Székely nemzeti süteményből brand

0

Szeptemberben adták át a Magyar Termék Nagydíjakat, melyből azonnal kettőt is bezsebelhetett a Vitéz Kürtős, hiszen kürtőskalácsaik, és a saját szervezésű Kürtőskalács Fesztiváljuk is kiérdemelte az elismerést. Ebből az apropóból beszélgettünk András Tündével, a vállalkozás ügyvezetőjével, aki beavatott bennünket hihetetlen kreatív és innovatív fejlesztési terveikbe, valamint büszkén mesélt a kemény munkával elért sikereikről és a Vitéz Kürtős brand felépüléséről.

A Vitéz Kürtős, mint márka, a Földijó-Gasztro Kft. tulajdona. Ez egy családi vállalkozás?

A Földijó-Gasztro Kft. családi vállalkozásból nőtte ki magát, de ma már ennél többek vagyunk. A kisvállalkozás kategóriába tartozunk, állandó alkalmazottaink száma 25-30 körül mozog, de természetesen van, amikor több ember is dolgozik nálunk, például karácsonyi vásár, vagy a Kürtőskalács Fesztivál ideje alatt. Ilyenkor akár 50-60 embert is foglalkoztatunk. Rajtuk kívül vannak még diákok, alvállalkozók is, akik bedolgoznak nekünk.

Árbevételünk is folyamatosan növekszik, az elmúlt évek során évről évre sikerült 20-30%-os növekedést elérnünk, éves szinten 4-500 millió Ft-ra tehető. Úgy gondolom, hogy ez szép teljesítmény egy kürtőskalács készítő vállalkozás esetében.

Honnan jött az az ötlet, hogy kürtőskalács készítéssel foglalkozzanak?

Azt szoktam mondani, hogy mi többek vagyunk, mint egy egyszerű kürtőskalács készítő vállalkozó, aki részt vesz rendezvényeken, elkészíti és eladja a kalácsokat, majd hazamegy.

A vállalkozás elindulása a 2000-es évek elejére vezethető vissza, mikor cégtársam, Bálint Gáspár szülei kezdtek el kürtőskalács készítéssel foglalkozni otthon, Székelyudvarhelyen. Azt tudni kell, hogy Erdélyben szinte minden háznál készítenek kürtőskalácsot, ezért nem is értettük, hogy Gáspár szülei miért vágtak ebbe bele, nem gondoltuk, hogy van létjogosultsága. De meglepődve tapasztaltuk, hogy igenis működik.

Maga az ötlet onnan jött, hogy Gáspár nagymamája, Simó Irma minden hétvégén sütött kürtőskalácsot, majd azt a kis kosárkájába helyezve lelátogatott a közeli strandra, vagy éppen Korondra az árusokhoz. Egy idő után észrevettük, hogy minden hétvégén várják, mikor jön Irma néni, tehát van rá kereslet.

2000-ben Gáspár szülei megnyitották Székelyudvarhelyen a Lehel Kürtősház nevű sütödéjüket. Ezt követően jutottunk el Magyarországra, méghozzá testvérvárosi kapcsolatok által. E kapcsolatoknak köszönhetően Gáspár szüleit hívták különböző expókra, kiállításokra. Gáspár és én eleinte csak kísérőként jöttünk velük, szerettünk volna világot látni, megismerkedni Magyarországgal. A látogatások alkalmával nagyon megtetszett, ahogy itt fogadtak bennünket.

Akkoriban azért még kuriózumnak számított a kürtőskalács, a 2000-es évek elején még nem volt minden héten rendezvény, falunap, fesztivál, és nem is volt annyira elterjedt sütemény. Talán ez is volt az oka annak, hogy emberek örültek neki, hogy egy-egy rendezvényen ilyet is ehetnek, képesek voltak órákig sorban állni érte. És csodálkoztak is a kürtőskalácson, nem értették, hogy miért ekkora, miért forog, miért lyukas, miért éppen faszénen sül, egyáltalán mi ez az étel. Látva az emberek reakcióit, megfogalmazódott bennünk az a gondolat, hogy ha a székelyek nemzeti süteményét eljuttathatjuk bárhová, és ekkora örömet tudunk okozni vele, ráadásul még pénzt is kereshetünk, akkor miért ne csinálnánk ezt üzleti keretek között.

