Azt nézem, hol tudok hatással lenni a folyamtokra
A vállalkozók mindig azt keresik, mi a siker titka? Mitől megy jól egy cég? Hogyan tud folymatosan jó ügyfelekhez jutni? Hogyan tud fejlődni? Van-e egyáltalán titok, vagy nincs? Most bemutatok önnek egy igazi, vérbeli vállalkozót, akik a következő 5 évben biztos benne, hogy megötszörözi a forgalmát. Hogyan csinálja? Erről kérdeztem Homolya Pétert, a Golden-Pack Hungary Zrt. vezetőjét.
Hogyan indult a pályád?
Vegyésztechnikusi végzettségem van. Úgy 20 évvel ezelőtt elkezdtem háztartási vegyiárukat gyártani. Már akkoriban megtapasztaltam, hogy mennyire fontos a minőségi csomagolóanyag megléte. Üzletek múlnak azon, hogy ott van-e a csomagolóanyag időben vagy nincs.
A gyakran nagy kínnal megszerzett munkát veszítettem el amiatt, hogy nem volt doboz, vagy zsugorfólia, amit valahonnan azonnal keríteni kellett. Innen jött az ötlet, ha ez nálunk ilyen probléma, akkor talán másoknál is hasonló gond lehet. Ez az ötlet hozta, hogy ma már 15 éve ebből élünk. Okulva saját tapasztalataimból, 2 fontos szempontont tartottam fontosnak:
1. megfelelő minőségben, és
2. gyorsaságban eljuttatni a csomagolóanyagot a megrendelőhöz. Ez a mi fő erősségünk.
Kezdetben még személyautóval, és egyedül dolgoztam. Én csináltam a piacfelderítést, az anyagbeszerzést, a kiszállítást. Akkor még csak egy terméket szállítottam ki, azóta ma már több mint 70-80 féle terméket forgalmazunk.
Hogyan szerezted az első vevőket?
Házról-házra jártam az ipari területeket. Végiglátogattam minden szóba jöhető partnert. Azóta is vannak olyan partnereink, akikkel ilyen módon vettem fel a kapcsolatot, és már 15 éve dolgozunk együtt.
Ez a módszer volt – tudniillik a személyes kapcsolatok építése – a legsikeresebb az új vevők megszerzésére. Ezzel lett egyre több és több ügyfelem, akik aztán ajánlottak másoknak. Legnagyobb ügyfelünk is ajánlás útján érkezett hozzánk, egy elégedett ügyfelünk által.
Melyek voltak a sikeretek ”lépcsőfokai”?
A legfontosabb a munkatársak. Ma már 8-an dolgozunk a cégben, és elmondhatom, jobbnál jobb munkatársak találnak meg. Ezt nevezném igazán sikernek. A forgalomnövekedés ezek után, már szinte magától jött. Évente ez átlagban 15-20%-os folyamatos erősödést jelent. Ez, a tavalyi évet tekintve kiemelkedő volt, mert 25% erősödést könyvelhettünk el.
Minek tudható be ez a folyamatos erősödés?
Van néhány sarkalatos dolog, aminek biztos nagy szerepe van, ilyen például a képzés.
Ma már elmondhatom, 10 évig pusztán ösztönösen vezettem a céget. Az utóbbi időben már tudatosan, mindig tanulva, fejlesztve magamat is, rendszeresen járok képzésekre, és alkalmazzuk is ezeket a megtanult technológiákat. Ennek köszönhetően a cégvezetésben tudatosan figyelünk a marketingünkre, a PR tevékenységre, de a munkatárs kiválasztást is ide sorolom, illetve a kapcsolataink építésére. A héten is megyek 2 képzésre, amit aztán beépítek a cégvezetésébe.
Milyen marketing, értékesítési, vagy akár vezetési szempontokat tudsz kiemelni, amiből más is tanulhat?
Amit mi tudatosan vezettük be az egy különleges management technológia, aminek legalább 20 olyan sarkalatos pontja van, mint pl. a marketing, az értékesítés, a személyes kapcsolattartás a partnerekkel, ügyfelekkel, a munkatárs kiválasztás, amik külön-külön is sikerre viszik a céget.
