Az üzleti életben nagy szerepe van a kapcsolatoknak, ismertségeknek, és sokszor a szerencsének is. Jól tudja ezt Bojnár Lajos is, hiszen vállalkozása egy véletlen beszélgetést követően indult el 2005-ben. A Bojnár Fémipari Kft. első megbízója nem is akármilyen vállalat volt, a BMW részére gyártottak alkatrészeket, melyek a mai napig használatban vannak. Az ügyvezetővel beszélgettünk a bizalomépítésről, terveikről, beszállítói lehetőségeikről.
Mikor jött létre a Bojnár Fémipari Kft., és mivel foglalkoznak?
A céget 2005 februárjában alapítottam feleségemmel, ezt megelőzően 6 évig Németországban éltem és dolgoztam, az előtt pedig az AUDI gyár V8 megmunkálójának sorvezetője voltam. Mikor hazaköltöztem, két lehetőség állt előttem: vagy visszamegyek az AUDI-hoz, vagy saját vállalkozást hozok létre. A német tapasztalatoknak köszönhetően úgy döntöttem, hogy saját vállalkozásba kezdek és a fém forgácsolás irányába fogok elindulni, erre alapoztam a céget. A cég indulásakor – német kapcsolataimnak hála – megismerkedtem a BMW egyik minőségbiztosítási mérnökével, aki egy beszélgetés alkalmával megemlítette, hogy szükségük lenne beszállítóra, amely a páncélozott BMW-k külső zászlótartóit gyártaná. Árajánlatot adtunk számukra, melyet el is fogadtak, és alvállalkozó bevonásával megkezdtük a gyártást. Ezt a megbízást továbbiak követték, ezeknek köszönhetően pedig már saját gépberuházásba is bele tudtunk kezdeni.
Annak érdekében, hogy a megrendeléseinket ki tudjuk elégíteni, önerőből megvettük az első marógépünket. Ez egy jó útnak bizonyult, melyen haladtunk is tovább, folyamatosan forgattuk vissza a tőkét, ezáltal folyamatosan fejlesztettük a gépparkot. Évről évre vásároltunk új eszközöket, eleinte csak önerőből, 2-3 évvel később pedig már pályázati forrásokkal kiegészítve is.
Rendelkezünk 3-4, illetve 5 tengelyes marási és megmunkálási eszközökkel, valamint hosszeszterga nyújtotta lehetőségekkel is. Esztergált alkatrészeket már pár darabtól több százezer darabig tudunk gyártani. Gépeinket mindig is célirányosan vásároltuk, folyamatosan figyeltük, hogy milyen piaci rések vannak, illetve igyekeztünk partnereink megkereséseinek is eleget tenni.
Az általunk gyártott alkatrészek esetében nem csak a gyártás magas minőségét tartom fontosnak, hanem a mérésüket és a visszaellenőrzésüket is. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy hibás alkatrész menjen ki a megrendelőink számára, hiszen az plusz költséget, sőt, bizalomvesztést is eredményezhet. Ezt az elvet már régóta vallom, ez volt az oka annak, hogy a méréstechnológia irányába is fejlesszünk: beszereztünk egy 3D-s koordináta mérőgépet, valamint több különböző mérőeszközt is.
Hogyan építik ügyfeleikben a bizalmat, hogyan kerülnek kapcsolatba új megrendelőkkel?
Általában kapcsolatainknak köszönhetők az új megrendeléseink. Ezen kívül részt veszünk különböző kiállításokon, szakmai eseményeken, például a DMG MORI házi kiállításain Németországban. Egy-egy ilyen rendezvényennagyvállalatok vezetőivel találkozhatunk, kötetlenül beszélgethetünk, megismerhetjük egymást, és igazán jó üzletek is születnek az ilyen találkozásokból.
Természetesen az is előfordul, hogy rátalálnak a weboldalunkra, és konkrét árajánlatkéréssel fordulnak hozzánk a cégek. Marketing tevékenységet nem folytatunk, a ma már kötelezőnek mondható online felületeken vagyunk csak jelen. Úgy tapasztalom, hogy nagyon jól működik ez a fajta jelenlét is. Sok esetben keresnek fel bennünket weboldalunk alapján olasz, német, svájci cégek is megrendeléseikkel.
Van olyan német partnerünk, akivel kizárólag telefonon tartjuk a kapcsolatot, sosem találkoztunk még személyesen. Mikor szüksége van rá, ajánlatot kér tőlünk, ha pedig a megküldött árajánlat megfelel számára, küldi a megrendelőt, legyártjuk a rendelést, majd fizet. Körülbelül 5-6 éve partnerünk ez a vállalkozás, de még sosem volt személyes találkozásunk.
Milyen arányban vannak hazai és külföldi megrendelőik?
Összességében megrendeléseink kb. 60-70%-a külföldről érkezik, de volt már rá többször is példa, hogy ez az arány átfordult, és több magyar megrendelésünk volt.
Partnereink tevékenységi köre rendkívül szerteágazó, több iparág résztvevői. Alkatrészeink beépülnek például az AUDI, a BMW, a Mercedes gépjárműveibe, ezen kívül orvosi műszerekhez gyártunk alkatrészeket. Ezeket nyugat-európai és amerikai partnereink használják fel az általuk gyártott CT és MRI készülékekben. Svájci partnerünk pedig egy sí-biztonsági légzsák esztergált alkatrészét szerzi be tőlünk. Ezeken kívül gyártunk még alkatrészeket ipari takarítógépekhez, különböző ellenőrző-, mérőeszközökhöz. Voltak kimondottan extrém megkereséseink is, például Dubai-ból kerestek meg bennünket, hogy készítsük el egy épülő mecset csillárainak tartószerkezetét. Ha megkapjuk a tervrajzot, gyakorlatilag bármit le tudunk gyártani.
