Ha az ember jókor van jó helyen, gyümölcsöző kapcsolatokat alakíthat ki. Nagyon jól tudja ezt Garami Zoltán is, aki a rally-nak köszönhetően nagyszerű kapcsolatokra tett szert, melyek segítségével egyre nagyobb megrendelésekre tett szert, vállalkozása pedig hatalmasat fejlődött.
A MATERIAL-PLASTIK Kft. ügyvezetője egyedülálló technológiájukról, több milliárd forintos beruházásaikról és az előttük álló hatalmas fejlődésről is megosztja gondolatait az alábbiakban.
Mivel foglalkozik pontosan a MATERIAL-PLASTIK Kft.?
Műanyag csomagolóanyag-gyártással foglalkozunk, azon belül is lágyfalú csomagolóanyagokkal, melyek lehetnek reklámtáskák, -tasakok, szemeteszsákok, toalettpapír-, egészségügyi termékek csomagolóanyaga, zsugorfóliák, PET palack címkék, illetve ezen termékek nyomtatását végezzük.
A megalakulásunkkor – 4 fővel – mi is az egyszerű, csíkos nejlon zacskók gyártását végeztük, egyetlen géppel, ma pedig több mint 120 fő dolgozik a cégnél. További létszámbővítést is tervezünk. Célunk, hogy 2019. január 1-én közel 170 fő dolgozzon a MATERIAL-PLASTIK Kft-nél.
Magyarország egyik legkorszerűbb nyomdájával rendelkezünk a tevékenységi körünkön belül, jelenleg 4 rendkívül fejlett géppel dolgozunk. Ezek az eszközök 8 és 10 színnel képesek nyomtatni, tudomásom szerint ekkora kapacitással az országban más vállalkozás nem rendelkezik.
Készülhetnek egyszerű zsugorfóliák, vagy nyomdázott fóliák az alapanyagokból, de ugyanúgy készíthetünk üdítős, ásványvizes palackokra címkéket is. Számos nagyvállalattal állunk kapcsolatban, szinte mindegyik ismert üdítős palackon az általunk, Soltvadkerten gyártott címke és zsugorfólia található meg. Jelenleg ezeknek a címkéknek, fóliáknak a gyártása áll a fókuszunkban, ezt megelőzően főként reklámtáskákat gyártottunk, különböző multiknak, bevásárlóközpontoknak. Mivel azonban rendkívül magas már a termékdíja ezeknek a táskáknak, így egyre kevesebb belőlük a megrendelésünk, a multik pedig egyre nagyobb mennyiségben szerzik be ezeket a termékeket a környező országokból, például Romániából. Ez volt az oka a 4 évvel ezelőtti stratégiaváltásunknak, azóta gyártunk olyan csomagolóanyagokat, melyeket addig külföldről rendeltek a multinacionális vállalatok.
Ehhez elengedhetetlen volt, hogy nagymértékben fejlesszük a nyomdatechnikánkat, ezért is zajlott le a közelmúltban több eszközbeszerzésünk. Vásároltunk egy lamináló gépet, melynek segítségével társított fóliát tudunk gyártani, melyből sokkal magasabb minőségű csomagolóanyagokat, például állateledelek, chips-ek, kekszek csomagolását tudjuk előállítani. Olyan fejlesztéseken vagyunk túl, melyeknek köszönhetően nagy tendereken tudunk elindulni. Nemrég 12 ország ajánlatát támadtuk meg a Coca-Cola tenderén.
Kimondottan multinacionális vállalatok számára gyártanak?
Természetesen nem. Mindent elkövetünk annak érdekében, hogy azokat a „kisebb” vevőinket is ki tudjuk szolgálni, akik idestova 28 éve mellettünk tették le a voksukat és a mai napig visszajárnak. Ez már nem csak az üzletről szól, szinte már baráti kapcsolatok alakultak ki. Sosem szabad elfelejteni, hogy honnan jöttünk, honnan indultunk!
Ugyanakkor a nagyvállalatok Például a Coca-Cola HBC Magyarország, a Vajda Papír Kft., a Sofidel Hungary Kft. a partnereink, illetve gyártunk a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. és a cseh KMV által közösen alapított holding számára is, ezáltal pedig címkéink, fóliáink megtalálhatók a Szentkirályi, a Nestlé és hamarosan több nagy márka termékein is. Ezen kívül még az építőipar számára gyártunk csomagolóanyagokat, pontosabban a szigetelő anyagok számára.
Bizonyára vannak versenytársaik, ők okoznak-e komolyabb fejtörést?
Vannak versenytársaink, itt Soltvadkerten is több műanyag csomagolóanyag gyártó cég tevékenykedik, azonban ők a hagyományos csomagolásokat állítják elő. Ez az oka, hogy mi mégis másabbak vagyunk a konkurenciához képest, prémium termékeket gyártunk.
Több fejlesztés is zajlott Önöknél a közelmúltban. Milyen beruházásokról van szó pontosan?
A 2014-es GINOP pályázattal kezdeném, ekkor egy 175 millió Forintos beruházásunkat támogatták, minek keretein belül egy lamináló gépet vásároltunk, mely nem csak több százmillió Forintos árbevétel-növekedést eredményezett, de 10 új munkahelyet is teremtett.
