Folyamatosan megújuló termékek egy telített piacon

0

A huzalrácsból készült termékek legnagyobb felhasználói Magyarországon és Európa-szerte egyaránt a kereskedelmi láncok és a logisztikai raktárbázisokkal rendelkező vállalkozások.
Ez a piac azonban ma már jellemzően telített, minden vállalkozásnak megvannak a beszállítói. Azonban vannak olyan vállalkozások, melyek még ilyen feltételek mellett is képesek folyamatosan fejlődni. Ilyen cég a DRAT Kft. is, ahol folyamatosan megújulnak a termékek az ügyfelek igényeinek megfelelően.
Fejlesztéseikről, a skandináv irányba történő terjeszkedésről, valamint kihívásaikról a cég ügyvezetőjével, Schek Barnabással beszélgettünk.

Mivel foglalkozik a DRAT Kft., milyen megoldásokkal rendelkeznek?

A vállalkozást 1991-ben alapította édesapám, mi pedig 9 éve vettük át testvéremmel a vezetést. A kezdetek óta üzlet- és raktárberendezések gyártásával foglalkozunk, ez az évek során nem változott. Pontosabban huzalrácsos termékeket gyártunk, melyeket főként nagy kereskedelmi láncok üzleteiben alkalmaznak, ezekre helyezik ki az árut az üzlettérben. Ha szeretném leegyszerűsíteni, akkor azt mondhatom, hogy egy olyan lakatosipari vállalkozás vagyunk, mely a huzaltermékek gyártására specializálódott.

A tevékenységi körünk nem változott az alapítás óta, azonban a termékkör meglehetősen nagy fejlődésen ment keresztül, hiszen folyamatosan igyekszünk alkalmazkodni a megrendelői igényekhez. Nem sztenderd termékpalettával dolgozunk.

Hogyan változik a piac, a vevői igények?

Azt nehéz megmondani, hogy maga a piac hogyan változik, ugyanis alapvetően a mi vevőink a saját vásárlóikhoz, és az ő igényeikhez igazodnak. Tehát a kereskedelmi láncokon keresztül összességében a hétköznapi emberek igényei jutnak el hozzánk.

Talán két fajta tendenciát lehet elkülöníteni egymástól megrendelői szempontokból. Az egyik ilyen tendencia az, hogy minél olcsóbb legyen a termék. A megrendelőt ez esetben nem érdekli, hogy hogy néz ki az adott üzletberendezés, csak az számít, hogy a lehető legkevesebbet kelljen költenie rá, de minél több árut tudjon elhelyezni rajtuk. Sajnos ilyen beállítottságú megrendelőink a mai napig is vannak mind Magyarországon, mind külföldön.

A másik tendencia pedig megrendelői oldalról, az éppen az ellenkezője a már említettnek. Számos olyan ügyfelünk van, akinek az számít, hogy minél exkluzívabb, esztétikusabb legyen a termékek kihelyezhetősége. Az ilyen megrendelők esetében nem az számít, hogy minél több árut kihelyezzenek, és azokat a vevők vigyék tonna számra, hanem az a fontos, hogy kevesebb árut minél figyelemfelkeltőbben helyezhessenek ki a polcokra. Az ilyen termékek esetében pedig folyamatosan változtatnak a külső megjelenésen, és ez az oka annak, hogy a termékeink, maga a termékpalettánk is folyamatosan változik.

Egyszerű igazodni ezekhez az ügyféligényekhez?

A termékeink nem bonyolultak, nem nehéz rajtuk változtatni. Az az azonban nehezebb feladat, hogy az ügyfelek igényeihez azonnal alkalmazkodjunk, ugyanis sajátos igényekkel rendelkeznek a vevők és a piac is. Nálunk nincs lehetőség arra, hogy éves terveket állítsunk össze a gyártást illetően, 2-3 hónapra előre tudunk tervezni. Nincs lehetőségünk arra – szabad kapacitás felmerülése esetén -, hogy raktárra gyártsunk, mert elképzelhető, hogy az a termék, amit legyártanánk, többé nem fog megjelenni a termékpalettánkban.

