A vállalkozások sok informatikai megoldást használnak. A legtöbb esetben ezek a megoldások egymástól függetlenek, különböző időben, különböző technológiákkal készültek. Mindez nehézkessé, néha lehetetlenné teszi a rendszerek együttműködését.
Sziget rendszerek
A legtöbb vállalkozás működtet gazdasági nyilvántartó rendszereket. Ezek a rendszerek általában jól végzik el azokat a feladatokat, amelyekre létrehozták őket, azonban nem képesek együttműködni, így a bennük tárolt információk használata funkcionális, vagy hatékonysági szempontból nehézkes. Az ilyen rendszereket sziget rendszereknek nevezik.
Az idő múlásával hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ez a „sziget” modell jelentős hátrányokkal jár, mivel nem teszik lehetővé, hogy a különböző rendszerekben tárolt adatokat egységes egészként vizsgálhassuk.
Kontinensek: teljesen integrált megoldások (ERP-k)
Az adatok egységes kezelésének igénye létrehozta az olyan rendszereket, melyeket eleve integrált működésre terveztek. Ezeket a „integrált vállalatirányítási (rövidítve ERP) rendszereknek nevezik.
Napjainkra számos ilyen rendszer érhető el, ezek többsége drága és bonyolult (bár vannak kiválóan használható ingyenes ERP rendszerek is). Ezek a rendszerek általában nem jelentenek megoldást a kkv-knek részben a jelentős bekerülési összeg, részben a nem kellő rugalmasságuk miatt. (Még az ingyenes ERP rendszerek is jelentős kiadást generálnak a bevezetésük során).
Hidak építése: az integráció lehetőségei
Szerencsére a teljesen széttagolt – szigetszerű – működés és a teljesen integrált rendszerek között is lehet köztes megoldásokat találni Ezek az egyes elszigetelt rendszerek részleges integrálásával valósulnak meg.
Az integráció szintjei
A kkv-knál működő IT alkalmazások integrációja több szinten is megvalósítható. Az egyes szintek a következők:
Futtató környezetek integrálása. Erre a legtöbb esetben egyszerű és olcsó eszközök állnak rendelkezésre, de néhány esetben a megoldás lehet bonyolult is.
Adatok integrálása. Az adatok integrálására jól bevált módszerek léteznek. A fő problémát az ellentmondó adatok kezelése jelenti; az ellentmondások feloldása néha csak kézi módszerekkel lehetséges.
Felhasználói felületek integrálása. Erre a feladatra számtalan bevált technológia használható, néha azonban a megfelelő eredményhez a felhasználói felület alapos átírásával juthatunk el.
Üzleti folyamatok integrációja. Az üzleti folyamatok integrálása a legnehezebben és a legtöbb költséggel megvalósítható integrációs szint. Kevés általános módszer található, gyakran van szükség egyedi megoldásokra.
Integrációs architektúrák
Az IT alkalmazások integrációja során alapvetően két architektúra használata terjedt el.
– Pont-pont integráció:
Ennek a megoldásnak a lényege az, hogy a két összekapcsolandó alkalmazás közé egy olyan felületet (interfészt) építünk, amely lehetővé teszi, hogy az egyik oldalról nézve a másik alkalmazás „úgy nézzen ki”, mintha ehhez az alkalmazáshoz tartozna. A pont-pont megoldások hátránya az, hogy az összekapcsolandó alkalmazások számának növekedésével rohamosan nő a szükséges interfészek száma és bonyolultsága.
– Middleware integráció:
Ebben az esetben az integrálandó alkalmazások egy külön erre a célra kifejlesztett programhoz (az ún. middleware-hez) kapcsolódnak: ez a program végzi el a tényleges integrációt.
Ez a megoldás robosztusabb, és nagyszámú összekapcsolandó rendszer esetén is működőképes, viszont a middleware beszerzésének és rendszerbe állításának nem elhanyagolhatók a költségei (de ez a költség általában eltörpül egy teljesen integrált rendszer bevezetéséhez képest).
Tanulságok
A számítógépes megoldások terjedésével felmerültek a rendszerek összekapcsolásával kapcsolatos igények. Erre több lehetőség is választható:
– Pont-pont, vagy másképp interfész alapú integráció.
– A midleware alapú megoldás.
– Teljesen integrált megoldás – ERP.
A végleges döntés előtt érdemes informálódni, és pontosan felmérni a döntés következményeit.
dr. Tóth Péter
tothp@fair.hu