Nézz tükörbe! A jövőtervezés első lépése

0

Minden jövőtervezés, jövőalakítás kiinduló pontja, hogy a vállalkozó legyen magával tisztában. Nézzen tükörbe, tegyen fel magának kérdéseket és válaszolja meg azokat.

A vállalkozás jövője adott időhorizonton lehet nagyjából ugyanaz, mint a jelene, ha azt a vállalkozó megfelelőnek tartja, meg akarja és meg tudja tartani vevőit, termékeit, szolgáltatásait, működését jelenlegi formájában. A legtöbb esetben azonban a jövő változással jár.

Ezért a jövőtervezés kikerülhetetlen kérdése, hogy milyen piaci változások vannak folyamatban, milyen változások várhatók. Leginkább pedig az, hogy milyen a viszonyulásom a változásokhoz? Kezdeményezem? Óhajtom? Elfogadom? Legszízesebben elzárkóznék előle?

Lehetnek olyan üzleti területek, ahol a szakma fejlődése a domináns, új technológiák jelennek meg, új technikai megoldások születnek, ugyanakkor a vevői kör és a szolgáltatás igénybevételi módja kevéssé változik.

PÉLDA: Gondoljunk például az egyszemélyes magán fogorvosi praxisra. A fúró fejek és meghajtásuk, a felhasznált anyagok, a fogpótlások behelyzési módja, a fogorvosi szék, stb. többször változott az elmúlt évek során. Ugyanakkor az üzleti modell alternaívák (vevő szerzés, vevő megtartás, árképzés, beszerzési források, bedolgozói kör igénybevétele, stb.) az elmúlt 50 évben nem sokat változtak.

Azonban ezen a területen is lehet markáns változás atekintetben, hogy továbbra is egyszemélyes vállalkozásként szándékozik-e működni az adott fogorvos, vagy más fogorvosokkal együtt, többes vállalkozást alakít ki, esetleg valamelyik egészségcentrumhoz csatlakozik, vagy munkarendjével igazodik egy adott vevői körhöz, stb.

Új üzleti modellek

Más üzleti területeken új üzleti modellek jöttek létre, miközben esetleg a régi modell szerinti vállalkozások is fennmaradtak és fenntarthatók. Pl.

– élelmiszer kiskereskedelemben a bevásárló központok megjelenése, és a sarki boltok fennmaradása,

– iparcikkeknél web áruházak megjelenése, és a kisboltok fennmaradása,

– kiszervezett tevékenységek végzésére alakult vállalkozások (pl. karbantartás, könyvelés, munkaügy, takarítás) különböző modelljei,

– ügynöki tevékenységek megoldásának tarkasága, stb.

Kérdések: Hogyan képzelem el a jövőmet? Mikor érzem jól magam a bőrömben? Miben látom az előrelépést? Egyáltalán kell-e előre lépés? Vagy jó az, ahogy most működöm, csak legyen folyamatosan munkám. Jelent-e többletértéket, ha másokkal együtt dolgozom? Milyen előnye és hátránya lehet a tőkebevonásnak, közös alapítású vállalkozásnak?

Ilyen és hasonló kérdéseket kell feltennem magamnak, ha vallalkozó vagyok. És nemcsak a fogorvosnak, a kereskedőnek, a karbantartónak, az ügynöknek, hanem minden vállalkozás tulajdonosnak, vezetőnek.

Több vállalkozóval beszéltem, aki elmondta, hogy sokszor magával, vagy a szűk környezetépvel kellett megküzdeni ahhoz, hogy egy nyilvánvaló változást elfogadjon, elfogadjanak.

PÉLDA: Vevőkör változtatás és megtartás működési időváltoztatással (egyik ismerősöm esete)

A 90-es években meglódult az ország, megnövekedett a vállalkozók száma, egyre többen zsákmányolták ki magukat hosszúra nyúlt munkanapokkal. Napközben mindenki rohant, csak este ért rá a munkán kívüli dolgokra, így például saját egészségük karbantartására.

Az egyik praktizáló fogorvos egyéb elfoglaltságától függően egyik nap délelőtt, másik nap délután rendelt otthon. Este nem. Páciensei közül többen lettek vállalkozók és igényelték az esti időpontokban történő otthoni rendelést. Gondolt egy nagyot, egyéb elfoglaltságait részben felmondta, vett egy nagy levegőt, és megváltoztatta a rendelési időt. Meghirdette, bevezette, minden nap este 6- 10 között kezdett rendelni, időpontra történő bejelentkezéssel, megemelt árakkal. Sürgős esetben hétvégén is fogadott kezelésre jelentekezőt, felár felszámolásával.

Ennek a fogrorvosnak az új működési időrend meghirdetésekor és bevezetésekor a családjával kellett megküzdenie. Nem akarták elfogadni, ellenérvek sokaságát hozták fel. Kudarcot vizionáltak. A páciensek körében azonban óriási lett a sikere, mert a rendelési idő igazodott a páciensek megváltozott életrendjéhez, és mert a fogorvosi praxisok körében itt került bevezetésre elsőként ez a munkarend.

Az a vevői réteg kezdett hozzá járni, amelyik este 6-ig nem ért rá, viszont keresett annyit, hogy nem kérdezte meg előre, mennyibe fog kerülni a kezelés. Egyre jobb anyagok kerültek felhasználásra, egyre korszerűbbek lettek a berendezések, esetenként extra megoldások alkalmazására került sor.

Egyik vasárnap Fonyódról visszindulva Budapestre, az indulás előtti percekben ráharaptam egy csontra és kettérepedt az egyik fogam. Hazafelé az autóból telefonáltam neki, elmondtam mi a baj. 6-kor indultam, 8-kor nála voltam, ½ 9-re kihúzta, kivéste, 9-kor otthon voltam. Azóta eszembe sem jutott, hogy más fogorvoshoz menjek, de a többi páciensnek sem. Ma már a lánya is vele dolgozik ugyanilyen munkarendben. A kezdő páciensi kör nemcsak, hogy meg-maradt, de a gyerekeik is oda járnak.

Tanulság? Tessék levonni!

Baross Szabolcs
barossbt@t-online.hu

Előző cikkEgyedi elektronikai megoldások
Következő cikkStratégia nélkül nincs siker

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here