Innovatív címke a csomagolóiparban

0

Idén tavasszal adták át a legrangosabb csomagolóipari verseny elismeréseit, a WorldStar Díjakat. Az Élelmiszer kategória győztese a magyar Codex Zrt. lett, mely egy egyedülálló booklet címkével érdemelte ki az elismerést. A megmérettetésről, a réspiacok megtalálásáról és a folyamatos fejlesztésekről, innovációkról Berta Lászlóval, a vállalat vezérigazgatójával beszélgettünk.

Május 4-én vehették át a WorldStar Díjat Élelmiszer kategóriában. Mit díjaznak ezzel az elismeréssel?

A WorldStar Díj a csomagoló ipar egyik legrangosabb elismerése, úgy is szokták nevezni, hogy a szakma Oscar-Díja. A Díjra való előnevezés feltétele, hogy a pályázónak a saját nemzetének szervezetnél kell megfelelnie a szakmai szempontoknak – Magyarországon ez a Hungaropack verseny a CSAOSZ szervezésében. Ha ezen a versenyen az induló díjat, vagy oklevelet szerez, jogosult lesz arra, hogy a -, ha jól tudom 1970 óta évente megrendezett – csomagolási világversenyen részt vehessen.
A nevezést követően a szakemberekből álló zsűri dönt arról, hogy mely termékek érdemesek díjra. Ebben a versenyben a díjak elnyerésének fontos szempontja, hogy a termék, amely megméretteti magát, nemzetközi szinten is újdonság legyen. Nem csak a nevezett kategóriában kell újdonságként hatnia, hanem innováció, műszaki megoldás, kivitelezés, stb. tekintetében is.
Az idei versenyen 35 országból érkeztek a pályaművek, a düsseldorfi Interpack Kiállítás első napján tartották a díjátadót.

Mely termékükkel nyerték el a Díjat?

A Nestlé számára gyártottunk egy speciális booklet címkét. Egy csokoládé csomagolásán található ez, az általunk úgynevezett ECL címke.
A booklet címkét úgy kell elképzelni, hogy – méretét tekintve – akkora, mint egy normál címke, azonban ez kinyitható és lapozható is. Mivel kinyitható, akár leporelló-szerűen, akár füzet-szerűen elkészíthető, és a hagyományos címkékhez képest természetesen sokkal több információ tüntethető fel rajta.

Milyen információkat helyezett el ezen a booklet címkén a Nestlé? Számukra miért volt hasznos ez a megoldás?

Egyrészt az élelmiszer jelölési szabályokban előírtakat kellett feltüntetniük, például az összetevők listáját, de emellett a gyártó is feltüntetheti saját információit, mint például receptajánlókat, a termék felhasználási javaslatait, vagy egyéb termékeinek promóciójára is használhatja a felületet.
A díjnyertes címkénk 10 oldalas volt, tehát a gyártónak 10 oldalnyi felülete van, amin hasznos információkat tud közölni a vevőkkel.

A termék ötlete honnan származik?

Elég sok nemzetközi kiállításon részt veszünk, egy ilyen rendezvényen láttunk korábban hasonló ötletet. Ezt követően komoly beruházásokat valósítottunk meg, tapasztalatokat szereztünk a termék előállításával kapcsolatban, 2-3 év alatt fejlesztettük ki a gyártási technológiát. Jelenleg a piac azon szereplőire koncentrálunk, akik számára fontos, hogy sok hasznos információt helyezzenek el kis felületen.
Egyre inkább bővül a termék felhasználói köre, jelenleg az agrokémia iparban elterjedt megoldás, például permetszereken, akár több nyelven történő megjelenésben. Vannak olyan vállalkozások, melyek úgy tudnak rendkívül sok költséget megtakarítani, hogy ha Magyarországról látják el termékeikkel a környező országok piacát, akkor nem szükséges külön megrendelniük a lengyel, román, bolgár, szlovák nyelvű címkéket, hanem egy közös booklet címkén jelentetik meg több nyelven információikat.

Elmondható, hogy a Codex Zrt-nél az innováció és a fejlesztések kardinális kérdésnek számítanak?

