Innovatív festékekkel Európa legjobbjai között

0

A Festékipari Kutató Kft. nemrégiben a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból nyert támogatást projektjük fejlesztésére, melynek célja, hogy egy újonnan kialakított, csökkentett szén- és szerves oldószertartalmú, alacsony üvegházhatású, hosszú életciklusú festékcsaládot dolgozzanak ki és vezethessenek be a piacra. Az ügyvezető igazgatójával, Bognár Jánossal készítettünk interjút.

– Mi a fejlesztésük célja, illetve motivációja? Pusztán a piaci kényszer miatt indították el a projektet, vagy olyan lehetőség rejlik benne, amely felülmúlja a versenytársakat?

– Vállalkozásunk 28 éve működik. Eredeti nevünk Festékipari Kutató Intézet volt. A rendszerváltás óta működünk vállalkozásként, ami azóta szerteágazóbb működési területeket is jelent.

Erős fejlesztési háttér

Erős fejlesztési háttér áll tehát mögöttünk, ugyanakkor létrehoztunk már egy gyártó fázist is, hogy cégünk hosszútávon tudjon működőképes maradni. Fontos alapja szervezetünknek, hogy több lábon is álljunk, és olyan szakértelmet tudjunk megőrizni, olyan mérnöki állományt, akiket tartósan tudunk alkalmazni.

Ehhez olyan kiterjedt vállalkozást kell működtetnünk, ami garantálja azt, hogy szakembereink minden projektben részt tudnak venni, így nem kell külső embereket sem felvennünk.

Már a kezdetek óta festékfejlesztéssel foglalkozunk. Kifejezetten ipari megrendelésre és felhasználásra fejlesztünk és gyártunk.

Igyekszünk a közvetlen piaci igények közelében maradni

Az általunk megcélzott terület kifejezetten közel áll hozzánk, hiszen az úgynevezett hőálló festékek egy külön speciális szegmensei a festékgyártásnak, mi pedig ezen a területen már régóta – közel 20 éve működünk. Két ízben nyertük már el a Magyar Termék Nagydíjat, két festékcsalád fejlesztésében.

Ebben az iparágban Európa első három gyártója közé tartozunk, a kis méretünk és a kisvállalkozói működés dacára egy olyan szegmenst sikerült megcéloznunk, amivel ugyan nem sokan foglalkoznak és a piaci terület sem nagy, viszont nem csak versenyképesek, de élen járók is vagyunk akár európai, akár globálisabb viszonylatban is. Emiatt oda kell figyelnünk a piaci jellemzőkre.

Az elmúlt évekre jellemző, hogy a kandallók, bojlerek, kipufogócsövek, kályhák és mindenféle fűtési eszköz piaca érdekessé vált Európában és a világban is, mert ez a hagyományos tüzelési eszközök újjáéledését jelenti. Ennek számos környezetvédelmi vonzata van.

Újra terjed a hagyományos fűtési mód

Egyrészt újratermelődő energiaforrásról van szó a fa használatánál, tehát nem fosszilis energiával fűtenek, másrészt pedig nagyon kellemes és stabilan jelen lévő piaci szegmensről van szó.

A rendszer, amit megpályáztunk és végül megnyertünk, ugyancsak egyedi ezen a téren is, hiszen a hőálló festékek formulázása hosszú időszakra terjed vissza.

Miután egyre több lakásban helyeznek el fatüzelésű kazánt és fűtési rendszert, sikerült olyan technikai hatékonyságot elérni ezek megtervezésével kapcsolatban, ami nem csak tisztaságot ad a lakáson belül, de akár 80-90%-os energia megtérüléssel lehet számolni a régi kályhákéhoz viszonyítva, amelyeknél az energiahasznosítási tényező csupán 30-40%-ot ért el.

Ez tehát valóban egy korszerűbb rendszer, aminek velejárója a festék is, amely ezáltal szintén egyre igényesebb elvárásokat mutat. Fontos, hogy a festék bomlásterméke ne okozzon károsodást a légtérben, ne füstöljön. Mivel európai szinten nagyjából négymillió fa tüzelésű készüléket adnak el évente, ami nem kevés forgalmat jelent.

Fontos a festékek egészségügyi és környezetvédelmi vonzata is. Mivel a festék elsősorban a kandallógyártónál jelentkezik, másrészt viszont a felhasználónál is, ezért ügyelnünk kell arra, hogy a festék maga minél alacsonyabb oldószertartalmú legyen.

Ehhez egyik megoldás a vízzel való hígíthatóság, legújabban pedig az eco jelzésű rendszer, ami a piacon is elismert, hiszen kis mértékben, 20%-ban tartalmaz oldószert. Míg az egyéb hasonló termékek oldószertartalma 60-70%.

