Manapság az Ipar 4.0, mint új ipari forradalom egyre több vállalat életében megjelenik valamilyen formában. Jól tudják ezt a nagyobb gyártó, raktározó, logisztikai vállalkozások is, hiszen számukra egyre nagyobb kihívások merülnek fel a hatékonyság terén.
E téren fog segítséget nyújtani a Tundralog Technologies Kft. innovatív fejlesztése, melyek jelenleg a kutatás-fejlesztés, valamint a termékfejlesztés utolsó szakaszában tart. Az innovációról, a digitalizációban rejlő lehetőségekről, és a raktár-logisztikai megoldásaikról a cég ügyvezetőjével, Walter Jánossal beszélgettünk.
Mivel foglalkozik a Tundralog Technologies Kft.? Milyen megoldásokkal rendelkeznek?
A Tundralog Technologies Kft. egy startup vállalkozás, amelyben a Pillar Európa Nonprofit Kft-ben az elmúlt évtizedben felhalmozódott műszaki és technológiai tudás piacosítását valósítjuk meg, elsősorban a raktár-logisztikai iparághoz kapcsolódó területeken. A társaság megoldásainak fejlesztései jelenleg a kutatás-fejlesztési szakasz utolsó harmadában vannak. Fő tevékenységi területünk a beltéri pozícionálás, amelyhez kapcsolódóan végzünk termékfejlesztést.
A beltéri pozícionálás technológiától függően alkalmas arra, hogy egy adott térben akár 1 m-es pontossággal meghatározzuk a követett tárgyak, gépek, emberek helyét, lokációját. Egy logisztikai folyamatban jól látható módon ennek komoly jelentősége van, hiszen egy ilyen technológia segítségével valós idejű, pontos információk nyerhetők ki a logisztikai folyamatok megvalósulásáról, illetve a kapcsolódó adminisztratív teendők automatizálhatók.
Tudtuk, hogy ebből komoly termékek, megoldások születhetnek, ezért az elmúlt években olyan piaci szegmenseket kerestünk, ahol e technológiák igénybevételére Magyarországon erre reális igény várható. Ehhez hasonló, B2B területre irányuló, beltéri pozicionálással kapcsolatos próbálkozásaink már voltak korábban is, például okos parkolásra, bevásárló központok helyi navigációjára vonatkozóan, de rá kellett jönnünk, hogy itthon ezek a próbálkozások nem működnek. Magyarországon, sőt, a régióban nincsenek akkora városok, metropoliszok, ahol e technológiáknak lenne létjogosultságuk. Meg kellett vizsgálnunk, hogy mik azok az iparágak, ahol van relevanciája a beltéri pozicionálásnak, rendelkezik elegendő felvevőpiaccal, és vannak-e olyan multik, ahova be tudunk kerülni a technológiával. Az ország fekvéséből adódóan a logisztika iparág elég fejlett, valamint nagyfokú szaktudás is rendelkezésre áll a területen, ezért döntöttünk úgy, hogy ezt a tevékenységi kört célozzuk meg.
Konkrétan hogyan lehet elképzelni a beltéri pozicionálást a logisztikában?
Mint a manapság elterjedt GPS rendszert, melyet viszont beltéren nem lehet alkalmazni, hiszen ez a rendszer műholdakkal kommunikál. Egy gyártócsarnok, vagy raktár viszont már szegmentált tér, ahol a műholdas adó-vevők nem megfelelően működnek. Emiatt fejlesztjük a technológiánkat, minek esetében az volt a fontos kérdés, hogy mit pozícionálunk, ugyanis például egy alkatrészt önmagában nem lehet. Minden esetben kell egy jeladó, egy jel, amivel megjelölöm az adott terméket. Ez lehet egy aktív, vagy éppen egy passzív eszköz, melyet hozzá kapcsolok például az alkatrészhez, és követhetem, hogy hogyan megy végig a különböző megmunkálási szakaszokon. Ennek a követhetőségnek azért van nagy jelentősége, mert sok esetben veszhetnek el a gyártási eljárások során az alkatrészek, így pedig hiányozni fognak a folyamatból. A hiányzó elemeket mindig meg kell keresni, ez pedig lassítani fogja a komplett műveletet, illetve a gyártási hatékonyságot is csökkenti. Viszont, ha azonnal meg tudjuk mondani, méteres pontossággal, hogy a hiányzó alkatrészt a több ezer m²-es csarnokban hol kell keresni, akkor azzal nagyban növelni tudtuk a hatékonyságot.
