy index, mely kardinális része a naperő beruházásoknak. A gyártónak, akit képviselünk Magyarországon, vannak saját inverterei és ők vettek rá minket, hogy a napenergiába invesztáljunk. Ezért épült a két meglévő park is, saját magunk által forgalmazott inverterekkel. Ebből fakad, hogy elindultak a tervezések, ami kicsúcsosodott már a napelem-összeszerelésben is.

A szünetmentes tápellátás és dízelgenerátorok továbbra is a legjelentősebb bevételi forrásai a vállalkozásunknak. Bevétel tekintetében körülbelül évi 60% származik ebből a tevékenységből.

Ebben ki a célcsoportjuk?

Elsősorban adatközpontok, bevásárlóközpontok, minden olyan infrastruktúra, ami számítástechnikát használ. Kórházak, állami intézmények. Itt viszonylag tág a célcsoportunk.

Mennyire vannak versenytársaik?

Esetünkben elég erős a verseny. A szünetmentes tápellátás szegmensében számos beszállító van jelen a piacon, és sok köztük a jó cég. Erős a versengés velük.

Miben tudnak Önök egyediek, másabbak lenni?

A CoreCommSI ár-érték arányban nagyon jó termékkel rendelkezik. Ha ezt a kollégák megfelelően elő tudják készíteni és nem csak az árra koncentrálnak a vevők, akkor viszonylag könnyen tudunk értékesíteni. Mi már 16 éve itt vagyunk a piacon, és nagy valószínűség szerint pedig még itt is leszünk hosszú ideig.

A kommunikációban mire helyezik a hangsúlyt? Milyen csatornákat használnak?

Elsősorban a nagy rendszerekre koncentrálunk, aminek az összeépítése és felhasználási köre viszonylag szűk. Itt nincs olyan eset, hogy új, nagy villanyszerelő cégek jelennének meg a piacon. Ezeket a beruházásokat, amiken dolgozunk, mindig nagy cégek viszik el, akikkel nagyon fontos tartani a kapcsolatot.

Ezen kívül, ami még fontos a sikerhez, az a tervezői kör. A tervezőkkel kell jó kapcsolatot ápolni. Nagyon ritka az, hogy nekünk bármilyen vásárlóerőt kell a piacról behajtani. Már azt is elértük, hogy ha projektek vannak és jön a felhasználó, megtalálnak minket. Korábban még mentünk kiállításokra, de azt tapasztaltuk, hogy ezeknek nincs hatása a mi eladásainkra. Direkt vesszük fel a kapcsolatot és a projekteket követjük.

A weboldalukon látható, hogy több szakmai elismerésben részesültek. Mit jelentenek ezek Önöknek? A bizalom építéséhez hozzájárulnak?

A mi esetünkben ez fordítva van. Nyilván fontosak ezek az elismerések, de ebben az esetben nem a vállalkozói díjjal tudunk új partnereket keresni, hanem azzal, amit a piacon elértünk. Az eredmények által érdemeljük ki ezeket a díjakat. Van jó hatása, de számunkra nem ez a legfontosabb. A kapcsolati rendszerek jól működnek, a díjak csak megerősítések.

Mi az, ami Önt személyesen motiválja?

Szeretnék kicsit kimozdulni a mindennapi munka alól, szeretném elérni hosszú távú beruházások segítségével, hogy néhány év múlva nekem már ne kelljen minden nap dolgoznom. Az motivál, hogy a beruházásokkal minél kevesebb munkával és stresszel olyan bevételeket tudjunk termelni hosszú távon, melyek ezt lehetővé teszik.

Mi az, ami ezekben az időkben leginkább foglalkoztatja, ami kihívást jelent, amire megoldást keres?

Nyilvánvalóan még a gyártás, mert azt hittük, hogy ha megveszünk egy gépsort, az működik, de nem így van, ez nem ilyen egyszerű. Még nagyon sok dolgunk van ahhoz, hogy ez folyamat stabilan működjön, ez még körülbelül egy év. Hosszú távon sok teendőnk van még ezzel. Erre fókuszálunk, és olyan terméket szeretnénk létre hozni, amit előzetesen elképzeltünk. Ez teljesen más terület, mint a kereskedelem.


Milyen együttműködésekre, kapcsolatokra nyitott?

A napelem-gyártás komponensei feltétlenül érdekelnének, például szükségünk lenne megbízható üvegbeszállítóra. Minden olyan komponensre, amelyre az elem összeszereléséhez szükséges lehet. Ebben elsősorban olyan termékeket keresünk, melyek magyar gyártásúak. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy magyar legyen az alapanyag. Aki úgy gondolja, hogy a termékét érdemes lenne itt megmérettetni, arra nyitott lennék. Fóliák, forrasztóhuzalok, szilikon például. De a fókuszban az üveg áll, hiszen nagy kiterjedésű.

www.corecommsi.hu/

Előző cikkInnovatív címke a csomagolóiparban
Következő cikkElismerés az egészségtudatos hentesipari terméknek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here