Minőségben is egy egészen egyedi minőségről van szó, a kandallófestékek jellemzője a szilikon bázisú festékek, vagy a szénhidrogén bázisú gyanták. Az alkalmazott kötőanyagnál visszafogottabb tehát a széntartalom azáltal, hogy kevesebb oldószert tartalmaz, ami maga a szénhidrogén.

Visszaszorítjuk az ökológiai lábnyomunkat is

Ezzel az eljárással jelentősen lecsökkenthetjük az ökológiai lábnyom széntartalmát, amely az üvegházhatás szempontjából fontos. Van tehát környezetvédelmi elkötelezettségünk is, ami miatt igyekszünk ebbe az irányba tartani, valamint az uniós szabályozás is erre késztet minden festék- és vegyipari gyártót.

Minőségi ugrásról szintén beszélhetünk, egy olyan mechanikai ellenálló-képességű, karcálló, jól alkalmazható bevonatról beszélünk, amelynek minősége összemérhető a hagyományos zománccal, ami a kádak és egyéb háztartási gépek felületéről ismert. Ha ezeket összevetjük, a szakmai, egészségvédelmi, környezetvédelmi és piaci szempontokkal, akkor mindenképpen egy új, olyan családról van szó, ami beleilleszkedik a környezetvédelemmel kapcsolatos elvárások közé, amelyeket a festékfejlesztésekkel szemben megállapítanak. A termék folyékony festék, javítható, szórható, tehát illeszkedik a felhasználási környezetébe.

– Ha jól értem tehát Magyarországon valódi versenytársuk nincs. Milyen az export és a belföldre való szállítás aránya?

– Ami a festéket illeti, a közvetlen exportunk körülbelül 35%, a közvetett viszont szinte 100%-os, mert a magyarországi cégek, akik ezt megrendelik, zömében exportra gyártanak. A közép-európai gyártók is főleg a nyugat-európai piacon forgalmaznak. Alacsony az a mennyiség, amelyet a magyarországi piac vásárol fel.

– Az új termékcsaládjuk jelenleg milyen fázisban van? Készen van már, vagy kidolgozás alatt áll?

– Ha a cégünk pályázik valamire, akkor az a prototípus elkészítéséig szól, amit két év alatt kell elérni. Nem lehet pályázni, ha az ötlet csak most született meg.

Fontos számunkra, hogy kifejlesszünk hőálló festéket. Emiatt figyeljük, hogy a piacon milyen termékek jelennek meg, mi az, amit meg kell céloznunk.

Az eco festék első laboratóriumi példányai körülbelül két éve jelentek meg, azóta próbálkozunk már alapanyagokkal, a festékgyártás ugyanis alapvetően fizikai keverési folyamat, ahol hozott anyagból dolgozunk.

Lényeges, hogy mennyire tudjuk jól társítani az alapanyagot más anyagokkal, hogyan társítsuk össze a megfelelő összetevőket, illetve hogyan készíthetjük el a megfelelő receptúrát. Mindez a fejlesztők tehetségén múlik.

Számos összetevő már megjelent más termékünkben is, de fontos a felismerés, hogy találhatunk olyan anyagot, amivel kiemelt minőségű terméket hozhatunk létre.

A felhasználás körülményeit ismerve pedig valóban meg van rá a megfelelő alkalmazási technológia, a tárolhatóság, feldolgozhatóság, szórhatóság és a szállítási körülmények ismerete szintén lényeges, hogy megálmodhassunk és bevezethessünk egy terméket két év alatt, amely aztán a piacra is kerülhet.

A partnerek teszteléssel vesznek részt a fejlesztésben

– A kommunikáció területén milyen módszert alkalmaznak a termék bevezetésére?

– Vállalkozásunk működési jellemzője, hogy folyamatosan arra bíztatjuk a kollégákat, hogy ha már van egy meglévő prototípus, akkor azt mielőbb mutassuk be a partnereink számára.

Körülbelül 80-100 partnerünk van, akik szívesen kipróbálják a fejlesztéseinket. Élő gyakorló terepünk van tehát, mondhatni, hogy a megjelenés óta próbakísérleteink vannak a múltbéli és leendő vevőinkkel.

Ezáltal lerövidül az időbeli távolság a felhasználói minősítés és a receptúra módosítása között. Ez egy rendkívül gyors interakció, aminek a vége az, amikor üzemszerűen, már bevezetett technológia alapján gyártunk.

