Gasztronómia, marketing, kapcsolatok

0

Egy „híres” séf kialakult hírnevéhez hány százalékban járul hozzá a jó marketing? Erről is beszélgettünk Kovács Lázár mesterszakáccsal.

– A „szakértői hírnév” megszerzésének az alapja a szakmai tudás és az elhivatottság -vallja a chef. – A marketing abban segíthet, hogy az adott séf iránt a nyilvánosság széles körben kezdjen érdeklődni. Amerikában nagyon komoly és költséges marketing kampányokkal „építik” fel a séfeket, hazai viszonylatokban a jól időzített, kreatív PR megjelenésekkel, személyhez kapcsolódó weboldal frissítésével és Facebook aktivitásokkal is jó eredményeket lehet elérni, minimális anyagi ráfordításokkal.

– Manapság mennyire hatékony reklám az, ha egy elismert séf bizonyos konyhai eszköz és termék márkákkal főz, valamint a média megjelenéseiben ajánlja azt?

– A reklámok egyik lényegi tényezője az, hogy ki és hogyan ajánlja a terméket. Mint köztudott, kisgyerekkel, kiskutyával, vagy szexre való utalással bármit el lehet adni. A konyha ebből a szempontból egy speciális terület, így általában „szakértőt” kérnek fel a termékek ajánlására. A munkámból adódóan rendszeresen mutatnak be számomra különböző konyhai termékeket, amelyekről váltig állítják, hogy „forradalmasítani fogják a modern kor konyhaművészetét”. A puding próbája az evés, így a termékek gyakorlati kipróbálásában hiszek. Legutóbb például „törhetetlen tányérokat” teszteltem, amelyeket ha véletlenül elejtünk, valóban egyben maradnak, és nem törnek ripityára, ami a kisgyerekes családokban komoly előnyt jelent – persze ha egyszerre ejtjük le az egész készletet, vagy ha a tányérok éles tárgyhoz csapódnak, akkor azért azok is törnek. A tesztelésről készült videók megtekinthetőek a Facebook oldalamon.

– Hogyan lehet  a gasztromédiában megújulni?

– Mint ahogy tudatos döntés volt az, hogy egy időre abbahagyom a televíziózást, a visszatérésem is tudatos döntés eredménye. A televíziózási szokások átalakulásával, a kereskedelmi csatornákkal ellentétben, a gasztronómiai tematikájú Tv Paprikán sokkal inkább biztosítottnak láttam azt, hogy alaposabb elmélyülhetek egy-egy gasztronómiai témában.

Persze a köztes időszakban sem tétlenkedtem, így számos országban népszerűsítettem a magyar konyhát és a minőségi magyar alapanyagokat, amelyről mind a külföldi, mind a hazai szakmai sajtó elismerően nyilatkozott. A washingtoni magyar nagykövetség séfjeként a külügyi munkához kapcsolódóan gasztro diplomáciai feladatokat is elláttam, a szabadidőmben pedig szakmai továbbképzéseken vettem részt. Az amerikai küldetés regény-szakácskönyvben leírt receptekhez kapcsolódóan video anyagokat készítettem, melyek a weboldalamról, a www.lazarchef.hu oldalról tölthetőek le ingyenesen, ezáltal kombináltam a szakácskönyvet az internettel. A Facebook oldalamra (Lázár Chef) magam posztolom a bejegyzéseket, és válaszolok az ott felmerült kérdésekre, ezáltal közvetlen elérhetőséget biztosítok a főzés iránt érdeklődők számára. Jelenleg a hamarosan induló webshopomba válogatom össze a minőségi és praktikus konyhai eszközöket, valamint előkészítem a karácsonyi rendezvényekhez kapcsolódó látványos főzőbemutatókat.

A jövőre vonatkozóan a főzés és az internet kombinálása számtalan lehetőséget kínál, emellett érdeklődöm az okos telefonok és okos tévék nyújtotta gasztro vonatkozású lehetőségek iránt is, hiszen folyamatosan haladni kell a technikai fejlődésekkel, amelyek a gasztronómiát is előre viszik.

– Tervez-e csakis gyermekeknek, illetve anyukáknak szóló szakácskönyvet, műsort – hiszen az egészséges életmódot már ebben a korban kell tudatosítani bennük?

– Második kerületi bölcsödék-óvodák-iskolák felkérésére rendszeresen tartok játékos foglalkozásokat, amelyeken a gyermekek számára könnyedén befogadható módon mutatom be az egészséges táplálkozást és főzést – szemléltetve alapanyagokkal és játékos eszközökkel. A program nagy sikernek örvend, így a terveim között szerepel az, hogy a program szélesebb körben is elérhetővé váljon.

– Mennyire látja kielégítőnek a hazai szakácsképzést?

– Az amerikai szakács iskolák az ételkészítés mellett, az ételek személyes kínálására, prezentálására is komoly hangsúlyt fektetnek, amelyet mindenképpen követendő példának tartok az itthoni iskolák számára is.

– Meg lehet fogni egy vevőt a hasán keresztül?

– Az, hogy a gasztronómia összehozza az embereket, nem csak egy közhely. Nem véletlenül terjedtek el az üzleti ebédek, vacsorák, a gasztronómiai programokkal fűszerezett partnertalálkozók, amelyeknek nem csak a finom ételekről szólnak, hanem komoly hatással lehetnek a vállalkozás sikereire is: új üzletek köttethetnek, meglévő üzleti kapcsolatok maradhatnak fenn, vitás kérdések rendeződhetnek. Kedves gesztus a vásárlókat fogadó falatokkal várni, az exkluzív esküvői ruhaszalonokban például pezsgővel kínálják ruhapróba közben a menyasszonyokat. Érdemes karácsonyhoz, vagy a vállalkozás születésnapjához kapcsolódóan apró gasztro ajándékokat készíteni a partnereknek.

– Milyen jövőt jósol a hazai éttermeknek, milyen marketing tanácsot adna nekik a jövőre nézve, miben kell megújulniuk?

– Az éttermi tanácsadások során marketing szempontból hangsúlyoztuk, hogy készítsenek honlapot, ehhez kapcsolódóan már azt is javasoljuk, hogy hozzanak létre Facebook profilt, ahol az étterem aktuális újdonságait, menüsorait, fényképeit tudják posztolni, esemény és nyereményjáték promócióval megfűszerezve.

Barta Tamás
A cikk megjelent a MÜV Magazin 2012/3 számában

Előző cikkEz az, ami egy magyar kkv-nak létszükséglet
Következő cikkSzámodra Géza vagy László üzletszerzése a hatékonyabb?

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here