A 30 éves Tutti Élelmiszeripari Kft. ügyvezető igazgatójával, Prohászka Ottóval beszélgettünk a küzdelmekről, a termékekről és a sikerekről, amelyekre méltán büszke a cég vezetése.
– Hogyan indult a vállalkozás? Milyen termékkel kezdték?
– Néhány barátommal együtt alapítottam a vállalkozást, 30 évvel ezelőtt. Mivel mindannyian élelmiszeriparban tevékenykedtünk, így egy, – már akkor az élelmiszeriparban kezdeti „sikereket” elérő – szabadalmat valósítottunk meg privát szférában. Ezt a vállalkozást fejlesztettük később a mai szintre, ami jelenleg hozzávetőlegesen 90 alkalmazottat foglalkoztat és körülbelül 3,5 milliárd forintos árbevétellel rendelkezik, valamint 500-600 féle terméket gyárt.
1982-ben még rendkívül silány minőségű fagylaltokat lehetett kapni, és én egy nyugat-európai látogatásom során tapasztalt minőséget szerettem volna meghonosítani itthon. Ez motivált abban, hogy egy több szabadalomból álló ügylet folytán létrehozzunk egy olyan minőségű terméket, ami később nagyon sikeres lett itthon.
– Miben látja a sikere titkát? Hogyan barátkozott meg a piac akkoriban az új termékkel? Hogyan próbálták marketingezni?
– A ’80-as években teljesen más volt a piaci helyzet, mint manapság. Akkor inkább hiánygazdaság volt, és a minőségük is rendkívül alacsony szinten volt ezeknek a termékeknek. Akkor jelentünk meg egy nagyságrendekkel jobb minőségű fagylalttal, ami után mindenki kapkodott. Annyira, hogy kapacitásbeli problémáink is voltak. A termék minősége volt a marketing, ha bemutattam a fagylaltot, onnantól kezdve már nem kellett magyarázni, hogy miért éri meg ebből rendelni.
Azonban egy olyan szezonális termékről van szó, ami csak az év egyik felében eladható, ezért egyértelműen felmerült a gondolat, hogy olyan termékek fejlesztésébe is vágjunk bele, amelyek az év másik felében is értékesíthetők. Ekkor egy elég intenzív termékfejlesztési munkába fogtunk, aminek a vége az lett, hogy most már egy teljesen kiegyenlített a piacunk, tehát januárban az árbevételünk hasonló, mint például júliusban.
– Ezek a fagylaltporok ugyanolyanok, mint a kezdetekkor, vagy fejlesztették a termékeket?
– Természetesen, ez sem változatlan már. Ahogy a világ körülöttünk folyamatosan változik, úgy változik az ízlésvilág, a technológia, újabb alkalmazható anyagok válnak elérhetővé. Tehát sokat változtak ezek a készítmények a kezdetek óta.
De a terméket külföldön is keresik, így például Csehországba komoly mennyiséget exportálunk, sőt még az arab országokba is. Az árbevételünk körülbelül 1/3-át az export adja: az európai piacra és a Közel-Keletre szállítunk.
Nem csak fagylaltpor, hanem jegeskávé is
– A jegeskávéjuk elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat? Ön szerint minek köszönhető ez az elismerés? Mitől olyan jó ez a termék?
– Nálunk egy profi termékfejlesztő csapat dolgozik, akik nagyon alapos munkát végeznek egy-egy termék fejlesztésekor. Valamint teszteljük is a készítményeket, mielőtt piacra visszük, hogy vajon eltaláltuk-e a közízlést. Talán ennek köszönhető a siker, hiszen ezt a terméket már közel 10 évvel ezelőtt kifejlesztettük, de a piac csak most figyelt fel rá. Tavaly Brüsszelben nyertünk vele egy nemzetközi díjat. Olyan magas színvonala van a terméknek, hogy a zsűri is egészen elcsodálkozott, hogy Magyarországon készült.
Hogyan derítik ki a vásárlói igényeket?
– Az információ nagy érték. Az információkat természetesen a piactól, a vevőkörünktől kapjuk, ezeken kívül kollégáimmal gyakran járunk szakkiállításokra világszerte.
Ott látjuk, hogy a világ milyen irányba megy, milyen trendek alakulnak ki, mi az, ami vélhetően Magyarországon is megjelenik majd. Ez a fajta információgyűjtés, valamint az innovatív gondolkodás – ami a cégre mindig is jellemző volt – eredményezi, hogy folyamatosan új termékekkel jövünk ki a piacra.
Nagyon sok eszközünk van arra, hogy kiderítsük, melyik produktum mennyire tetszik a vásárlóknak. Van olyan termékünk, amit Facebook-on promótálunk, és onnan kapjuk a visszajelzéseket; de van, hogy minta anyagokat küldünk szét, azok visszajelzései alapján teszteljük a vásárlók reakcióit.