Hosszú, állandó fejlesztési folyamatok ezek, a régi, már meglévő termékeinket is folyamatosan fejlesztjük.

Frankfurtban is megmérettetjük magunkat

– Ha a termékük kész lesz és piacra dobható, mi a kommunikációs módszerük, terveznek bármiféle kampányt ezzel kapcsolatban?

– Jelenleg (az interjú készítésekor) egy kiállításra készülünk Frankfurtba, ahol a legnagyobb európai kandalló-kiállítás kerül megrendezésre.

A fejlesztésünket már ott szeretnénk bemutatni, rengeteg mintalemezt viszünk magunkkal, valamint brosúrákat, bemutatókat, videofelvételeket, amin láthatóak a termék előnyei.

Kezdeti fázisban van még, de fontos hogy felmérjük a fogadtatást.

Intenzív a kommunikáció  a vevőkkel

Részben hírlevéllel, a partnereink értesítésével is igyekszünk felhívni a figyelmet a fejlesztéseinkre, de akár helyszínen, magánál a felhasználónál is, így láthatjuk a vevő reakcióit.

Vannak, akik inkább megvárják a tapasztalatokat, visszajelzéseket, de vannak úttörők is, akik azonnal kipróbálják az adott terméket és be is mutatják. Ez a szektor szerencsére vállalkozó szellemű.

A legfontosabb a bizalom

Mi magunk is azonnal felruházzuk a kellő ismerettel a vevőket, a marketing jelleg viszont távol áll tőlünk. Olyan anyagokat igyekszünk adni e helyett, amit aztán a vevők is továbbvihetnek, például a termék szempontjából mi előnyös.

Ez így leginkább a bizalomra épül. Ha probléma adódik, nekünk kell vállalnunk a felelősséget, bár azt kell, mondjam, ilyen még nem fordult elő.

– Jól érzékelem ezek alapján, hogy Önöknél a partneri, üzleti kapcsolatok nagyon erősek, szinte már munkakapcsolatnak is nevezhető? Emellett egyéb marketing eszközöket, megjelenéseket nem is használnak?

– Vannak kiadványok, amiben hirdetünk, de ezek kizárólag szakkiadványok, a szűk terület miatt. Próbálkoztunk többféle módszerrel is, leginkább az induláskor, a műszaki végzettségünk miatt ugyanis nem értettünk a marketinghez.

Még ma is az a jellemző, hogy csak célzottan hirdetünk, olyan helyeken, ahol nem fognak megkeresni minket általánosan, hanem a nagy tételben gyártókat keressük, akik kompetens felhasználói a termékünknek. A hirdetéssel és marketinggel nehéz boldogulni, hiszen rendkívül szűk a piac, csak célzottan éri meg hirdetni.

– A honlapjukon olvastam, hogy úgynevezett „tailor made” szolgáltatást nyújtanak a vevők számára. Ez pontosan mit jelent?

– Ez jelenti a szoros együttműködést. Mivel a vevő igényei, és ezért a termék minősége is változik, sokszor az adott termék neve a vevő nevéből indul, hiszen specifikusan módosítjuk a receptet és a színt is sok esetben, ami az árkérdést is vonzza magával.

Mi a cégnél azt valljuk, hogy az ár elsősorban a műszaki tartalmat fejezze ki, a fedezetet pedig igyekszünk egyformán tartani. Igyekszünk a vevőnek hitelesen bemutatni azt, hogy ha valamit kér, a speciális komponensek mivel járnak a későbbiekben, és hogy ez hogyan befolyásolja az árat. Műszakilag is igyekszünk felmérni, hogy a vevő milyen technológiát használ, de igyekszünk az árban is rugalmasak lenni. Az alacsony árfekvésű igényeket is bemutatjuk az esetleges műszaki hátrányokkal, ezzel a vevő eldöntheti, hogy számára megfelelő e az ajánlatunk a piac szempontjából.

www.festekkutato.hu


MILYEN ÜZLETI EGYÜTTMŰKÖDÉSEKRE NYITOTT?

Nincs különösebb megkötésünk, tehát konkrét esetben bárki szóba jöhet a beszállítók közül, aki az értékesítés terén eredményt tud mutatni.

Vevőknél szállítunk multinacionális cégeknek, de ugyanúgy kis társaságoknak is, ami fontos számunkra, az a korrektség és hogy kölcsönösen tudjunk bízni egymásban. Széles körben nyitottak vagyunk, úgy véljük, mindenből lehet tanulni.

Előző cikkAz építőipartól a mezőgazdaságig
Következő cikkCsaládi vállalkozás fejlődése a gyorsfagyasztott termékek piacán

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here