Úgy gondolom, hogy a közel 30 éves fennállásunk alatt ez mindig is jellemző volt a cégre. Mindig nyitott szemmel jártunk, a folyamatos innováció és termékfejlesztés alapvető része a munkánknak, ez vitte mindig is előre a Codex Zrt-t.
Fejlesztéseinkhez inspirációt elsősorban a kiállításokon való részvételeknek köszönhetjük, minden nagyobb nyomdaipari rendezvényen részt veszünk, és egyre több alkalommal kiállítóként is. Felmérjük, hogy mik az irányok, milyen trendek várhatók, majd felmérjük a megrendelői körben is, hogy az általunk bevezetni kívánt termékekre van-e igényük. Amennyiben a termék várhatóan sikeres lesz, elvégezzük a szükséges beruházásokat, majd megkezdődhet a gyártás. Elmondhatom tehát, a megrendelői igényeket mindig figyelembe vesszük. Sőt, közösen gondolkodunk, ötletünk is a megrendelőkkel. Szoros kapcsolatot ápolunk a partnereinkkel, nagyon fontosnak tartom, hogy folyamatosan informáljuk őket az újdonságokról.
A Codex Zrt-re jellemző, hogy mindig speciális termékekkel foglalkozunk, például értékpapírokkal, hamisítás ellen védett termékekkel. Ezeken a speciális területeken pedig nagyon fontos szempont, hogy a megrendelőknek mi az igénye. De sok esetben az ügyfél speciális igénnyel érkezik hozzánk, melynek megvalósításához elengedhetetlen a közös ötletelés, fejlesztés.
Azt is elmondhatom, hogy réspiacokra dolgozunk. Már a kezdetekkor is azokat a piacokat kerestük, ahol nagy a hozzáadott érték. Ez viszonylag szűk körre jellemző.

Úgy tudom, hogy 1988-ban alapították a Codex Zrt-t, könyvkiadással foglalkoztak eleinte. Miért váltottak speciálisabb nyomdaipari munkák elvégzésére?

Annak idején egy bank alapította a céget, valóban könyvkiadásra. Meg is jelent néhány könyv a Codex kiadásában. Az ötlet, hogy értékpapírok készítésével foglalkozzunk, a rendszerváltást követően jött. Ez volt az az időszak, mikor nagy igény jelentkezett részvények, kötvények, banki forrásgyűjtők, takarékbetétkönyvek előállítására. Akkoriban két nagy állami szervezet foglalkozott ilyen termékek gyártásával, azonban épp a nagy méretük miatt ők rugalmatlanok voltak. Tulajdonképpen ennek a rugalmatlanságnak köszönhető, hogy tevékenységet váltottunk. Ez volt az az irány, ami meghatározta a Codex jövőbeni tevékenységét is.

Visszatérve az elismerésekre, a WorldStar Díjon kívül több más elismerésben is részesültek az elmúlt években. Ezek szerint tudatosan is megmérettetik magukat? Marketingjük során kommunikálják az elismeréseiket?

Rendszeresen megmérettetjük magunkat a hazai versenyeken, de rendkívül fontosak számunkra a külföldi megmérettetések is. Úgy vélem, hogy a partnereink irántunk érzett bizalmát nagyban erősítik az elnyert díjaink, ezeket igyekszünk minél szélesebb körben meg is ismertetni. A meglévő megrendelőinket folyamatosan tájékoztatjuk a megszerzett elismeréseinkről. De igyekszünk a social media-ban, és a honlapunkon is hírt adni a díjainkról. Továbbá folyamatosan kommunikáljuk szakmai összejöveteleken, konferenciákon is, hogy a nyomdaipari szakma képviselőit is informálhassuk.

Van versenytársuk Magyarországon?

A booklet, vagy ECL címke tekintetében nincs erős versenytársunk a magyar piacon. Természetesen vannak nyomdák, akik foglalkoznak ilyen termékekkel, de ekkora kapacitással és háttérrel csak mi rendelkezünk Magyarországon. Több beruházásunk is volt e téren az elmúlt években, jelenleg 4 gyártósorunk van, melyek a legmodernebb és legszofisztikáltabb gépeket jelentik.

Milyen tevékenységi körből érkeznek a megrendelőik?

