A hazai vállalkozások többsége gyanakvással tekint a behajtó cégekre. Legtöbben – bár kintlévőségükhöz juthatnának – sajnálják a pénzt a szolgáltatásra. Mások pedig kőkemény fizikai erőszakkal „dolgozó” verőembereknek tartják a követeléskezelőket.
A követelés-kezelés vagy a pénzbehajtás szó rossz felhangot kapott a nyilvánosság előtt. Számos példa bizonyítja, hogy a pénzpiaci viszonyok között a fejlettebb gazdaságokban is jelentős szerepe van a követeléskezeléssel, pénzbehajtással foglalkozó cégeknek. A gazdasági helyzet stabilizálása után nagy valószínűséggel hazánkban is lemorzsolódnak majd a nem jogszabályi keretek között működők.
A pénzbehajtással foglalkozó cégek tág határokon mozognak. Az egyik véglet, akik kizárólag levelezéssel vagy kedves telefonbeszélgetéssel próbálják az adósokat a fizetési hajlandóságukra rábírni, valljuk be nem sok eredménnyel. A másik véglet, akik minden jogi háttér nélkül fejetlenül rohannak az adóshoz és nem riadnak vissza még a fenyegetéstől és a kemény fizikai erőszaktól sem.
KÉT VÉGLET KÖZÖTT
A két véglet egymásra mutogat. Az öltönyösek rémhíreket mesélnek a lehetséges ügyfélkörnek a kigyúrt kopaszok módszereiről, míg a kopaszok kinevetik az eredménytelen öltönyöseket. Tipikus magyar mentalitás. Mind a két fél állításában van igazság, de ennek ellenére mind a két tábor tanulhatna valamit a másiktól.
Egy profi követeléskezelő cég nem működhet határozott fellépésű és megjelenésű behajtó csoport nélkül – állítja Sörös Géza a COSTELLA Követeléskezelő Kft tulajdonosa.
A kialakult nehéz gazdasági helyzetben a cégek vezető, vagy akár a magánszemélyek is nehezebben rendezik a pénzügyi elmaradásukat, mint akár néhány évvel ezelőtt, amikor egy felszólító levél hatására is fizettek az ügyfelek. Ezt felismerve az adósságállomány vonatkozásában az ország legfertőzöttebb régióiban állítottunk fel pénzbehajtó csoportokat, amelyek központi koordináció és szoros szakmai irányítás mellett végzik a munkájukat. Kollegáink persze sok esetben kopaszok és nagydarabok, de soha nem tanúsítanak jogszabályellenes magatartást, ami a helyszínen rögzített hang és képfelvételek is bizonyítanak. Bár a követelés-kezelés komplex jogi, pénzügyi tevékenység, de ezen tevékenység elválaszthatatlan része az adósok lakásán, vállalkozások székhelyén való személyes megjelenés.
Egy profi követeléskezelő vagy pénzbehajtó cégnek kizárólag törvényes keretek között kell végezni a munkáját amelyen belül mindent el kell követni, hogy a megbízók a pénzükhöz jussanak, és ebbe igenis beletartozik a pénzbehajtókkal történő személyes megkeresés is.
Azon cégek tábora is igen népes, amelyek az üzleti kapcsolatok, illetve üzleti érdekeik sérülésétől tartanak. Bár nagyon fontos a kialakult jó üzleti viszony az üzleti partnerek között, de azon adósok esetében, akik a megbízóink kérésére, majd felszólítására sem fizetnek és a megbízásunk után a mi felszólításainkra sem reagálnak, már álszent dolog jó üzleti viszonyról beszélni. Azon adósok esetében akik csak átmeneti fizetési késedelembe estek, a tevékenységünk el sem éri azt szintet amikor a helyileg illetékes behajtó csoport személyesen színre lép.
A fizetési morál sajnálatos irányú változása, a jogszabályi lehetőségeket kihasználók ügyeskedése hihetetlenül sok magánszemélyt, vállalkozást érintett, akik kölcsönadott pénzükhöz, elvégzett munkájuk, leszállított árujuk, vagy egyéb szolgáltatásuk ellenértékéhez nem jutottak hozzá.
Amikor már megszületett a döntés, hogy a pénzük visszaszerzése érdekében szakirányú segítséget kérnek, akkor jön a második kérdés: Kit válasszak?
MIKÉNT NÉZ KI EGY PROFI KÖVETELÉSKEZELŐ CÉG?
Mik azok a kritériumok, amiknek meg kell felelniük?
1, Több éves tapasztalat,
2, Tökéletes jogi háttér,
3, Megfelelő behajtó csoport,
4, Nyilvános adatbázisban leellenőrizhető cég pozitív éves pénzügyi mutatói,
5, Szükséges mértékű referencia anyag
Kizárólag ezen feltételek megléte esetén adjuk át a kintlévőség állományunkat vagy engedjük bepillantást a cégünk pénzügyi helyzetébe.
Végezetül egy megdöbbentő tény: jelenleg ma Magyarországon alig van olyan követeléskezelő cég akik ezen kritériumnak megfelelnek. A legtöbben a 3. pontnál véreznek el, mivel 10 cégből 9 kizárólag levelezgetéssel kívánja orvosolni az ügyfél gondját, amit lássunk be az ügyfél is meg tud tenni.
A versenyben maradó cégek közül is pár perces beszélgetésből kiderül, hogy ők az egyszemélyes nyugdíjas ügyféllátogatóikat nevezik behajtó csoportnak, akik bár személyesen felkeresik az ügyfelet, de szóba se jöhetnek az olyan törvényes és legális módszerek, amitől valójában az adósnak sürgőssé válhat a tartozás rendezése. /pl: nyilvános megszégyenítés/
A sok rossz lehetőség mellett szerencsére van néhány tényleg profi és megbízható cég, akik a legjobb tudásuk szerint képviselik az ügyfeleiket és mindent megtesznek azok adósságállományuk csökkentéséért illetve megszüntetéséért.
Persze a döntés természetesen mindig az ügyfélé.
Sörös Géza