Kik a célközönségük, megrendelőik?
A Tundralog esetében üzleti szempontból egy korai fázisú startup-ról beszélhetünk, amely azt jelenti, hogy jelenleg folyik a technológia pilot projekt keretek közötti kipróbálása, tesztelése. Ennek lezárását követően a következő évben tervezzük a termékeinkkel történő piacra lépést. A társaság célcsoportjába tartoznak a logisztikai szolgáltatók, nagyobb raktárbázissal rendelkező kereskedelmi és termelő vállalatok. A Tundralog elnevezés pedig arra utal, hogy technológiánkat specializáljuk egy sajátos célcsoport, a hűtőraktározással foglalkozó logisztikai vállalatok igényeire.
A hűtőraktározás körülményei a hardvereszközök számára speciális környezetet jelent a jelen lévő nedvesség és különösen a hőtágulás, hőingadozás sajátosságai miatt. Gondoljunk csak bele, egy-egy targonca folyamatosan ingázik a raktár és például a kamion között, az egyik helyen -30 °C van, a másik helyen pedig – nyáron – +30 °C. Még a specializáltnak árult eszközök esetében is a tapasztalat, hogy ebben a működési környezetben az eszközök csak várható élettartamuk töredék idejében használhatók, korán tönkre mennek. Ezekre a problémákra fókuszálva keresünk innovatív műszaki megoldásokat.
Hogyan szerzik ügyfeleiket? Kiállításokon vesznek részt, hirdetéseik vannak, online megjelenésekkel keltik fel a figyelmet, milyen módszerek alkalmazhatók a kutatás-fejlesztés területén?
Egy innováció piacosítása komoly kihívás bármely startup cég számára. Különösen igaz ez az Ipar 4.0 fogalomkörbe tartozó megoldásoknál. Ezek sajátossága, hogy nem elegendő egy technológiát bevezetni egy ügyfélhez, de az új technológiai megoldás által kínált lehetőségek maximális kiaknázásához szükség van arra, hogy a vállalat, az alkalmazott módszerek és folyamatok is változzanak. Ez mindig komoly kihívást jelent. Az elmúlt években Magyarországon nagyon helyesen reflektorfénybe került a digitalizáció, a negyedik ipari forradalom kihívásai, amely minden érintett iparág számára komoly változásokat hoz, azonban ezen változások tartalma ma még nehezen felmérhető. A mi megközelítésünk ezzel kapcsolatban az, hogy technológiánk bevezetése szoros partnerségben történhet ügyfeleinkkel, amelynek integráns része az együtt gondolkodás és az egyedi fejlesztések, akár K+F mélységű fejlesztések megvalósítása a technológiát befogadó vállalatok belső folyamatfejlesztésével. A célunk az, hogy ún. early adoptereket találjunk, olyan cégeket, amelyek képesek és hajlandóak felvállalni az úttörő szerepet. Az ilyen cégek elérésében hasznos, hogy cégcsoport szinten részt veszünk az IVSZ Ipar 4.0 platformjának tevékenységében.
Úgy tudom, hogy másik vállalkozása, a Pillar Európa Kft. piacorientált kutatás-fejlesztéssel foglalkozik. Ez mit jelent pontosan?
