Dobrocsi Nándort, a Csaba Metál Zrt. pénzügyi igazgatóját az egyik Együttműködő Vállalkozók Országos Találkozóján ismertük meg. Akkori bemutatkozásában is érezhető volt, hogy a Csaba Metál Zrt. tudatos stratégia mentén érte el, hogy a járműipar számára alumínium alkatrészeket gyártó családi vállalkozás árbevétele 2014-ben 12-13 milliárd forintra nőhet a tavalyi közel 10 milliárdos érték után. Ezért is kértük fel Nándort, hogy a Kiváló Vállalkozások februári Fórumán mondja el, milyen lépések vezettek ezekhez az eredményekhez.
Mindenekelőtt a pénzügyi igazgató fontosnak tartotta elmondani, hogy előadásának célja nem a tanács osztogatás, vagy az okítás, egyszerűen csak szeretné bemutatni a céget, ahol dolgozik, olyan szempontok szerint, amely segítséget, támpontokat adhat a hallgatóságnak.
A sors annak segít, akinek vannak céljai
A Csaba Metál Zrt. egy 2 személyes vállalkozásként indult. A mai napig Békés megyében működik, ami azért fontos, mert nem feltétlenül kell fejlett, vagy Dunántúli, vagy Pest megyei vállalkozásnak lenni ahhoz, hogy sikeresek legyünk. A 3 fő tevékenységük (alumíniumnyomás, fémszerkezetgyártás, buszgyártás) mindegyike tudatos tervezés, célkitűzés alapján alakult ki.
A tulajdonos több mint 20 évvel ezelőtt három olyan szempontot vett figyelembe, amit nagyon fontosnak tartott ahhoz, hogy érdemes legyen elindulni. Ezek a következők:
• szakmai felkészültség – kontár munka létrehozásához ne alapítsunk céget!
• minőség, melyből egy pillanatra sem engedünk!
• munkatársak kiválasztása – olyanokkal vedd körbe magad, akik a maguk területén kiváló szakemberek, és munkájukkal segítik a te munkádat! Értékeld is őket és a munkájukat!
A stratégia lépései, összetevői
Egy stratégia megalkotásánál nagyon fontos a CÉL. Egyébként nem tudom az adott pontot, az adott helyzetet megítélni, illetve viszonyítani. Ha elértem valamit, az mihez képest eredmény, vagy visszaesés? A KÜLDETÉS egy picivel több, mint a cél, tulajdonképpen azt fogalmazzuk meg, hogy miért vagyunk a világon. Ez a Csaba Metálnál például a szakmai munkát, a vevői igényeket, a határidők betartását, stabil pénzügyeket jelentett. Következő fontos lépés a CÉLKITŰZÉS. Ez annyival több az előzőeknél, hogy több célom is lehet, ami mind-mind a küldetéshez igazodik.
Mi kell a sikerhez?
Amikor van egy álmunk, meg van a szakmai felkészültségünk, a minőségi termékünk, a munkatárs gárdánk, céljaink, küldetésünk, akkor is kellenek egyéb tényezők, melyek a siker felé vezetnek.
Nándor úgy gondolta, ezeket az egyéb sikertényezőket a tulajdonosban kell keresni, ezért összegyűjtött néhány gondolatot, ami fontos lehet a célok megvalósításában.
Ezek például az önértékelés, önbizalom, céltudatosság, jövőkép, együttműködési készség, érzelmi intelligencia, bátorság, felelősség, idegen nyelvtudás. Ezek azok a tulajdonságok, amik segítették a Csaba Metál Zrt. tulajdonosának szakmai és erkölcsi sikereit.
A tojás esete a kotkodálással
Nándor rengeteg szempont alapján közelítette meg sikerük titkát, stratégiáját. Előadását mégis egy általa kreált mondással zárta, miszerint „Nem csak tojást kell tudni tojni, hanem kotkodálni is!”.
Amíg kiváló termékünket nem ismertetjük meg a nagyvilággal, nem mondjuk azt el mindenkinek, addig a szakmai háttér, a munkatársak, a több milliós berendezések nem érnek semmit sem.