EU-s támogatás segítségével termelési kapacitásukat bővítették. Pontosan milyen jellegű fejlesztés volt ez?
Az elmúlt években fejlesztéseink összértéke meghaladta a 260 millió Forintot. Ezt az összeget eszközök, megmunkáló központok beszerzésére fordítottuk, egy DMG MORI 5 tengelyes megmunkáló központot, egy Miyano CNC rövidesztergát, valamint egy Citizen L20-as hosszesztergát is beszereztünk. Az utolsó projektünk megvalósításába is belekezdtünk, ez szintén egy DMG MORI termék beszerzésére irányul, várhatóan 2018 elején áll munkába egy DMU 50-es, harmadik generációs, 5 tengelyes CNC megmunkáló központ. Ezen kívül érkezik még egy készülék, egy szintén DMG MORI gyártmányú, nagyobb átmérő megmunkálására alkalmas, hajtott szerszámos, Y-tengelyes esztergamegmunkáló központ.
Ezeket a fejlesztéseket mindenképpen meg kellett valósítanunk, oly mértékben megnőtt a megrendelési állományunk. De nem csak a kapacitásunk bővítésére irányultak a fejlesztések, hanem további réspiacokat is le tudunk fedni a technológiai újításokkal.
Hosszú előkészítés után nemrég megállapodtunk, AUDI R8 és AUDI TT RS Performance típusokhoz 2018-tól egy 5 éves szerződés keretein belül mi fogjuk két autótípushoz is a hátsó légterelő szárnyakat tartó konzolokat és egyéb alkatrészeket beszállítani, ez a megállapodás nagyban meghatározta a fejlesztéseink irányát, továbbá le is fogja fedni a kapacitásunkat. Büszkék vagyunk erre a megrendelésre, hiszen az általunk gyártott alkatrész a külső karosszérián, látható helyen lesz.
Mi az, amire a legbüszkébb a cég eddigi fennállásának idejéből?
Egy hasonló feladat megvalósítására vagyok a legbüszkébb. A BMW M4 GTS limitált szériás utcai sportautók hátsó szárnyleszorító konzoljait gyártottuk. Tehát ezen konzolok gyártásában már van tapasztalunk, és ha minden jól megy, további referenciáink is lesznek, ugyanis valószínűleg a BMW M2-es típusaihoz is gyártani fogunk alkatrészeket.
Ami még büszkeséggel tölt el, hogy a BMW páncélozott autóin lévő diplomáciai zászlók tartóit is mi gyártottuk.
Mi az, ami a legjobban foglalkoztatja jelenleg? Mi a legnagyobb kihívása?
A legjobban – mint szinte minden hasonló tevékenységű vállalkozás vezetőjét – engem is a munkaerő megtartása foglalkoztat, továbbá új munkaerő felvétele. Egyre nagyobb kihívást jelent számunkra is a jó szakemberek megtalálása, és megtartása.
Mit gondol, mi lehet a további fejlődésük legnagyobb gátja?
Ez esetben is a munkaerőhiány a válaszom. Bármilyen gépet, eszközt be tudunk szerezni, technológiai akadályaink nincsenek. De ha nincs megfelelő szakembergárdánk, hiába a csúcsminőségű eszközpark. Egyre nagyobb terepet hódít meg az új ipari forradalom és a robottechnika, de ez nem jelent mindenhol megoldást. Nagy volumenű gyártás esetén a robotok nagyon hasznosak, de 1-2 darabos megrendelések gyártásában nincs értelme az alkalmazásuknak.
Ön szerint hol fog tartani a vállalkozása 2-3 év múlva? Milyen fejlesztésekben gondolkodnak?
Nagyobb horderejű fejlesztésre készünk idén, a gyártócsarnokunk bővítése az elsődleges cél, ugyanis kinőttük már a rendelkezésünkre álló helyet. Előrehaladott stádiumban van a bővítés, már az engedélyes tervek is elkészültek. Ezen kívül tervezzük egy optikai mérőgép beszerzését, mely a gyors reagálású méréseinkhez már elengedhetetlen.
Továbbá folyamatosan fejlesztjük kollégáink szakmai tudását is, valamint a csapatunk bővítését is tervezzük. Szeretnénk a jövőben olyan kollégával gyarapodni, aki a CAD/CAM programok fejlesztését házon belül meg tudja oldani.
Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre, stratégiai partnerekre nyitott?
Új partnerek megkereséseire mindig nyitottak vagyunk.
De ami újabban nagyon foglalkoztat, az a 3D-s nyomtatás technológiája az alkatrészgyártásban. Ebben látok lehetőséget, főleg ami az 1-2 db-os egyedi alkatrészek gyártására vonatkozik, emiatt az ezzel kapcsolatos megkereséseket, ötleteket szívesen fogadom.
Szerszámok, szerszámgépek kereskedelmével foglalkozó cégek megkereséseire mindig nyitottak vagyunk, szívesen fogadjuk a megkereséseiket.