A Pillar Európa Nonprofit Kft. egy nonprofit kutatóhely, amely lassan egy évtizede végez kutatás-fejlesztési tevékenységet közhasznú formában. A kutatás-fejlesztés esetében – főleg az alapkutatások és az alkalmazott kutatás esetében – a cél a tudományos-műszaki ismeretek bővítése, azonban ez önmagában nem feltétlenül tartalmazza azt az igényt, hogy annak eredményei piaci körülmények között is hasznosíthatók legyenek.
Az utóbbi időszak legnagyobb tudományos szenzációja volt a gravitációs hullámok felfedezése, de ahogy mondani szokták „ettől nem lesz olcsóbb a kenyér”. A piacorientált kutatás-fejlesztés célja egyszerűen megfogalmazva olyan technológiák létrehozása, amelytől viszont tényleg olcsóbb lesz a kenyér. Például az által, hogy a rendszereink segítségével hatékonyabbá tehető a raktározási folyamatok megvalósítása. Ugyanakkor azon alaptechnológiák, mint például a szabadalmakkal is védett UWB beltéri pozícionálási technológia a kezdeti szakaszban még definiálható termékként pontosan, hiszen a kutatás-fejlesztés során adhatóak meg, kutathatók ki a technológia alapvető paraméterei (pontosság, energia felhasználás, infrastruktúra szerkezet, stb). A Pillar Európa ezekért a kutatásokért felel. A mi koncepciónkban, ha ezek a kutatások eredményesek, akkor azok konkrét termékekben történő felhasználását, beépítését, azaz a piaci hasznosítást már for profit keretek között tudjuk megkezdeni, ahogy azt tesszük a Tundralog esetében is.
Európai Uniós támogatás segítségével prototípus termék fejlesztésébe kezdtek, konkrétan az Intelligens targoncakövető rendszerre gondolok. Mire lesz jó ez a rendszer, milyen nyomkövetést tesz lehetővé?
A raktár logisztikában az áru mozgatása az esetek döntő többségében valamilyen anyagmozgató eszköz, közismert nevén targoncák segítségével történik. Minden a raktárba bekerülő áru a beraktárazáskor, átraktározáskor, kiraktározáskor, vagy egyéb raktári műveletek elvégzésekor kapcsolatba kerül ezekkel az eszközökkel. Logikus lépés tehát, hogy ezeket az eszközöket pozícionáljuk a raktárba és kövessük le azok mozgását. Ennek több haszna is van. Egyrészt ennek segítségével vizsgálhatók azok a bejárási útvonalak, amelyeket a targoncák használnak, így vizsgálhatóvá válik, hogy valóban hatékony-e az anyagmozgatás szervezése, a különböző, elterjedőben lévő optimalizálási megoldások számára folyamatos visszacsatolást tudunk biztosítani. A targoncák működésére egy-egy raktárban, iparterületen egy sajátos belső „KRESZ” vonatkozik, amelyben ugyanúgy, mint a közúton vannak sebesség korlátozások, behajtási szabályok, elsőbbségi szabályok. A pozíció információk ismeretében viszonylag egyszerűen kialakítható egy olyan automatizmus, amely biztosítja ezen szabályok betartását, maximalizálja a sebességet, vagy adott esetben leállítja a tilosba hajtó targoncát. Amennyiben a targoncát felszerelik az áruazonosítás képességével, azaz a képessé tesszük a targoncát, hogy az árura helyezett vonalkód, vagy rádiós azonosító címke (RFID tag) leolvasására egy csapásra egy automatikus raktár nyilvántartási rendszert kapunk, hiszen az áru felvételi és lerakási helye a targonca emeléskori, vagy lerakáskori pozíciójának meghatározásával ismertté válik. Már egy kisebb raktárban is közvetlenül növekszik a hatékonyság ezen keresztül. A raktározott áruk helyének ismeretével pedig elérhető, hogy a targoncákat az erre szakosodott optimalizálási rendszerek által generált optimális kiszedési sorrend szerint navigáljuk végig a folyamatokon. Ez a navigációs képesség tud minket végül elvezetni ahhoz a nem is olyan futurisztikus megoldáshoz, ahol már nincs szükség targoncavezetőre sem, hiszen a mozgásokat a pozícionáláson keresztül automatizmusokkal is lehet irányítani.
