Hazai sikerek a török lámpa-piacon

0

A Keramix Kft. LED-panelek gyártásával foglalkozik, nemrég pedig egy sikeres együttműködésnek köszönhetően, a török piacokon is megjelentek. A korábban kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás ma már teljes egészében gyártással foglalkozik, azonban további növekedésük érdekében disztribúciós feladatok ellátására készülnek. Tóth Tamással, a cég ügyvezetőjével beszélgettünk a külföldi piacokon való megjelenés kihívásairól, valamint a tevékenységi körük átalakításáról.

Mit fontos tudni a Keramix Kft-ről? Mivel foglalkoznak?

A vállalkozást 2004-ben alapítottuk. Az első években, 2010-11-ig kizárólag kereskedelemmel foglalkoztunk. Főleg Kínából, illetve Ázsia egyéb országaiból importáltunk 3 fő termékkörben Magyarországra: burkolatokat, szanitereket és világítástechnikai termékeket forgalmaztunk. Számos olyan projektünk volt, melynek keretein belül hotelek, szállodák részére szállítottunk kompletten mindhárom termékkörből.
2011-ben történtek az első változások a cég életében. Az egyik az volt, hogy elért bennünket is a válság. A másik fordulat az volt, hogy szintén 2011-ben, az Európai Unió a kínai burkolatokra magas, közel 70%-os anti-dömping vámot vetett ki. Ennek következtében a korábbi importőri feladatokat a burkolatok körében nem tudtuk ellátni. Azokat a termékeket, amiket korábban forgalmaztunk, és a piaci pozíciónkat is nagyban erősítették, már nem tudtuk értékesíteni. Ennek következtében döntöttünk úgy, hogy a meglévő árukészletünk értékesítését követően nem keresünk új importőri utakat, hanem saját termékek gyártásával fogunk foglalkozni.
Egy Európai Uniós pályázat, illetve saját tőke bevonásának segítségével gépeket szereztünk be. Ennek a gépbeszerzésnek köszönhetően a világítástechnikai gyártásunkat indítottuk el. Az eszközbeszerzési projektjeink 2012-13 körül zárultak le, így konkrétan ekkor kezdődött el a LED-panelek gyártása a Keramix Kft-nél.

Miért éppen világítástechnikai eszközök gyártása mellett döntöttek?

Ennek nagyon egyszerű oka van, nem akartuk a másik két termékkör árucikkeit gyártani. Nagyon komoly szakmai háttér szükségek például ahhoz, hogy egy vállalkozás csempét, vagy éppen szaniterárukat gyártson. Ráadásul sokkal nagyobb volumenű beruházásokra lett volna szükségünk, mint amit megvalósítottunk.


Ezért döntöttünk úgy, hogy LED-panelek gyártásával, azon belül is egyedi méretű és elektronikájú LED termékek gyártásával fogunk foglalkozni, és manapság is ezeket a termékeket gyártjuk.

Úgy láttuk, hogy ezek a termékek piaci résnek számítottak akkor, és tapasztalatunk szerint ez még ma is így van. Azok a lakossági-, közületi-, ipari felhasználók, akiknek nem felelnek meg a standard termékek, hozzánk fordulnak. Akár méretet, akár elektronikát tekintve, meg tudjuk valósítani az elképzeléseiket, le tudjuk gyártani a kívánt terméket. Első sorban beltéri lámpatestekről van szó.

A piaci résre mondanék egy példát is. Léteznek ugyebár a LED-panelek, melyekből a standard méretek például 30×30 cm, 60×60 cm. Ezek azok a panelek, amiket beépíthetünk például a kazettás álmennyezetekbe. De természetesen sok esetben ezek a méretek nem felelnek meg, mert a felhasználó nem ilyet szeretne, vagy nem fér be a felhasználási helyre a standard méret. Éppen a napokban volt egy olyan megrendelésünk, ahogy a terméket egy galériás rendszerbe szerették volna beépíteni. Ebbe a kész rendszerbe a 60×60-as panel nem passzolt, inkább egy 50×40-es méretre volt szüksége a megrendelőnek, amit mi gond nélkül le tudunk gyártani. Azt szeretném elmondani, hogy más nem gyárt ilyen méretben, és emiatt van sok hasonló jellegű megrendelésünk.
Másik példa lehet az, hogy egy irodaházban szeretnének a plafonon kialakítani egy világítósávot a korábban használatban lévő neoncsövekből álló sáv helyén. A neoncsöveket nem lehetett, csak szakaszosan felhelyezni, azonban LED-panelek felhelyezésével lehetséges egy teljesen homogén világító rendszer kialakítása, mely sokkal esztétikusabb, mint a korábbi megoldás. Egyre több ilyen megbízásunk van, és akár 20-30 méternyi fénycsíkot is meg tudunk valósítani.

