Hogyan adjak jó ajánlatot nagyvállalatoknak?

0

Németh Eszter vagyok. Kis-, és középvállalkozóknak segítek abban, hogy felépítsék és fejlesszék beszerzési rendszerüket. Az első kifejezetten kis- és középvállalkozóknak írt beszerzési szakkönyv szerzője vagyok, mely 100% gyakorlatot és 0% elméletet tartalmaz.

Rendszer a beszerzésben

Mi érteleme van egyáltalán annak, hogy egy kis-, és középvállalat is rendszert építsen a beszerzésében?

Nem elég, ha vállalkozóként csupán arra koncentrálunk, hogy minél nagyobb legyen az árbevétel? A legtöbb kis-, és középvállalkozó ott bukik el, hogy a mérlegnek csak az egyik serpenyőjét tartják szem előtt. Erőn felül növelik az árbevételt és észre sem veszik, hogy közben a sokszorosát költik el.

A hatékonyan felépített beszerzési rendszer hozzájárul a nyereséges és anyagilag stabil vállalkozás felépítéséhez. Beszerzésről nem csak a saját cégünkkel kapcsolatban érdemes elgondolkoznunk. Hasznos a másik oldalról is végiggondolni a dolgot, amikor mi értékesítőként kerülünk kapcsolatba más cégek beszerzőivel.

Több vállalkozói csoportban is tag vagyok, és rendszeresen felmerült a kérdés, hogy hogyan lehet kisvállalkozóként olyan árajánlatot írni, amit akár egy nagyvállalat is elfogad és értékesnek tart.

Mivel korábban több, mint 10 évig dolgoztam beszerzési és minőségirányítási területen egy multinacionális vállalatnál, több szempontból is hasznos tapasztalatokra tettem szert árajánlatadással és a beérkező árajánlatok értékelésével kapcsolatban.

Bár az árajánlatadás a beszerzés egy másik oldalról történő megközelítése, cégvezetőknek és vállalkozóknak is hasznos lehet, ezért ezzel a rövid összefoglalóval szeretnék pár hasznos tippet adni, ami hozzájárul ahhoz, hogy a kisvállalkozóként a nagyobb cégekhez beküldött árajánlatok, kiemelkedjenek a többi közül és elérjék a céljukat.

Milyen tartalmi és formai követelményei vannak az árajánlatadásnak?

1, Az árajánlat tartalmi követelményei

– árajánlat műszaki tartalma (mit, ki végez, teljesít, szolgáltat, milyen műszaki paraméterekkel, milyen standard szerint, milyen helyszínen)

– teljesítési határidők (ki, mikorra, milyen adatot, információt, teljesítést garantál)

– vállalkozói díj, és fizetési határidők (mikorra, milyen készültségi szintet vállalunk, és ehhez milyen feltételeknek kell fennállnia a vállalkozó és a potenciális megrendelő részéről)

– szerzői jogok, felhasználási feltételek, (ott ahol releváns)

– árajánlat érvényessége.

2, Az árajánlat formai követelményei

– legyen aláírva, lepecsételve, ha elektronikusan küldjük, pdf formátumba átalakítva

– legyen lábléc, fejléc, ahol a cég és a kapcsolattartó fő adatai találhatóak (cégnév, logó, cím, telefonszám, email, kapcsolattartó, adószám, cégjegyzékszám, bankszámlaszám, stb.)

– legyen a tartalom jól elkülönített pontokba szedve, legyen oldalszám

– legyen könnyen olvasható, könnyen érthető, kerüljük a túlbonyolított megfogalmazást, ha csak lehet

– legyen udvarias, de ne rideg a megfogalmazás.

Ha valaki azt gondolná, hogy ezek alapdolgok, és mindenki így csinálja, akkor sajnos ki kell, hogy ábrándítsam.

Láttam bizony már több milliós árajánlatot is megsárgult régi papíron, kézzel írtan, dátum és egyéb ilyen apróságok nélkül. Nem, nem vicc volt, az illető teljesen komolyan gondolta.

Olyan cégvezetővel is találkoztam, aki megsértődött, hogy miért akarunk vele szerződést kötni, hiszen eddig is megcsinálta, amit ígért. Nem értette minek ez a jogi csűrcsavar. Ezért aztán nem árt, ha a saját árajánlatunknál a fenti szempontok meglétét mégiscsak leellenőrizzük.

3, További hasznos tippek

– Röviden érdemes pár szóban a cégünket is bemutatni, akár egy rövid pdf-ben vagy elektronikusan megküldött prezentációban.

– Elsősorban arra fókuszáljunk, hogy mi az, amivel a leendő partnerünknek segíteni tudunk. Mitől vagyunk mi egyediek, vagy kiválóbbak a többi hasonló cégnél.

– Miért pont minket válasszanak? Fontos, hogy a bemutatkozást szabjuk az ajánlatot fogadó cégre. Ne egyenszöveget küldjünk, mert azt úgysem fogják elolvasni.

– Ha kifejezetten nem is kérik az ajánlatadáshoz, érdemes a referenciáinkat kiemelni és ha van, a hosszútávú együttműködéseket más cégekkel.

Az a beszállító, aki már máshol képes volt megbízhatóan, hosszú távon is jól teljesíteni, nagyobb eséllyel kap új cégeknél is lehetőséget. Sok sikert és minél több elnyert, sikeresen megvalósított projektet kívánok!


MILYEN ÜZLETI EGYÜTTMŰKÖDÉSEKRE NYITOTT?

Olyan kis és középvállalkozásokhoz keresek kapcsolatot, akik nem szeretnének sokáig kicsik maradni, és a cél érdekében hajlandóak fejlődni, új dolgokat tanulni, beszerzési és cégszervezési téren.

Németh Eszter
www.hatekonybeszerzes.hu

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here