Ekkoriban én éppen másodéves egyetemista voltam a Kolozsvári Tudományegyetemen, marketing-közgazdaság szakon, és minden dolgozatomat, beadandómat, feladatot, ami a marketinghez kapcsolódott, erről írtam. A tanáraim meg is mosolyogtak amiatt, hogy a kürtőskalácsból brand-et szeretnék építeni, de az idő engem igazolt.

A küldetésünkké vált, hogy egy 250 éves hagyományokkal rendelkező süteményt minél jobban bemutathassunk a nagyközönségnek. Számos innovatív megoldást, kreativitást viszünk a napi munkánkba, hogy továbbra is minél szélesebb körben fogyaszthassák a kürtőskalácsot. Az a célunk, hogy a világ bármely pontjára eljuthasson.

Mi volt a következő mérföldkő a vállalkozás életében?

A vállalkozásunk egyik alappillére a mai napig, hogy részt veszünk különböző rendezvényeken, ugyanis a kürtőskalács gyakorlatilag egy fesztiváltermék, mára már szerves része egy szabadtéri rendezvénynek, falunapnak.

Azonban a vásárlóink annyira szerettek minket, és olyan sok pozitív visszajelzést kaptunk az indulás után, hogy megfogalmazódott bennünk egy állandó üzlet megnyitásának ötlete. Ezzel a tervvel fogtunk bele az úgymond hálózatépítésünkbe, melynek során több akadályba is ütköztünk, azonban sikeresen le is küzdöttük őket. Általában 4-5 üzletünk működik, van, ami állandó jelleggel, van, ami ideiglenesen, úgymond pop-up jelleggel.

Lényegében egyre többen, egyre gyakrabban keresték a Vitéz Kürtős nevet, ami azt jelentette, hogy nekünk is nőnünk kellett. 2007-ben hoztuk létre az első állandó üzletünket, a III. kerületben. Ezt követően nyitottunk üzletet az Állatkertben, mely egy rendkívül meghatározó lépés volt, hiszen az ország egyik legtöbbet látogatott intézményéről van szó, ahol minden nap más és más ember fordul meg, ezáltal tömeg számára tudjuk megmutatni a kürtőskalácsunkat. Ahogy múltak az évek, a sok munka meghozta gyümölcsét és bekerültünk a belvárosba is, folyamatosan jelen vagyunk már a Vörösmarty téren a karácsonyi vásárban. De ezekhez az kellett, hogy folyamatosan biztosítsuk a termékek magas minőségét, jó és korrekt kapcsolatot ápoljunk a rendezvényszervezőkkel, partnereinkkel, valamint mindig alkossunk valami újat, innovatívat. Magát a Kürtőskalács Fesztivált is ezért hoztuk létre, 10 év tapasztalattal a hátunk mögött.

Korábban is a terveink közt szerepelt egy ilyen fesztivál elindítása, hiszen úgy éreztük, a kürtőskalács megérdemel egy saját eseményt, hiszen minden szabadtéri rendezvény része. De amíg azt éreztük, hogy nem tudjuk teljes egészében megtölteni valódi tartalommal, plusz értékekkel, addig nem indítjuk el. Végül 5 évvel ezelőtt érkezett el az a pillanat, mikor azt éreztük, hogy van már annyi pluszszolgáltatásunk, egyéb termékünk – például az otthoni kürtőskalácssütő, melyet 2 évig fejlesztettünk -, hogy életre hívjuk a Kürtőskalács Fesztivált.

Pontosan milyen termék az otthoni sütőjük? És milyen további fejlesztéseik, hozzáadott értékük van még?