Az eredményeket mérjük. Nagyon sok statisztikát vezetünk, mert ez mutatja meg azt, hogy a cégen belül az adott terület, hogyan viselkedik, hogyan teljesít, hogyan működik. Szinte rajta tartjuk a kezünket a cég ütőerén. Így a legkisebb változásokat, akár a „gyengélkedéseket” is rögtön észleljük. Ezáltal naprakészek vagyunk a cég állapotát tekintve. A döntések meghozatalában a mérési eredmények segítenek.
E mellett, minden kommunikációs csatornát kihasználva, folyamatosan és sokat kommunikálunk, de ide sorolnám azt is, hogy személyes tárgyaláson, üzleti találkozókon is részt veszek rendszeresen.
Persze hírlevelezünk is. Elsősorban szakmai tájékoztatókat küldünk ki, ami segíti ügyfelünket a vásárláskor, hogy mire figyeljen. Nem arról írunk, hogy vegyél ragasztót, mert most az olcsó. Nincs benne, hogy rendelj. Mi segítünk az ügyfeleknek abban, hogy komoly pénzeket spóroljanak. Ez, a cégek 60-70%-nál telitalálat, mert ha segítségnek érzi, akkor meg lesz a bizalom.
Volt olyan partnerünk is, aki 6 éve meg sem nézte, honnan, milyen minőségben és árakon szerzi be a csomagolóanyagot. A segítségünkkel 20%-os megtakarítást tudott realizálni.
Szerinted, mivel lehetnének eredményesebbek, az iparhoz kapcsolódó kkv vezetők?
Azt látom, sok területen vergődnek a cégvezetők. Azt gondolják, hogy külső tényezőktől függ az ő cégük sikere. Attól, hogy melyik párt van éppen hatalmon, vagy a kőolaj ártól, vagy az új adózási formáktól, amelyek persze befolyással van az életünkre, de ez mind hatáshelyzetbe hoz minket.
Ezt a szemléletet én nem szeretem, ezért azt szoktam megnézni, hogy hol tudok én hatással lenni a folyamatokra. Nem ülünk ölbe tett kézzel. Hanem megyünk és megtaláljuk a megoldást, egy adott helyzetre, területre.
Ennek a szemléletnek az átadását tartom fontosnak, hogy egy cégvezető tudjon és tegyen is az előrébb jutás érdekében. Menjen el üzleti találkozókra, üzleti megbeszélésekre.
Ez a tudatosság.
Hogyan látod a jövőd, mi lesz 2-3 év múlva?
Komoly szervezeti alapokat raktunk le. Nagyon komoly tudatos szervezésen vagyunk túl, ezért meggyőződésem, hogy a következő 5 évben, a munkatársi létszámunk megháromszorozódik, és véleményem szerint 5-szörösére fog nőni az árbevételünk. Ebben biztos vagyok. Tudom, és teljesen tudatosan teszünk érte, hogy így legyen. Kijutottunk az afrikai piacra is, kinyílt előttünk a világ.
Cselekszünk, és nem várunk másokra, hanem megyünk a lehetőségek után.
Nagyon szívesen látok bárkit, aki bejelentkezik hozzám. Ingyen és bérmentve elmondok alapelemeket, melyet cégében alkalmazva, garantálom, hogy megduplázza forgalmát.
Azt vallom, hogy „ahhoz hogy el tudd tolni a szekrényt, ahhoz az ki kell jönnöd a szekrényből!”
Vicces, mert nekem nincs is munkám, én nem dolgozni járok, hanem „játszani járok”a cégembe, és ez nagyon nagy szerencsém, bár nem szeretem ezt a szót, hogy szerencse. Tudatosan egy olyan csapatot építettem, akik „játszótársak” a cégemben. Ez abból is látszik, hogy munkaidő letelte után 1 órával, rendszerint szólnom kell, hogy most már menjetek haza.
Milyen kapcsolódási pontokat lát ön ezzel a céggel?
Ha talált ilyen kapcsolódási pontot, keresse meg bátran Homolya Pétert és hivatkozzon erre a cikkre.
Mit szólna, ha hetente további 5 fejlődő magyar céget ismerhetne meg mélyebben?
A megszerzett információkból meríthet terveihez, fejlődéséhez inspirációt, konkrét módszereket. Sőt, fel is veheti a cégekkel a kapcsolatot, ha csatlakozik az EGYÜTTMŰKÖDŐ GAZDASÁG PROGRAMHOZ.