Jól gondolom, hogy fő célközönségük az áruházláncok, logisztikai vállalkozások? Állandó az ügyfélkörük, vagy új megrendelőket is keresnek?

Igen, kereskedelmi láncok és logisztikai vállalkozások a célközönségünk. Az áruházak tekintetében általában a bővülés van szemünk előtt, nem pedig az új láncokkal történő kapcsolatfelvétel, hiszen az ő számuk alapvetően korlátozott. Jelenleg is vannak olyan osztrák, német partnereink, akik folyamatosan nyitják az új egységeiket Ausztriában, Szlovéniában, és Európa számos más országában. Ezek az ügyfelek folyamatos munkát biztosítanak számunkra.

A logisztikai cégek megrendelői szempontból pedig inkább projekt jellegű munkákat biztosítanak számunkra. Ez alatt arra gondolok, hogy ha egy vállalkozás nyit egy új logisztikai központot, raktárbázist, akkor értelemszerűen szüksége lesz olyan raktárberendezésekre, melyekkel kielégítheti tárolókapacitását. E projekt lezárását követően azonban nagymértékű megrendelés tőlük már nem fog érkezni, esetleg az idővel amortizálódott, vagy sérült elemeket kell pótolnunk.

Azt kell mondanom, hogy ez a piac ma már többé-kevésbé telített. Minimális a valószínűsége, hogy több új áruházlánc jelenne meg mostanában egész Európában, a meglévőknek pedig megvannak a beszállítóik. Ezek a beszállítók pedig tudnak egymásról, mindenki ismer mindenkit, tudjuk a másikról, hogy ki kinek szállít be, milyen termékeket szállít oda. Ez az oka annak, hogy mi is igyekszünk új piacok, lehetőségek irányába nyitni, attól függően, hogy éppen mennyire vagyunk leterhelve, hiszen nem szeretnék én sem új együttműködést kialakítani úgy, hogy tudom, nincs rá kapacitásunk.

Milyen területeken lát új piaci lehetőségeket?

Amiben jelenleg nagy lehetőséget látok, az az északi piacokon való megjelenés, tehát Svédország, Norvégia, Finnország területéről van szó, a termékkör viszont változatlan maradna. Két oka van annak, hogy északon szeretnénk megjelenni, egyrészt ahogy már említettem, a közép-európai – magyar, német, osztrák, szlovák, cseh, lengyel – piac már erősen le van fedve. A másik oka pedig a mentalitásbeli különbségek. Egy svéd partnerünk már van, teljesen más a közös munkához való hozzáállása, mint a környező népeké.
Erre mondok is egy példát: kb. 10 éve sikeresen együttműködünk egyik osztrák partnerünkkel, nagyon jó a kapcsolatunk, de tudom, hogy ennek ellenére, ha holnap egy konkurens cég megkeresné, és 10% olcsóbban adná a termékeit, a partnerünk azonnal elfogadná az ajánlatot. Ehhez képest a svédek mentalitása olyan, hogy ha elégedett az ár-érték aránnyal, a szállítással, a minőséggel, akkor meg sem fordul a fejében, hogy másik beszállítóval vegye fel a kapcsolatot. Ez sokkal nyugodtabb, biztosabb piac, mint a közép-európai.

Új terméket nem szeretnénk fejleszteni, ugyanis az elmúlt 8-10 év során azt tapasztaltuk, hogy erre nincs is szükség, ezt a vevőink „elvégzik” helyettünk. Minden megrendelőnknek megvan a saját elképzelése a terméket illetően. Van, akinek magára a termékre vonatkozó egészen pontos elképzelése van, megjelenést, méretet, stb. illetően. Vannak azonban olyan vevők is, akik nagyjából meghatározzák a termék méretét, megjelenését, az alkalmazási területet, és csak az számít, hogy minél olcsóbb legyen a végeredmény. Persze az is előfordul, hogy az ügyfél ránk bízza a termékfejlesztést a technológia, illetve a gyártási költségek ismeretében. Megrendelői igény esetén természetesen elvégezzük a termékfejlesztést. Úgy vélem, hogy ez a fajta vevői igényekhez való alkalmazkodás az egyik legnagyobb versenyelőnyünk.

