Generációváltás és tudásátadás gazdasági szemszögből

0

A magyarországi vállalatok mintegy kétharmada családi tulajdonú vállalat, a bruttó hazai termék több mint felét ők állítják elő és minden második foglalkoztatottat ők alkalmaznak. A hazai mikro-vállalkozások 95%-a, a közép- és nagyvállalatok 20%-a családi vállalkozás.

A gazdasági kilátásaikat tekintve ezen cégek mintegy 40 %-a bővülésre számít. Többségük a jelenlegi árbevétel szint fenntartását valószínűsíti, de egy jelentős részük ezen a téren is növekedésre számít.(1)

A családi cégek jelentős részét közel 25 éve alapították, az alapítók és vezetők nyugdíj közeli korban vannak, így időszerű az utódlás kérdése. Mind a családon belüli utódlás, mind a külső professzionális menedzser kinevezése, a vállalkozás teljes vagy részbeni értékesítése stratégiai, gazdasági és jogi megfontolást igényel. Annál is inkább, mert a nemzetközi tapasztalatok szerint a családi cégek kb. 70%-a nem tudja végigvinni az utódlást.

Gazdasági súlyuk miatt a családi vállalatok utódlásának eredményes lezajlása a hazai gazdaság számára kulcsfontosságú, esetleges kétharmados megszűnésük figyelmet érdemlő (lét)kérdés. Ugyanakkor a magyar vállalkozások első generációsak, így nem áll rendelkezésre az utódlásban követhető gyakorlat.

Felmérések szerint minden második cégvezető akarja családon belül tartani a vezetést és a tulajdonjogot, 16 % megtartva a tulajdont átadná a vezetést, százból egy cégvezető alkalmazottnak, közel 7 százalékuk tulajdonostársnak, míg minden tízedik külső félnek értékesítené vállalatát.(2)

És az érem másik oldala

Évente 25-30 ezer új cég alakul, de kis részük tud csak hosszú távon is sikeresen működni. Az elmúlt 20 évet vizsgálva az új alapítású cégek várható élettartama évről évre egyre rövidebb.(3)

A 18-40 év közöttiek tulajdonában valamivel több, mint 87 ezer céget tartanak nyilván. Az 55 év felettiek mintegy 72 ezer céget igazgatnak, a 60+-os korosztály közel 43 ezret, csaknem 19 ezer vállalat esetében pedig a menedzsment kivétel nélkül 65 év feletti vállalakozókból áll. Öt vállalkozásból csupán kettőt irányítanak fiatal magyarok.(4) Tehát, az utódlás előtt álló vállalkozások gazdasági súlya és tapasztalata ebből a szempontból is meghatározó.

A cégalapítási hajlandóságot valamint a vállalkozás-működtetési kedvet illetően az adatok magukért beszélnek: a 18-40 éves társadalmi réteg közel 10.000 új céget hozott létre egy év leforgása alatt, de ugyanez a korosztály 7300 céget be is zárt.(5)

A fenti adatok tanúsága szerint a vállalkozással kapcsolatos ismeretek és tapasztalatok átadása megkerülhetetlen.

Az előzőekben kifejtett makrogazdasági hatáson túl az utódlás nemcsak a vállalkozás további teljesítményét, hanem a családi viszonyokat is érinti, ezért létfontosságú a családi vállalkozások utódlástervezése.

A következőkben az utódlást kimeneteit, és azt vizsgáljuk, hogy miért érdemes belevágni.

Dr. Tengely Éva

MÉRHETŐ NÖVEKEDÉS PROGRAM
jogász – szakközgazda,  tréner
www.merheto-novekedes.hu


Hivatkozások

  1. Ékes Ákos a K&H vállalati üzletfejlesztés vezetőjének nyilatkozata alapján: http://www.uzletresz.hu/vallalkozas/20160913-csaladi-vallalkozasok-generaciovaltas-kh.html
  2. Kürti Tom a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Egyesület elnökségi tagja nyilatkozata alapján: http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/ez-most-a-nagy-kerdes-ki-veszi-at-a-ceget/
  3. Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója nyilatkozata alapján: https://www.opten.hu/
  4. Opten összefoglaló statisztikái alapján: https://www.opten.hu/
  5. Opten összefoglaló statisztikái alapján: https://www.opten.hu/

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here