Családi vállalkozás fejlődése a gyorsfagyasztott termékek piacán

0
24

A MIRELITE MIRSA Zrt. több évtizedes történelmi múltra tekint vissza, melynek során sok változtatáson és tulajdonosi kézen ment keresztül. Legelső igazgatója azonban még azóta is jelentős szerepet játszik a mára családi vállalkozássá vált cég életében. A vállalkozás fejlődéséről, jövőjérő az igazgatóval, Dr. Losó Adriennel beszélgettünk.

– Hogyan került a vállalkozás élére?

– Ennek a vállalatnak az elődjét még a környékbeli szövetkezetek hozták létre, zöldmezős beruházásként. Amikor elérkezett a rendszerváltás, éreztük, hogy több tőkére van szüksége a vállalatnak. 1992-ben a Schöller cég megvásárolta a részvényeket és ezen keresztül a teljes vállalatot, majd a Nestlé csoporthoz kerültünk.

A Nestlénél látszódott, hogy a hűtőipari gyorsfagyasztott árukat gyártó céget el fogja adni. A 2002-es év második felében édesapám is pályázott a részvények megvásárlásra, és a 7 pályázó közül ő lett végül a sikeres.

Én már 1997-től dolgoztam a hűtőházban az export és a kereskedelmi osztályon, menedzserként és üzletkötőként, majd belkereskedelmi vezetőként. 2003-tól aztán nem volt kérdéses, hogy teljesen kiállva édesapám mellett, segítsük ezt a munkát. A testvérem, öcsém 2003-ban végzett a Szent István Egyetemen, és neki is adott volt, hogy beleveti magát a családi vállalkozásba.

2012-ben történt egy úgynevezett generációváltás, hiszen januártól a testvéremmel vettük át az operatív igazgatást. Édesapám pedig a stratégiai döntésekben bír jelentős szereppel.

– Volt-e olyan nehézség vagy kihívás, amivel szembe kellett nézniük a generációváltás során?

– Ez a folyamat még azóta is tart. Mi hárman alkotunk egy egységet, mert sokat kell még édesapámtól tanulnunk, hiszen hatalmas feladat és felelősség az irányítás. A generációváltáskor voltak kisebb-nagyobb megbeszélendő feladatok, de úgy gondolom, ez mindenhol így van. Mindig vannak olyan dolgok, amiket meg kell oldani közösen, ha kell kompromisszummal. Nem biztos, hogy mindig ugyanazon az állásponton vagyunk mindhárman, de meg tudjuk beszélni és belátjuk, ha tévedünk. Úgy gondolom, hogy nagyon jó közös megoldások születnek nálunk.

Édesapám mögött hatalmas tudás van, és ő az évek alatt is folyamatosan képezte magát. A gépészmérnöki végzettsége mellett doktorált is belőle. Otthon van az élelmiszeripari területen, közgazdasági, kereskedelmi területen, de előtte oktatói diplomát is szerzett. Nagyon sokoldalú, széles látókörű, és hatalmas gyakorlat áll mögötte. Végigszolgálta a TSZ-es vezetést, a Schöller és a Nestlé vezetése alatt is ő volt az igazgató, tehát sokféle gondolkodást és stílust kellett megélnie és áthidalnia. Ezeket a saját tapasztalatai alapján építette be a mindennapjaiba, hiszen mellette nem volt mentor, aki segítette volna. Vele az újításos szemléletet kell megértetnünk és elfogadtatunk, de ő ezekre is nyitott és segítőkész, viszont óvatos is. Az egyik új befektetésünk is neki köszönhető. Nagy horderejű és nívójú dolgokat tervez, amiben ki tud teljesedni.

Egy zöldmezős beruházással készülünk egy új feldolgozót felépíteni, ami teljesen kitölti a mindennapjait, és bele tudja tenni a szaktudását, tapasztalatát.

Az elmúlt évek fejlesztései

– Az utóbbi másfél – két évben másfél milliárd forintos technológiai fejlesztéseik voltak, melyek ezek?

– Nekünk Albertirsán és Miskolcon van olyan telephelyünk, amelyik nagy gyártókapacitással rendelkezik. Van egy kisebb helyünk is, Domoszlón. Az első kettő az év 12 hónapjában működik, illetve tavaly Cegléden megvásároltuk a régi húsipar épületét, ahol még a felújítási folyamatok tartanak. Ott még gyártás nincs.

Ahhoz, hogy ezeket az üzemeket fenn tudjuk tartani és biztonsággal a legkorszerűbb technológiai kihívásoknak megfelelni, ahhoz szükség van a fejlesztésekre. Ezek a beruházások mind azt szolgálták, ahogy változik a világ, az ipar és a piaci igények, úgy még körültekintőbben és hatékonyabban ki tudjuk ezeket szolgálni. Ebben benne van a csomagolás, a gépiesítés és más technológiai újítások, amiket be kell építeni a folyamatokba. Ezek valósultak meg az elmúlt években.

Hogyan látja a piacuk helyzetét?

– Hogyan alakult a piacuk az elmúlt években, hogyan tudnak minőségi partnert találni?

– A gyorsfagyasztott technológia egy nagyon fiatal tartósítási mód. Ebből kifolyólag rohamos változások és fejlődések történtek. A rohanó világunkban kevés idő marad az étkezésre, minél gyorsabban akarunk finomat, egészségeset és minőségi ételeket enni.

A gyorsfagyasztott termékek a kíméletes feldolgozási technológia következtében minimális beltartalmi veszteségen mennek keresztül.