Az otthoni kürtőskalácssütő neve Bake n Roll. Mint említettem, 2 évig fejlesztettük, annak érdekében, hogy minél kisebb helyen elférjen, a súlya 8 kg alatt maradjon, és egy kis dobozban is elférhessen. Ennek köszönhető, hogy a sütőt a világ bármely részére tudjuk postázni, így ha Ausztráliából, vagy éppen Kanadából érkezik egy megrendelésünk, akkor már a világ ezen pontjaira is el tudtunk juttatni egy szeletet a kürtőskalácsunkból.

Mi mindig is figyeltünk a vásárlók visszajelzéseire, magát a vállalkozásunkat is a vásárlók ihlették, az ő igényük miatt nyitottuk meg az első állandó üzletünket. És ugyanígy tőlük érkeztek olyan visszajelzések, hogy szeretnének otthon is kürtőskalácsot készíteni. Ez volt az oka annak, hogy kürtőskalács-sütőfát is elkezdtünk kínálni számukra. Ha már volt sütőfánk, felmerült, hogy akinek nincs grillje, egyáltalán kertje sincs, mert társas házban lakik, hogyan tudja megsütni a süteményt. Ez inspirált bennünket arra, hogy egy komplett otthoni sütőt alkossunk. Ezt az ötletet is megvalósítottuk, és ha már volt kész sütőnk, akkor kellettek hozzá receptek is, ezért saját kiadású szakácskönyvet is készítettünk. Nekünk nincs titkos receptünk, nagyon szívesen, bárkinek megmutatjuk, hogyan készítjük ezt a kelt tésztát.

A termékpalettánk tehát folyamatosan a vásárlói igényeknek, kéréseknek megfelelően szélesedett. Ezt a jövőben is folytatjuk, jelenleg is vannak folyamatban lévő fejlesztéseink. Most éppen egy kürtőskalács-mixen dolgozunk.

De említhetném a különlegességeink között a Kürtőskalács Fesztivál egyik programját is, a jótékonysági sütést. Ilyenkor a benevezett csapatok mindegyike kap egy-egy Bake n Roll sütőt, hozzá faszenet és tésztát. Mindenben segítünk nekik, megmutatjuk, hogyan gyújtsák be a faszenet, hogyan tekerjék fel a tésztát a sütőfára, hogyan süssék. Felemelő érzés, mikor azt látjuk a Fesztiválon, hogy egyszerre akár 100 csapat 200 kürtőskalácsot süt. Természetesen azért jótékonysági sütés, mert a nevezési díjak egy részét minden esetben felajánljuk egy arra érdemes szervezetnek, valamint a kész kürtőskalácsokból is felajánlunk rászoruló gyermekeknek, gyermekotthonoknak.

Bárkinek nagyon szívesen megtanítjuk, hogy hogyan készíthet otthon kürtőskalácsot, hiszen a közös sütés is jó példa arra, hogy ez nem nagy ördöngösség. Egy 250 éves hagyományról van szó, amit szeretnénk tovább adni másoknak is, hogy még hosszú évekig fennmaradhasson. Ez a hagyománytisztelet volt az oka annak is, hogy a Magyar Termék Nagydíjra neveztünk. Úgy gondoltuk, érdemes arra, hogy kiemeljük az egyszerű vásári termékek sorából, és megérdemli, hogy magasabb rangra emeljük.

A versenytársainkhoz képest számos hozzáadott értékkel rendelkezünk, hiszen nekik nincsenek állandó üzleteik, nincs házhoz szállításuk, nem csinálnak csapatépítő rendezvényeket, nem csinálnak fesztivált.

Nem tartanak attól, hogy ha a vásárlókat ellátják otthoni sütővel, nem lesz kinek eladni a kész kürtőskalácsot?

Nem félünk ettől. A kürtőskalács egy impulzus termék, ott van egy főtéren, egy rendezvényen, ha az arra járók elsétálnak a stand előtt és látják, hogy pattog a parázs, forog a kalács, megérzik az illatát, nem lehet neki ellenállni. Otthon pedig nem sütnek az emberek minden nap, inkább a családi összejövetelek, nyári délutánok süteménye ez. Ezért nem tartunk attól, hogy kevesebben vásárolnának a termékből. Ráadásul igyekszünk olyan helyeken jelen lenni, ahol több külföldi, turista fordul meg, hogy ők is megismerhessék a hagyományainkat.