Kapacitásukat nemrég bővítették EU-s pályázat segítségével. Milyen jellegű fejlesztés volt ez?

Eszközbeszerzést, valamint egy építkezést foglalt magába a fejlesztés. Vásároltunk egy huzalegyengető gépet, mely abban nyújt segítséget, hogy az Olasz-, és Spanyolországból származó, tonnás tekercsekben érkező acélhuzalokat kiegyengeti, továbbá adott méretre darabolja. Ezzel egy korszerűtlen, régi gépet tudtunk lecserélni, és ez által a kapacitásunk is jelentősen bővült.
Beszereztünk egy másik gépet is, egy automata fűrészt, ugyanis viszonylag sokat dolgozunk zárszelvényekkel, csövekkel, profilokkal, melyek megmunkáláshoz szükségünk volt az eszközre. Ezeket az alapanyagokat korábban kézi-, tárcsás-, illetve szalagfűrésszel kellett darabolnunk.
A munkaerőhiánnyal mi is küzdünk, így szükségünk volt egy olyan automata fűrészre, mely nem igényli, hogy folyamatosan élő munkaerő álljon mellette és kezelje. A pályázati projektet egy éve zártuk le, mely idő alatt bebizonyosodott, hogy jó döntés volt ezeknek az eszközöknek a beszerzése, mert – bár nem tudjuk még 100%-ban kihasználni – nagyon nagy segítséget nyújtanak abban, hogy a meglévő munkaerőt jobban ki tudjuk szervezni, könnyebben tudjuk csoportosítani fontosabb munkákra.

Az építkezés pedig 200 m²-es csarnokbővítést jelent. Ahogy idővel folyamatosan növekedett a cég, úgy folyamatosan, szükség szerint bővítettük a rendelkezésünkre álló gyártócsarnokot is. Ennek következménye viszont az volt, hogy a gyártási sorunk nem optimálisan helyezkedett el az üzemben, így szükségünk volt további üzemterületre, és ezen a területen újra elrendeztük a gépeket. Ezáltal pedig csökkent a kieső idő bizonyos technológiai folyamatok megvalósulása között.

Mi az, ami Ön szerint a fejlődésük gátja lehet?

Ha ki kell emelnem egy dolgot, akkor munkaerőhiányt mondanám. Mivel folyamatosan változnak a termékeink, a mi esetünkben olyan gépek alkalmazása lenne ideális, melyek jellemzően manuálisan működtethetők. Bár ezek a gépek esetlegesen kicsit lassabbak, azonban sokkal gyorsabban átállíthatók, mint az automaták. Viszont egyre nagyobb fejtörést okoz a jó munkaerő megtalálása, ezért aztán kénytelenek vagyunk bizonyos mértékben automatizálni is. Ez egy kicsit ellentmondásos, kényszer szülte helyzet, de nehéz helyzetben vagyunk a munkaerőhiány miatt.

Mi az, ami mostanában legjobban foglalkoztatja? Mi a legnagyobb kihívása?

Ami stratégiai szempontból mindenképpen foglalkoztat, az 3 pályázati felhíváson való részvétel, melyekre már régóta vártunk.


Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre, stratégiai partnerségekre nyitottak?

Schek Barnabás, ügyvezető

Új beszállítók irányába mindenképpen nyitottak vagyunk, mert, ahogy fejlődünk, érezzük, hogy a meglévő beszállítóink nem mindig tudják azt a kapacitást biztosítani, amire szükségünk lenne. Annak pedig csak örülünk, ha még esetleg olcsóbb is az új beszállító.

Persze nyitottak vagyunk új megrendelők megkeresésére is. Kisebb megrendeléseket is megvalósítunk, nem csak nagy kereskedelmi láncok nagy volumenű rendeléseit.

Ezek mellett pedig azokat a kapcsolatokat is keresem, ahol a partnerrel kölcsönösen támogatni tudjuk egymást az új piacokon való megjelenés során. Akár logisztikai szempontokból, a fuvarok összehangolásával is tudjuk támogatni egymást.

www.drat.hu/

Előző cikk„KKV-ként ma már olyan technológiával rendelkezünk, mint a multik”
Következő cikkSzerszámot csak szívvel-lélekkel lehet gyártani

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here