Milyen eredmények várhatók a fejlesztést követően? Ez új termékek megjelenését is jelenti termékpalettájukban?
Nem titok, hogy ezt a projektet az elhúzódó pályázati döntést megelőzve saját kockázatunkra megkezdtük, így mára a kutatás-fejlesztési feladatok nagyobb részén már túl vagyunk. A rendszer működőképes, tesztkörnyezetekben jól vizsgázott. A pályázati projekt komoly előnye, hogy fejlesztések mellett a piacra vezetés költségeihez is hozzájárul a támogató. Jelenleg ez a projekt ebben a szakaszban van, definiáljuk magát a terméket, jelenleg is tárgyalunk egy nemzetközi szinten jegyzett targoncagyártóval a rendszer közös értékesítéséről. Több lehetőség is van előttünk a piaci hasznosításra a saját értékesítési struktúra kialakításától, az értékesítési partnereken keresztüli értékesítésen át akár a rendszerhez kapcsolódó jogok licenceléséig. A projekt jelenleg zajló szakaszában mérjük fel ezeket a lehetőségeket alakítjuk termékké az elkészült megoldást. Korai még kimondani, hogy milyen módon érdemes tehát megjelennünk a piacon a megoldással.
Van olyan termék, vagy technológia, melynek kifejlesztésére a legbüszkébb?
Cégcsoportunk keretei között egy sor magas színvonalú fejlesztést tudtunk az elmúlt években megvalósítani, amelyek egy része a piac számára nem látványos technológiafejlesztés volt, de amelyek szükségesek a tevékenységünkben manapság domináns termékfejlesztéshez. Amire ezek közül talán a legbüszkébb vagyok az az UWB technológia beltéri pozícionálási területen elért eredményeink. E területen olyan megoldást értünk el, amelyet sikerrel védtünk meg nemzetközi szabadalommal, amely a technológiai iparág fő sodorvonalában működő hazai KKV-k esetében nem mindennap történik meg.
A folyamatban lévő fejlesztésükön kívül terveznek további fejlesztéseket, bővítést a következő 2-3 során?
A fejlesztéseink folyamatosak, munkatársaink számára nap, mint nap új kihívásokat kell adni. Olyan korba, a negyedik ipari forradalom korába lépünk, ahol hitünk szerint a technológiai fejlődés és a technológia által támogatott iparágak, így a logisztika változása ún. iteratív folyamatként fog lezajlani. Ez pedig feltételezi, hogy folyamatosan készeknek kell lennünk a fejlődésre a változásokra. Ez a technológiai forradalom nem a laboratóriumokban fog lezajlani, hanem az éles üzemi működés keretei között. Nincs a kezünkben a bölcsek köve, a helyes és megfelelő megoldást csak az alkalmazó ügyfeleinkkel karöltve, a gyakorlati tapasztalatok kétirányú visszacsatornázásával tudjuk megtalálni. Ehhez pedig nap, mint nap fejlesztenünk kell.
Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre, stratégiai partnerségekre nyitott?
Minden olyan partnert szeretettel várunk, ahol megvan a nyitottság az újdonságra és van egy egészséges felismerés a menedzsmentben, hogy a technológia lehetőségeinek korai adaptálásával a közel jövőben valós és jelentős piaci előnyök biztosíthatók.
Stratégiai partnerséget szívesen alakítanánk ki például lean-tanácsadókkal kölcsönös együttműködés, ajánlás terén, valamint konkrét targoncagyártókkal is felvennénk a kapcsolatot.
Természetes partnerünk bármely olyan vállalkozás, amely nagyobb méretekben végez raktározást.