Az értékpapírok és a hamisítás ellen védett termékek esetében részvénytársaságok a megrendelőink, viszonylag sok társaság rendelkezik nyomtatott értékpapírral. Vannak külföldi partnereink is, akik részére csekkfüzeteket, és hamisítás ellen védett termékeket is gyártunk, de vannak biztonsági címkéink is, melyek a termékvédelem érdekében készülnek.
A booklet és ECL címkék esetében pedig fő célközönségünk az agrokémiai, a vegyipari, és a gyógyszeripari felhasználók, de jelentős szereppel bír az élelmiszeripar és a járműipar is.

Önnek melyik a kedvenc terméke?

Konkrétan kiemelni nem tudok egy terméket sem, de mindig azok a legkedvesebbek, melyek esetében a 30 éves értékpapírgyártásban szerzett tapasztalatunkat és a legújabb, legmodernebb fejlesztéseket tudjuk ötvözni. Ezek olyan termékek, melyek rendkívül sok hozzáadott értékkel rendelkeznek.

Milyen fejlesztések várhatók Önöknél a következő 2-3 évben?

Az ECL címkék technológiájának fejlesztésére mindenképpen szeretnénk figyelmet fordítani, ugyanis szeretnénk jobban nyitni az export irányába is. Ennek következtében pedig, ha azt látjuk, hogy a kapacitásunk kevesebb, akkor mindenképpen fejleszteni fogunk.
Továbbá, ahogy említettem is, múltunk során is folyamatosan jellemző volt a Codex-re az innováció, és továbbra is ez a célunk. Emiatt mindig nyitott szemmel járunk, és olyan gépi-, eszközberuházásokat fogunk végezni, melyet az aktuális trendek igényelnek.
Konkrét fejlesztési tervünk jelenleg nincs, de jellemző volt mindig is ránk, hogy gyorsan tudtunk reagálni, ha szükséges, nagyon rövid időn belül tudunk beruházásokat elvégezni.

Mi az, ami most foglalkoztatja Önt?

Elsősorban az utak keresése, ami mindig is jellemző volt rám, mindig figyelembe veszem, ha egy termékünk életgörbéje elkezd lefelé mozdulni, hogy mi az új irány, amerre el tudunk mozdulni.
A másik fontos kérdés pedig a munkaerőhiány, aminek folyamatos figyelmet kell szentelnünk. Esetünkben is nagyon nehéz megfelelő kollégát találni, ha szükséges.

Mióta Ön a vezérigazgatója a Codex Zrt-nek?

A pályám 1989-ben indult, akkor kerültem a Codex-hez, mikor az értékpapírgyártás elindult. Számítógépes grafikával foglalkozó szakemberként kezdtem itt. Részt vettem az értékpapírgyártáshoz szükségek hardverek, szoftverek kialakításában, és innen kezdtem megmászni a ranglétrát. Vezérigazgatói pozícióban 2008. január 1-től dolgozom.

Mi az, ami Önt ennyi év után motiválja, hajtja előre? Mire vágyik Ön?

A kezdetekben az értékpapírgyártás nagyon szép feladat volt. Tulajdonképpen versenyfutás a hamisítókkal, hiszen mindig előttük kell járnunk egy lépéssel. Ez mindig nagy motivációt jelentett számomra.
Manapság pedig az új műszaki megoldások, a fejlesztések megtalálása, ötletelések rendkívül motiváló számomra.


Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre nyitottak?

Nyitottak vagyunk az üzleti kapcsolatokra.
Együttműködéseket több nyomdával is kialakítottunk már, mivel az említett booklet címkéket szinte csak mi tudjuk előállítani Magyarországon. De ezt a kört szívesen bővítenénk tovább olyan nyomdákkal, akiknek az ECL címkék nincsenek a portfóliójukban.
Beszállítói oldalról nagyon szoros kapcsolatot ápolunk néhány partnerünkkel.
Összességében minden olyan kapcsolatra nyitottak vagyunk, ahol mindkét fél előnyére válik az együttműködés.

www.codex.hu

Előző cikkÚj nevet és díjat kapott az állami borászat
Következő cikkSaját gyártású napelemeket készítenek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here