Az életem egybeforrt a birtokkal – interjú Borbély Tamással

0

Ötödik alkalommal jelölték az Év Bortermelője díjra 2016-ban Borbély Tamást, ami óriási dolog, hiszen ő a legfiatalabb jelölt. Nem véletlenül kap ennyi szavazatot évről évre. A sikereket, az eredményeket nem csak magának, hanem szüleinek is tulajdonítja, valamint a badacsonyi borvidéknek. A Borbély Pincészet vezetőjével, Borbély Tamással beszélgettünk, a kihívásokról, a családi vállalkozás szépségeiről, valamint a fejlesztésekről.

– Mióta borászkodik a családjuk? Ki indította el a tradíciót?

– A családi birtok, és a családi szőlőtermelés több generáció óta jelen van a családunkban, hiszen édesapám somlói, édesanyám badacsonyi származású. Magát a családi borászatot viszont már a szüleim indították el. Még 1981-ben, hobbiként telepítették az első saját ültetvényüket, ami most a birtokközpont itt Badacsonytomajon. A márkát 1996-ban alapították. Ekkor egy 6 hektáros területe volt a szüleimnek, ami mára 22 hektáros területté fejlődött.

– Ön mióta vesz részt a családi pincészet munkájában? Korábban máshol is dolgozott?

A szőlőtelepítés évében, 1981-ben, születtem. Gyakorlatilag egybeforrt a birtokkal az életem, együtt cseperedtünk. Mióta az eszemet tudom, mindig az életkoromnak megfelelően segítettem a szüleimnek a szőlőben, vagy a pincében, aztán a tudatos márkaépítésben is. Borászként végeztem a volt Kertészeti Egyetemen. Ez a tanulmányi hátterem, de emellett még nagyon sokat tanultam édesapámtól, a kollégáktól az évek során.

Így működik jól egy családi vállalkozás

– Az természetes dolog volt, hogy Ön átveszi a családi pincészetet?

– Mondhatjuk, hogy igen, de nem volt a szüleim részéről semmilyen kényszer. Nem akarták azt sem, hogy borásznak tanuljak, és borász diplomát szerezzek. Sőt, a rendszerváltás után – mikor még elég bizonytalan volt az ágazat sorsa -, inkább lebeszélni próbáltak az ilyen terveimről. De mint azt a mellékelt ábra is mutatja, nem tudtak eltántorítani, maradtam ennél a csodás szakmánál. Így pedig közösen visszük a pincészetet: a húgom is besegít, illetve már a feleségem is, tehát öten irányítjuk a birtok életét.

– Van-e olyan kihívás, amivel Önök is szembesülnek, mint családi vállalkozás? Mi alapján tudják egymás érdekeit szem előtt tartani?

– Komoly munkamegosztás van nálunk. Édesapámmal elsősorban ketten visszük a szőlészetben és a borászatban lévő feladatokat, mi irányítjuk szakmailag a birtokot.

Édesanyám viszi az egyéb ügyviteli teendőket, valamint a vendégek fogadását, akár a kóstolókról, borvacsorákról, akár a vendégházba érkezők ellátásáról legyen szó.

A húgom is és a párom is besegít ezekbe a feladatokba. Ha pedig borkóstoló van a közelben, akkor igyekszem részt venni ezeken a rendezvényeken, hogy én mutathassam be a birtokot, a borokat.

– Mi az, amitől sikeresen, konfliktusoktól mentesen működhet egy családi vállalkozás?

– Alapvetően fontos szerintem, hogy mindenki magáénak érezze a borászatot, a birtokot és tegye a dolgát, ne másra várjon. Ezen kívül a munkamegosztásnak is rendkívül nagy a szerepe. Persze, ez azt is jelenti, hogy innentől kezdve úgymond 24 órás szolgálatról beszélünk. Itt kvázi éjjel-nappal foglalkozunk a munkánkkal, csináljuk a dolgunkat.

– Mennyire ismerik az Önök borait? Miben próbálnak kitűnni a többi pincészettől?

– A verseny nagy, mert sok márka van, illetve  kevés a fizetőképes kereslet. Ha megnézzük, régebben sokkal nagyobb mennyiségű ültetvény volt az országban,  több területen termett szőlő.

Kitörési lehetőség

Számunkra az egyik kitörési út talán a helyi vendéglátás, értékesítés, kóstoltatás, borvacsorák. A másik pedig, hogy mi itt elsősorban a borvidékre jellemző fehér fajtákkal dolgozunk. Legfontosabb az Olaszrizling, vagy a Kéknyelű.

