Ez az, ami egy magyar kkv-nak létszükséglet

1

Bod Péter Ákos közgazdásszal, a Corvinus Egyetem tanárával a Szolnoki Gazdasági Fórumon találkoztunk és beszélgettünk a magyar vállalkozók helyzetéről, kitörési és előrelépési lehetőségeiről.

– Azt hallani, hogy a gazdasági fejlődés egyik legnagyobb gátja a bizalmi válság. Ön szerint mit lehetne tenni a vállalkozásoknak, hogy növelni tudják egymás iránt a bizalmat, és ezzel együtt nőjön az üzleti együttműködési kedv is?

– A magyar vállalkozók megtanulták az elmúlt 20-30 év alatt, miként állhatnak helyt egymaguk nehéz körülmények között. Éppen ezért nehezen tudják megtanulni, hogyan működjenek együtt másokkal. Úgy látom, hogy más kultúrákban, amerikai, nyugat-európai vállalkozók, bizonyos képességek miatt, nevezzük kooperációs képességnek, könnyebben szétnéznek és keresnek valakit, akivel össze tudnak állni, akivel egyesíteni tudják erőiket, akivel el tudnak vállalni egy nagyobb feladatot anélkül, hogy feladnák az önállóságukat.

Nagy szükség van kapcsolatépítésre

Éppen ezért minden kezdeményezés, ami a kapcsolatépítésre helyezi a hangsúlyt, örömteli. Ugyanis a felmérések azt mutatják, hogy a magyar kkv vezetői rengeteget dolgoznak, innovatívak, feláldozzák a szabadidejüket, néha még a törvényt is meg-megkerülgetik, hogy fennmaradjanak, de nagyon nehezen osztják meg a tudásukat, és egyesítik erőiket.

– Sok esetben még mindig ott tartunk, hogy mindenki a maga berkein belül próbálkozik. Milyen hozzáállásra, milyen szemléletmódváltásra volna szükségük a vállalkozásoknak? Mi az, amin érdemes lenne változtatni?

– Én nem tudok tanácsot adni, ami általános tanács lenne. Azt magam is érzem, hogy a vállalkozók között nagyon elterjedt a magamra támaszkodhatom érzés, ami történelmileg indokolt is, meg nem is. A másik probléma, hogy a cégek arra várnak, majd az állam csinál valamit. Nos, azt látni kell, hogy az állam sok területen tud segíteni, de sok területen akadályoz is. Éppen ezért, sokkal jobban járna minden cégvezető, ha körbenézne és megvizsgálná a potenciális versenytársait, akiktől tanulni lehet, és felkutatná a potenciális szövetségeseit, akivel csapatot tud alkotni.

Mobilitás, kommunikáció, bizalom

Azt látom, hogy az újabb generáció egy fokkal nyitottabb. Tapasztalom a hallgatóimon, az egyetemen, hogy mobilabbak, ők már elutaznak egy másik országba egy partnerért, vagyis mozgékonyabbak. Ez a mozgékonyság ránk férne, mert a magyar vállalkozók egyik további gyengéje, hogy be van épülve egy területen, és nagyon nehezen lép ki onnan. Egy észak-olasz, egy osztrák üzletember könnyebben pattan az autójába, és néz körbe. Ha talál lehetőséget, nem hagyja ki.

A magyar vállalkozó mellett elmegy a lehetőség, mert mire elszánja magát, hogy eljusson oda, már késő. Azt gondolom, hogy a készenléti állapot, a kommunikációs képesség és a bizalom nagyon fontos. Próbálkozni kell, hátha találok olyan partnert, akire szükségem van.

Ehhez nagyon sokat segít a modern technológia, hogy hirdesse magát, hogy hozzáférhető legyen a terméke, hogy sokat bemutasson magáról. Ne féljen attól, hogy ellopják a tudását. Akinek a tudását el lehet lopni, az a tudás nem sokat ér, mert minden tudás mögött van egy mélyebb tudás. Tehát a honlapra nyugodtan ki lehet rakni, hogy miben vagyok jó. Én azt látom, hogy ez az új technológiai korszak megkönnyíti a kapcsolatfelvételt.

Végső soron minden a személyiségen múlik. Nyitott és dinamikus személyiségnek nagyobb esélye van arra, hogy ilyen kanyargós gazdasági körülmények között talpon maradjon és uralja a cégét.

Előző cikkA siker stratégiája: akinek akarata van, azt vezeti a sors, akinek nincs, azt vonszolja
Következő cikkGasztronómia, marketing, kapcsolatok

1 hozzászólás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here