Inkább az a nehéz feladat, illetve a kihívás, hogy faszénen sült kürtőskalácsot a mindennapokban a mai napig nem lehet kapni sem Budapesten, sem vidéken. Általában rendezvényeken találkozunk vele. Ennek egyik oka, hogy sajnos a közterületi jogszabályok nem teszik lehetővé tereken, sétáló utcákon, hogy az ember csak úgy kihelyezzen egy kürtőskalács sütödét. Számunkra talán ez az egyik legnagyobb akadály, nagyon nehezen találunk megfelelő helyet a faházaink, sütödéink üzemeltetésére.

Jogosan kérdezhetné, hogy miért nem hagyományos üzletben sütünk. Ezzel a termékkel nem lehet beköltözni egy zárt üzletbe, úgy működik, akkor van rá kereslet, ha látványos is. Erre a fajta üzemeltetésre pedig a magyar jogszabályok nagyon-nagyon korlátozottan biztosítanak teret. Természetesen ezt meg is értem abból a szempontból, hogy ha én valahol megjelenek egy kürtőskalács sütödével, akkor később jönni szeretnének a hot dog-osok, a street food-osok, stb. Ebből nyilván káosz alakulna ki, főleg egy forgalmas belvárosban. Azonban véleményem szerint ezt a terméket, mint hungarikumot, megkülönböztetett figyelemben kellene részesíteni. Tehát ez egy olyan kihívás számunkra, melyen még dolgozunk.

Összesen 3 üzletünk van, melyből egy időszakosan üzemel, ezért sajnos előfordul olyan időszak – főleg november-december elején -, hogy a budapestiek nem tudnak minden nap faszénen sült kürtőskalácsot vásárolni.

Hálózat-építésben gondolkodnak. Ez mit jelent pontosan? Több kitelepülést, állandó üzleteket?

Egyrészt vannak franchise partnereink, egyikük Hévízen, valamint Keszthelyen és környékén tevékenykedik, másik partnerünk pedig a Dunakanyar környékén található meg, illetve rendezvényeken. Előfordulnak olyan alkalmak is, mint például a decemberi, karácsonyi vásáros időszakok, mikor egyszerre 10-12 standot is üzemeltetünk. Ez is egy úgymond hálózat véleményem szerint.

A nyári időszak azonban sűrűbb, ekkor minden hétvégén 5-6 rendezvényen veszünk részt országszerte, különböző városokban, eseményeken. Ez természetesen egy nagy csapatot igényel, hiszen mindennek gördülékenyen kell mennie.

Hogyan reklámozzák magukat? Ebben alkalmaznak valamilyen újdonságot, innovatív megoldást?

Fontos, hogy meg kell különböztetnünk magunkat a konkurenciától, hiszen az emberek csak azt látják, hogy ennél a standnál is van kürtőskalács, és a másiknál is. A kezdetektől fogva fontosnak tartjuk a kommunikációra való odafigyelést, gondolok itt például a megjelenésünkre, a csomagolásra, az arculatunkra. Ami szintén fontos része a kommunikációnknak, azok a social media nyújtotta lehetőségek, melyeket széles körben alkalmazunk.

Van saját weboldalunk, aktívan jelen vagyunk a Facebook-on, a legtöbb kürtőskalácsos azonban ezeket nem mondhatja el magáról. Mindezek mellett számunkra is a legfontosabb reklám a szájról szájra terjedő jó hírünk. A Vitéz Kürtőst ma már úgy ismerik, hogy ha valahol nem ugyanazt a minőséget, kiszolgálást kapják, mint korábban másik helyszínen, akkor azonnal jelezhetik nekünk személyesen, telefonon, e-mailben, vagy akár Facebook-on is, hiszen 100%-os vevőgaranciát biztosítunk minden termékünkre, kezdve a kürtős kalácsoktól az otthoni sütőig.