Foglalkozunk helyi, de világfajtának tekinthető Szürkebaráttal is, Muscat Ottonellel, Rajnai rizlinggel, valamint rose alapnak egy Pinot Noir fajtát is telepítettünk. Készítünk késői szüretelésű bort. Sőt, ha engedi az évjárat, akkor még jégbort is.

A mi célpiacunk főként a borszaküzletek, a gasztronómia, a szállodák, tehát nem a multik polcai. Ennek megfelelően pedig próbálunk a magasabb szintű szakmai rendezvényeken megjelenni, különböző fesztiválokon veszünk részt, ahol közvetlenül hirdetjük magunkat, de a különböző borversenyek eredményeit is szívesen kommunikáljuk.

Nagyon sokat járunk különböző rendezvényekre országszerte, például Budapestre a Budavári Borfesztiválra, a Rosalia Fesztiválra, Szegedre a Borfesztiválra, vagy ősszel a Bortérre, de tematikus kóstolókra is szívesen elmegyünk. Nyáron pedig a Balaton partján lévő országos rendezvényen képviseltetjük magunkat, ahová az ország minden pontjáról érkeznek érdeklődők.

Amit megtermelünk, azt el is tudjuk adni ezeken a csatornákon keresztül.

Tudatos márkaépítés

– Mit jelent Önöknél a tudatos márkaépítés?

– Főként a több lépcsős és több irányba is koncentrált megjelenésekről van szó, amit az imént említettem. Továbbá megmutatni a könnyebb oldalát is a helyi fajtáknak, a reduktív, minden napok borait, ugyanakkor a terület karakterű válogatásokat az emberek elé tárni. A fogyasztók a borainkon keresztül megtudhatják, hogy egy-egy területen, fajtán belül milyen értékek rejlenek.

Ugyanakkor márkaépítés szempontjából nagyon fontosak számunkra a borversenyeken elért eredmények, továbbá a fogyasztókkal való kapcsolattartás, akár a pincénél, akár a különböző országos rendezvényeken.

– Milyen fejlesztéseket terveznek a következő 3 évben?

– Tervezünk szőlőterület-megújításokat, újratelepítéseket, továbbá pályázatot nyújtottunk be új feldolgozó építésére, ami a borászati technológiánkat is fejlesztené.

Bízunk benne, hogy ezt pozitívan fogják elbírálni és jövőre bele tudunk kezdeni az építkezésbe. Ha ezt a tervet sikerült megvalósítani, akkor a vendégfogadási lehetőségeinket fejlesztjük, hiszen egyre nagyobb igény van a szállásra is a szőlőhegyen.

A birtok méretét jelenleg nem szeretnénk bővíteni, ezt kézben tudjuk tartani, illetve az értékesítést ez ki tudja elégíteni.

– Ha csak egy dolgot kellene kiemelni, akkor mi lenne az, amire eddigi szakmai tevékenysége alatt a leginkább büszke?

– Az egyik az, hogy a szüleim elindították ezt a márkát, bele mertek vágni. A másik inkább egy közös szakmai siker édesapámmal. Idén a Bácskai Olaszrizling válogatásunk sikerei. Mind az országos borversenyen aranyérmes lett, mind a Vinagora borversenyen aranyérmesként végzett. Ez rendkívül fontos számunkra, hiszen ez az egyik legfontosabb fajtánk.


MILYEN ÜZLETI KAPCSOLATOKRA NYITOTT?

Nyitottak vagyunk növényvédelemmel foglalkozó szakemberekkel való kapcsolatfelvételre, de jó kapcsolatot ápolunk a kereskedő partnereinkkel is, és ezen a területen is szívesen bővítenénk az ismertségünket.

Továbbá a borászati technológiák esetében a különböző segédanyagok felhasználásával kapcsolatos szakembereket, illetve a dugókhoz parafa beszállítókra mindig nyitottak vagyunk.

Nagyon jó a kapcsolatunk a grafikusainkkal legyen szó a weboldalunk fejlesztéseiről, vagy a címkék tervezéséről. Ha pedig a címkék már a nyomdába kerülnek, akkor ott is folyamatos a kapcsolattartás, és bármikor számíthatunk rájuk. Nekünk nagyon fontos, hogy a partnereinkkel jó üzleti kapcsolatot ápoljunk, amely olykor már baráti kapcsolattá is átalakul.

www.borbelypince.hu

Előző cikkKommunikáció nélkül nincsenek mérhető eredmények
Következő cikkNövekszik a gazdaság. Az ön cége így húzhat belőle hasznot.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here