Ez volt a gyártás indításakor is a koncepciónk, már akkor is azt terveztük, hogy ilyen egyedi világítótesteket gyártunk. A gépeinket is ezen szempontok alapján szereztük be, nagy figyelmet szenteltünk annak, hogy minden esetben teljesen egyedi méretet tudjunk előállítani.
Természetesen, ha van szabad kapacitásunk, akkor a gépeinkkel bérmunkát is tudunk végezni. Főként a lézervágó gépünket szokták igénybe venni, ezek a partnerek már visszatérő megrendelőink.

Ez a jelenleg a tulajdonunkban lévő lézervágó műanyagot és fát tud megmunkálni, de terveink között szerepel egy fémmegmunkálásra alkalmas lézervágó gép beszerzése is.

Nemrég megjelentek a török piacokon. Hogyan sikerül itt megvetni a lábukat? Ide is lámpatesteket szállítanak?

Amit fontos tudni rólunk, hogy az egyedi gyártás miatt gyakorlatilag az első csavartól a késztermékig teljes egészében mi gyártjuk a lámpatesteket, ezért a teljes gyártási folyamatban nagy tapasztalattal rendelkezünk.
Már két alkalommal is részt vettünk Dubaiban egy kiállításon a Nemzeti Kereskedőháznak köszönhetően. Ezen a kiállításon – más magyar cégekkel együtt, közös standon – kiállítóként vettünk részt, és itt ismerkedtünk meg egy török vállalkozás képviselőivel. Ők kifejezetten standard méretű lámpákat forgalmaznak, és a beszélgetésünk során kiderült az is, hogy szeretnék kifejezetten a közép-kelet-európai régióba hozni a gyártásukat. Korábban egyébként Kínában gyártották a termékeiket, annak ellenére, hogy a tervezés, és minden egyéb folyamat Német- és Törökországban zajlott.

A kiállítás előtt már fontolgatták, hogy a gyártásuk egy részét, vagy akár teljes egészét Magyarországra, vagy Romániába fogják telepíteni. Nem történt azonnal üzletkötés, a kiállításon váltottunk néhány szót, névjegykártyát cseréltünk, majd fél-, háromnegyedév elteltével kerestek fel bennünket, hogy szeretnének meglátogatni minket. Több alkalommal is eljöttek hozzánk, magát a gyártást is megnézték, majd azok alapján, amit láttak, elindult az együttműködés, és idén már a gyártás is.
Mi alapesetben egyedi méretű lámpákat gyártunk, nekik viszont standard méretekre van szükségük, emiatt ők biztosítják számunkra az alapanyagokat, mi pedig elvégezzük az összeszerelést. A jövőre nézve pedig kilátásban van, hogy elektronikai beültetést is végzünk számukra, ugyanis ehhez szükséges gépsorral is rendelkezünk.

Említette, hogy mostanában is voltak külföldön, üzleti úton, például Koreában. Ez azt jelenti, hogy Önök jelenleg intenzíven keresnek külföldi kapcsolatokat?

Ez így van. Dubaiban már két alkalommal is részt vettünk az említett kiállításon. De ezen kívül voltunk németországi elektronikai kiállításon is kiállítóként, Koreában pedig látogatóként voltunk jelen. Itt a kiállítás mellett egy B2B meeting-ekkel összekötött találkozón is részt vehettünk. Aktívan keressük a külföldi partnereket, és ezek a kiállítások nagyszerű lehetőséget nyújtanak erre. Célunk, hogy további partnerekkel vegyük fel a kapcsolatot.
Nemrég tárgyalásokat folytattunk Horvátországban és Szlovákiában, és úgy tűnik, sikerült is megfelelő partnereket találnunk céljainkhoz.

Ön szerint hogyan lehet jó külföldi lehetőségeket találni? Mi kell ahhoz, megfelelő partnereket találjon az ország határain túl egy magyar vállalkozás? Saját tapasztalatai alapján mit tanácsolna másoknak?