Ez a vevőgarancia azt jelenti, hogy ha például egy sütőfa nem úgy működik, mint kellene, vagy nem tetszik a szakácskönyvünk, esetleg a kürtőskalács utolsó falatjainál úgy érzik, hogy az nyers, kicseréljük a terméket, vagy visszaadjuk a vételárat. Ez is egy hozzáadott értékünk, minek köszönhetően az emberek megjegyeznek minket, törzsvásárlóink lesznek, tovább ajánlanak.

Meglepő továbbá a vásárlók számára a házhozszállítási szolgáltatásunk. Az, hogy pizzát, vagy más ételt házhoz rendelhetnek, ma már teljesen megszokott, és elfogadott. De jelenleg még az sem természetes, hogy kürtőskalácsot lehet kapni a mindennapokban, így nem lehet természetes az sem, hogy házhoz is szállítjuk. Akkor kezdtük el a kiszállítást, mikor meg tudtuk teremteni annak a körülményeit, azaz biztosan a szállítás előtt fél órával süljön ki és még melegen érjen a címre. 4 rekeszes, díszes dobozban visszük ki, ami garantálja, hogy a sütemény nem nyomódik össze, szellőzni is tud, de melegen is tartja. A vásárlók nagyon meglepődnek, mikor megérkezünk a finom illatú, gőzölgő, meleg kürtőskaláccsal. Sajnos ennek a híre azonban elég lassan terjed, próbáltuk pedig reklámozni ezt is, például óriásplakáton, rádióban, Facebook-on, de ez a szolgáltatás még továbbra is gyerekcipőben jár. Működik a házhozszállítás, rendelnek tőlünk vállalkozások is meeting-ekre, csapatépítőre, de egyelőre nincs olyan szinten, mint például a pizza rendelés.

Kürtőskalácsot általában szülinapra rendelnek, vagy ha valakit meg akarnak lepni, esetleg egy munkaközösségben szóba került, de nem egy mindennapi dolog ez. Még.

Milyen termékeik vannak még a kürtőskalácson kívül?

Egy nagyon fontos ágazatunk, úgy is mondhatnám a vállalkozás egyik lába, a faszén forgalmazása.

Mi magunk is nagy mennyiségű faszenet használunk a kürtőskalács sütésekor, de több vendéglátós is rákapott a mi szenünkre. Jelenleg hetente-kéthetente érkezik a kamion Farkaslakáról, Romániából. Ennek köszönhetően Budapest legjobb éttermeibe mi szállítjuk a faszenet. Ez is plusz termékünk.

Emellett pedig forgalmazunk még a kürtőskalácssütéshez kiegészítő termékeket, például a már említett Bake n Roll otthoni sütőt, sütőfákat és sütőrudakat, az elektromos grillbegyújtót, tehát mindent, ami a kalács sütéséhez szükséges lehet. Ezen kívül vannak Vitéz Kürtős pólóink, ajándéktárgyaink is. Ezeket a termékeket meg lehet venni minden standunkon, de egyébként webáruházunk is van, illetve a telefonos ügyfélszolgálatunk is leadhatók a megrendelések. Ezeket postai úton teljesítjük.

Rendkívül összetartó a csapatuk. Sporteseményeken, közös túrákon, sőt az El Camino-n is részt vettek. Honnan ez a nagy összetartás?

Nekünk talán az a nagy szerencsénk, hogy családi vállalkozásként indultunk, és az évek során úgy „csapódtak” hozzánk a kollégák, hogy mindenki valakinek a valakije volt. Így került hozzánk az öcsém, az ő barátja, a barátjának a párja, az ő unokatestvére, és sorolhatnám. Mindig valamelyik kollégánk ismerőse, barátja, családtagja csatlakozott hozzánk, ha szükségünk volt valakire. Ez a fajta, ajánlások útján történő munkatárskeresés egy jó stratégia, és a mai napig szeretem használni, hiszen ez önmagában is egy szűrő. Aki úgy jön hozzánk, hogy az egyik munkatársunk ismerőse, rokona, tud arról, hogy nálunk milyen munka vár rá, tudja, hogy milyen a hangulat, a csapat, hol fog dolgozni. Nálunk nem érik meglepetések. A másik oka, amiért támogatom ezt a stratégiát, hogy így a kollégák egymásért is sokkal nagyobb felelősséget vállalnak.