Olyan termékeink is vannak, melyeket áruházakban kóstoltatunk, és az ott összegyűjtött vélemények alapján változtatunk rajtuk, vagy éppen nem. Rendszeresen részt veszünk az Országos Fagylaltversenyen, ahol már többször nyertünk arany- és ezüstérmet is.
Termékpaletta fejlődés
– Milyen további termékeket gyártanak, és ezek hogyan kerültek a palettába?
– Mikor elindult a vállalkozás, a cukrásziparral kerültünk kapcsolatba. Az ottani információkból szűrtük le, hogy milyen termékekre van szüksége a cukrászoknak. Ebben a körben kezdtük a termékfejlesztéseinket. A különböző desszert-krémporok, habporok, pudingporok gyártása oda vezethető vissza. Később elkezdtük az italporok gyártását, ma a fogyasztói piacon döntő részben ezekkel vagyunk jelen. Például instant kakaóporból az országban talán a legnagyobb volument mi gyártjuk, hiszen gyakorlatilag minden élelmiszerlánc saját márkás instant kakaóporát mi készítjük.
Ital-automaták töltőanyagát is gyártjuk, a magyar piacon jelenlévő automaták forrócsokoládé, cappucino, tea-porok nagy részét is mi gyártjuk.
Később a különböző funkcionális élelmiszerek gyártásának irányába is elmozdultunk, amiből kifejlődött a sport-táplálékkiegészítők gyártása. Ez mára már komoly üzletágunkká nőtte ki magát. Ezen a területen vállaljuk különböző kereskedelmi márkák bérgyártását is.
– Mennyi energiát szánnak az innovációra?
– Nyugat-Európában egy hasonló élelmiszer-gyártó az árbevételének körülbelül 2-3%-át költi innovációra, kutatás-fejlesztésre. Magyarországon ez az arány nagyjából fél százalék körül van. A hivatalos statisztikák szerint 0,9%, de ebben benne vannak az élelmiszer-kutatóintézetek is. Ezzel szemben a Tuttinál ez a szám 1,5-2% között van. Tehát, mi a kutatás-fejlesztésre nagy hangsúlyt fektetünk.
Piaci résekre fókuszálunk
– Manapság már nincs olyan terület, ahol több száz konkurensünk ne lenne. Viszont mindig megtaláljuk a piaci réseket, nem akarunk a nagy élelmiszergyártó multik babérjai törni, mi az úgynevezett réspiacokban találjuk meg a helyünket. Ott, ahol igényes, egyedi, nem túl nagy darabszámú fejlesztésekre van igény, mi ott találjuk meg a helyünket a piacon.
Olyan területen vagyunk jelen, ahol a multinak nem éri meg jelen lenni. Például a kis gyártási volumen miatt, vagy a ráfordítandó kutatás-fejlesztési energiák miatt. A másik nagy előnyünk pedig a multikhoz képest, a gyors reagálásunk, ugyanis mi akár egy-két hónap alatt is ki tudunk fejleszteni egy új terméket, míg egy nagyvállalatnál ez egy év. Ez komoly versenyelőny.
– Milyen terveik vannak?
– Mi nem akarunk túl nagy vállalattá válni, mert véleményem szerint elértük az optimális méretünket. Ha ennél nagyobbak szeretnénk lenni, a kiszolgáltatottságunk már olyan mértékűvé válna, olyan sebezhető lenne a vállalat a mérete miatt, amit a mai piaci helyzetben nem lenne célszerű megkockáztatni. Egy rugalmas, gyors reagálású, de minden területen magas színvonalban jelen lévő, innovatív gondolkodású céget szeretnék látni a jövőben is.
– Mi az, amin esetleg változtatna, jobbá tenne?
– Azt szokták mondani, hogy a jól játszó csapaton ne változtasson az ember. Azt gondolom, hogy mi folyamatosan technológiailag a lehető legmagasabb szinteken vagyunk, minden eszközünk a legmodernebb élelmiszer-technológiai, vagy éppen csomagolástechnikai eljárásokat képviseli. Ezen természetesen továbbra sem szeretnék változtatni. Azt is szeretném megtartani, hogy az innovatív gondolkodásmód is megmaradjon a Tuttinál, hiszen ez lételeme a cégnek.
Mivel a világpiacon vagyunk megmérettetve, és az alapanyagokat is ugyanott vásároljuk, mint a többi hozzánk hasonló vállalkozás, amiben jobbnak kell lennünk folyamatosan, az a rugalmasság, és a vevők maximális elégedettségének kielégítése.
Generációváltás
– Amivel a következő időszakban meg kell birkóznom, az az lesz, hogy a vállalkozás-vezetést átadjam a fiatalabb generációnak. Most azon dolgozom, hogy ezt a feladatot még jól oldjam meg.