A készételek szintén a gyorsaságot helyezik előtérbe, de szintén fontos a minőség és az egészség.

A ’80-as évektől kezdődően Európában és az egész világon az egy főre jutó gyorsfagyasztott termékfogyasztás folyamatosan növekszik és fejlődik.

Ez jellemző Magyarországra is, kicsit lassabb dinamikával. Van létjogosultsága és növekszik a piac, már az otthoni konyhakertek is kezdenek megszűnni, egyre kevesebb ember fordít már erre időt. Egyszerűbb a gyorsfagyasztott zöldséget megvásárolni. Ezeket az év 12 hónapján meg lehet vásárolni, nem csak szezonálisan. A szükséges hűtőlánc biztosítása feltétele csupán a minőség megtartásának.

A belföldi piac és az export fejlesztése egymás mellett halad, mindkettő fontos számunkra. Belföldön mi a MIRELITE márkával vagyunk jelen, ami 1945-ben lett létrehozva, mint márka. Mi ezt 2010-ben vásároltuk meg, ekkor vettük fel a cég nevébe is a MIRELITE nevet. Ez egy mozaikszó, az M, mint mezőgazdaság, I mint ipari, R mint részvénytársaság és az „elite” francia szóból származik. Ez az elit számára létrehozott termék, ami ma már minden háztartásban megtalálható. Ezalatt a márkanév alatt exportálunk is. Jelentősek a kereskedelmi márkás termékeink, illetve ipari felhasználásra is adunk el terméket.

– Milyen irányba szeretnék továbbfejleszteni ezt a brandet?

– Amikor megvásároltuk ezt a márkát, felszámolták a csepeli MIRELITE gyárat, mi pedig tulajdonképpen megmentettük, hogy biztos magyar kézben maradjon, ami évtizedek múlva is létezik.

Teljesen új csomagolóanyag dizájnt vezettünk be a piacon. Erőteljesen koncentrálni kell a marketingre, reagálni a felmerülő igényekre.

– Mivel tudnak másabbak lenni, mint a versenytársak?

– A termékskálánk nagyon széles. Mi gyártunk gyorsfagyasztott szóló zöldségeket, zöldségkeverékeket, fűszernövényeket, gyümölcsöt, tésztaféléket, gombócokat, kroketteket, köreteket, félkész ételeket, szószokat és az országban egyedül mi rendelkezünk elősütött sült burgonya gyártására alkalmas gépsorral.

Van egy úgynevezett Street Food buszunk, amivel járjuk az országot és megjelenünk különböző eseményeken, fesztiválokon, ahol az általunk készített termékekből készítünk ételeket. „Gombócda” a kocsi neve, a MIRELITE gombócból ered, ugyanis főként azt készítünk ekkor.

Ezzel a gyártói márkát közvetlen közel visszük a fogyasztóhoz és az általunk gyártott terméket kínáljuk. Ez abszolút különlegessége a vállalatunknak, viszont a többi hagyományos marketingeszközre is figyelmet fordítunk, vagy akár a közösségi médiára is.

A cél: stabil, növekvő vállalat

– Milyen jellegű céljaik vannak a következő évekre?

– Kőkemény munka áll még előttünk, hogy be tudjuk indítani az új üzemet. A hosszú távú stratégia az, hogy egy stabil, növekvő vállalatot vigyünk tovább, külföldön és belföldön egyaránt. Nálunk a hosszú távú stratégia az előre lépés volumenben és értékben is, valamint a stabilitás.

– Mi az, ami Önt személyesen motiválja a cégvezetésben?

– A cégvezetés természetesen nem mindig idilli, el tud fáradni benne az ember. Nekünk a magánéletünk összefonódott a vállalat életével, mert a szívünkben hordozzuk a vállalat működését magunk és az itt dolgozók miatt is.

Mivel mi ebbe nőttünk bele, amikor valóban belecsöppentünk, mi is emocionális oldalról kezeltük. Ez az, ami motivál, hajt, amikor tudjuk, hogy értéket tudunk teremteni, hogy jó minőséget és egészséges terméket állítunk elő, tehát amivel az emberek életminőségét tudjuk javítani.

Ami még motivál, azok a díjak, elismerések, amiket időről-időre kapunk.

Számos ilyen díjunk, kitüntetésünk van, például Agrárgazdasági Minőség Díjunk is, amit már másodszor kaptunk meg.

www.mirsa.hu


MILYEN ÜZLETI EGYÜTTMŰKÖDÉSEKRE NYITOTT?

Elsődlegesen nyersanyag oldalról a beszállítókat keressük, akik jó minőségben, magyar alapanyagot tudnak termelni, bármiféle zöldség- és gyümölcstermelőket, akik ezt nagy volumenben végzik.

Partner szempontjából az agrár, mezőgazdasági beszállítók jöhetnek szóba, akik stabil, hosszú távú megbízható partnerek. Ugyanakkor a kereskedelem a másik oldal, ha van olyan kereskedelmi lánc, bolthálózat regionálisan, nagykereskedők, viszonteladók, akik akár bel- vagy külföldön tudják értékesíteni a terméket, akár a szomszédos országokban is.

Ez a két meghatározó, akiket keresünk. Abszolút nyitottak vagyunk mindenre, a saját áru gyártás mellett készek vagyunk akár a más által megtermelt áru bérfeldolgozására is, ha erre van igény, és a tároló kapacitásunkat is más tulajdonában lévő áru tárolására is rendelkezésre bocsájtjuk.

MEGOSZTÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