Mi mindig is próbáltuk megtartani a családias hangulatot, még akkor is, mikor nagyobbra nőttünk. Nagyon rugalmasak vagyunk, és fontosnak tartjuk, odafigyelünk rá, hogy jó legyen a csapatunk, és azt vallom, hogy ha jól érzik nálunk magukat a munkatársak, akkor jó munkát is tudnak végezni.

Természetesen a Vitéz Kürtős életében is vannak nehéz helyzetek, mint például a mostani időszak is, mikor nehéz új kollégákat találni. Ráadásul egyre nehezebb olyan embert találni, aki komolyan gondolja, hogy nálunk marad, aki szívvel-lélekkel dolgozik, mint mi. Erre nagyon nagy szükség van, hiszen becsalogathatom én szép szavakkal a vásárlót az üzletbe, ő úgyis a kollégával fog találkozni. Ha pedig a kolléga nem azt képviseli, amit én mondok, akkor a vásárló többet nem jön hozzánk.

Hogyan látja a jövőt? Milyen fejlesztéseket terveznek a következő 2-3 évben?

Szerencsére innovációból és kreativitásból nincs hiányunk.

Jelenleg az van a fókuszunkban, hogy a termékpalettánkat tovább fejlesszük, mint már említettem, készülőben van a kürtőskalács-mixünk. Továbbá az otthoni sütőnket is szeretnénk fejleszteni, valamint még több eszközt kínálni hozzá.

Ami pedig a távoli jövőt illeti, gondolkodunk már franchise partnerség kialakításában, illetve valamilyen saját tanfolyam, képzés megszervezésében is, hiszen ezt a tudást át kell adnunk az utókornak.

Egy saját tanoda pedig nagy segítséget jelentene, hiszen a végzett tanulókat ki tudnánk ajánlani a franchise partnereink számára, vagy éppen mi magunk alkalmaznánk őket, de akár külföldön is megállnák a helyüket, vagy, ha mi nem tudunk elvállalni rendezvényt, tudnánk mást ajánlani.

Mire a legbüszkébb, mint a Vitéz Kürtős ügyvezetője?

Arra, hogy egy ilyen egyszerű, de nagyszerű süteményből oly sokat kihoztunk már, és még mindig számos lehetőség rejlik benne, hogy az elkövetkezendő 50-60 évben bőven lesz még munkám vele. Büszke vagyok arra, hogy egy hagyományos, népi süteményt magas szintre emeltünk, és a világ egyre több pontján megismertettük már. A hab a tortán pedig, hogy e köré a sütemény köré egy olyan kreatív és innovatív vállalkozást tudtunk létrehozni, melyről nem is álmodtam.

Olyan munkát tudunk az emberek kezébe adni, melyet szeretnek, értéket hoznak létre, és amivel örömet okoznak az embereknek.


Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre nyitottak?

Mi nagyon sok partnerrel dolgozunk együtt. Például a sütőinket mesteremberek gyártják, de a faházainkat is folyamatosan igyekszünk innoválni, melyhez mindig szükségünk van partnerekre. A marketing területén is kapcsolatban állunk számos partnerrel, de mindig nyitott vagyok új megkeresésekre. Illetve említettem az oktatást, ebben a témában is keresek partnereket. Most készül a kürtőskalács-mix, ehhez csomagolásra, dobozra lesz szükségünk.

Nagyon sok nagyszerű partnerrel állunk kapcsolatban, de mindig keressük az új kapcsolatokat.

www.vitezkurtos.hu

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here