Véleményem szerint rendkívül nehéz jó partnerek találni külföldön is. Hosszadalmasabb, mint Magyarországon belül partnert találni. Hosszú, kitartó munkával lehet őket megtalálni. És akkor még nem indult el a közös munka. A török partnerünkkel, miután kapcsolatba kerültünk egymással, körülbelül egy éves előkészítő munka előzte meg az együttműködésünket. Számos apróságon múlik a közös munka, maga a bizalom kiépítése. A török üzletemberekkel egyébként sem egyszerű az együttműködés, a mi partnerünk is lecsekkolt bennünket, mielőtt felkerestek volna.
A bizalom építésére vonatkozóan szerintem nincs általános séma. Minden együttműködés más és más, mely nagyban függhet a partner hozzáállásától, sőt az adott ország szokásaitól is akár. A törökökről például el tudom mondani, hogy sokkal jobban szeretik az ügyeiket személyesen intézni, esetleg telefonon keresztül. Természetesen ők is utána néznek másoknak interneten, ismerősöknél, de ha valamiről szükséges egyeztetni, beszélni, akár egy kisebb horderejű dologról is, akkor ők a személyes találkozást preferálják. Tapasztalatom alapján, nekik ilyen a hozzáállásuk.

Milyen fejlesztéseket terveznek a következő néhány évben?

Eszközbeszerzést mindenképpen tervezünk, egy újabb lézergépet szeretnénk vásárolni. Ezzel a géppel az egyik célunk, hogy plusz munkafolyamatot tudjunk végezni a meglévő termékkörünkre vonatkozóan, ugyanis ezt a konkrét feladatot jelenleg külsős partnerrel végeztetjük. Ezzel a géppel azonban nem csak a saját termékeinket tudnánk megmunkálni, hanem erre irányuló bérmunkát is tudnánk végezni, hiszen ez egy lézeres fémvágó gép, és ezen a területen, Magyarországon kapacitáshiány van.
A másik irány, amiben mindenképpen tervezünk fejlesztéseket, az elektronikai beültetések. A jelenlegi gépsorunk nemrég lett üzembe helyezve, és egyelőre kihasználatlan. Az elektronikai beültetés egy sokkal komolyabb, komplexebb feladat, mint a megmunkálás.

Mi az, ami most legjobban foglalkoztatja Önt?

Egyrészt a disztribúciós tevékenységünk elindítása. A török termékek gyártása folyamatos, a terveknek megfelelően halad, emiatt pedig szeretnénk nagyobb figyelmet szentelni annak, hogy ezeket a termékeket ne csak előállítsuk, hanem disztribútori szerepet is vállalhassunk az értékesítésükben.
Továbbá említettem, hogy szabad kapacitással rendelkezünk, ami az elektronikai beültetést illeti, ezért ez a másik irány, ami jelenleg foglalkoztat.

Mire a legbüszkébb a Keramix Kft. eddigi fennállása során?

Amikor még csak kereskedelemmel foglalkoztunk, akkor is voltak sikereink. Büszke vagyok arra, beszállítottunk a KIKA-nak, a BAUHAUS-nak és a Bricostore-nak is. Ebben az időben franchise partnerünk is volt a környező országokban, amire szintén nagyon büszke vagyok.
Ha pedig a jelent nézzük, akkor a török kapcsolatot emelném ki, ez valóban nagy jelentőséggel bír számunkra.


Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre nyitottak?

Két oldalról közelíteném meg a választ.
Az egyik az, hogy keresünk olyan partnereket, akiknek a termék-összeszerelésben, bérgyártásban tudunk segítséget nyújtani, akár magyar, akár külföldi vállalkozásról van szó.
Beszállítói oldalról nekünk túl nagy igényünk nincs, inkább a török cég részéről merülhetnek fel ilyen igények, hiszen ha szükségük van alapanyagokra, akkor azt biztosíthatja számukra akár egy magyar vállalkozás is. Van ilyen jellegű elképzelésük, tervük a jövőre vonatkozóan. Szükség szerint mi is segítünk a beszállítók felkutatásában, erre már konkrét példa is volt. Viszont speciális elképzeléseink vannak, amiknek nehezen felelnek meg a jelöltek.
Valamint említettem, hogy szeretnénk a környező országokban disztribúciós feladatokat ellátni, ehhez pedig szükségünk lesz nemzetközi logisztikával foglalkozó partnerre, főként raklapos szállítás tekintetében. Ez esetben főleg a környező országok nagyvárosaiba szeretnénk szállítani.
Továbbá olyan vállalkozásokkal is felvenném a kapcsolatot, akik abban segítenek, hogy a külföldi piacokon is megjelenhessünk.

www.keramix.hu

Előző cikkKiskőrösi és egri ipari cég együttműködése fejlesztést hozott
Következő cikkFejlődés lépésről lépésre a nyomdaiparban

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here