2015-ben, szintén GINOP pályázati támogatással, egy új nyomdagépet szereztünk be. Egy világszínvonalú eszközről van szó, ez a 465 millió forintos árán is meglátszik. A beszerzésnek köszönhetően további 5 munkahely jött létre.
Továbbá folyamatban van egy HIPA beruházásunk, melynek végösszege több mint 3 milliárd Forint. Ez magával vonja 66 új munkahely megteremtését, továbbá 10 éven belül megduplázza a forgalmunkat. A beruházás keretein belül egy új, 6.000 m²- es gyártócsarnokot építünk, valamint 2 db nagy értékű berendezést vásárolunk.
Ezeken kívül még sokáig sorolhatnám, hogy milyen fejlesztéseink valósultak meg az elmúlt években, már a legelső pályázati kiírásokon is indultunk, azokat a támogatásokat, melyeket szerettük volna, elnyertük.
Tudatosan törekednek arra, hogy minden pozícióra a legmegfelelőbb munkatárs kerüljön?
Természetesen törekszem erre. De inkább arról van szó a mi esetünkben, hogy a már meglévő kollégáink közül választjuk ki, majd képezzük az egyes fontos pozíciókra a munkatársakat. A jelenlegi nyomdavezetőnk például több mint 15 éve nálunk dolgozik, annak idején nyomdai munkatársként kezdett. Tudatosan figyelünk arra, hogy a munkatársaink jól érezzék magukat a vállalatnál, ösztönözzük, képezzük őket, odafigyelünk rájuk.
Mit gondol, hol fog tartani a MATERIAL-PLASTIK Kft. 3 év múlva?
Az egyik legjelentősebb feladatunk jelenleg az imént említett 3 milliárd forintos beruházás befejezése. Ezen kívül természetesen vannak további fejlesztési terveink, azonban a legfontosabb, hogy a jelenlegi gépparkunk kihasználtságát növelni tudjuk. Amin mindenképpen látok javítási lehetőségeket, az például a gépek közötti szervezettség, a munkafolyamatok megosztásának összehangolása, szeretnénk szinte teljesen kihasználni az eszközparkot. Ezen kívül dolgozunk a logisztikánk hatékonyságának növelésén is, ennek megoldásában az új csarnok is segítségünkre lesz, ugyanis további raktárkapacitást is biztosít majd számunkra.
A HIPA beruházás keretein belül azt vállaltuk, hogy 10 éven belül megduplázzuk a forgalmunkat, én viszont szeretném elérni, hogy ez már 3 éven belül megvalósuljon.
Ön szerint mi lehet ennek a fejlődésnek a legnagyobb gátja?
Ezen eddig még nem gondolkodtam el komolyan. Talán a létszám okozhat némi problémát, hiszen -, mint említettem – 66 új munkatársat mindenképpen szeretnénk még alkalmazni, viszont már tavaly megéreztük, hogy egyre többen mennek külföldre munkát vállalni. Erre megoldás lehetne a járulékcsökkentés, mely által magasabb bért tudnánk adni a kollégáinknak, annak ellenére is, hogy a MATERIAL-PLASTIK Kft-nél már most is kiemelkedő bérben részesülnek a munkavállalók. Ha még egy kicsivel magasabb bért tudnánk biztosítani az alkalmazottainknak, az egyértelműen megállítaná a munkaerő elvándorlását.
Jelenleg is keressük a munkaerőt, folyamatosan van felvétel nálunk is, de sajnos nem maradhat mindenki a cégnél, hiszen nem mindenki alkalmas erre a munkavégzésre. Természetesen nem feltétel a jelentkezők számára, hogy legyen tapasztalatuk az olyan gépek használatában, mint amelyek nálunk vannak, hiszen ilyen berendezéseket az országban máshol nem lehet találni. Az viszont fontos, hogy értelmes, dolgozni akaró embereket tudjunk alkalmazni, tehát őket keresem. Bizonyára meg is fogjuk találni a jó munkaerőt, de a feladat nem egyszerű.
Mi az, amire a legbüszkébb az elmúlt évtizedekből?
Arra nagyon büszke vagyok, hogy olyan munkakörülményeket tudtam biztosítani a munkatársaim számára, mely nemzetközi szinten is elismerésre méltó. Ha egy partnerünk meglátogat bennünket, elámul a nálunk látottakon. Büszke vagyok arra, hogy mennyit fejlődtünk az elmúlt évek során.
Ezen kívül büszke vagyok arra is, és nagymértékben motivál, hogy ha bemegyek egy boltba, akkor számos olyan terméket látok, melyről tudom, hogy mi gyártottuk a csomagolását. Nem gondoltam volna 15 évvel ezelőtt, hogy olyan minőségű csomagolóanyagokat fogunk gyártani, melyeket korábban – a magas minősége miatt – külföldről szereztek be a vállalatok.
Hogyan kerülnek kapcsolatba a lehetséges megrendelőkkel?
Hatalmas a piaci verseny! Óriási energiát fektetünk a Sales és After-sales tevékenységünkre! Ahogy a világ változik, változnak a megrendelői igények is. Legfőbb irányvonalak a szebb, költséghatékonyabb, környezetkímélőbb csomagolóanyagok fejlesztése.
Az évek folyamán kiharcolt piaci pozíciónk megtartása valamint a további növekedés az egyik legfőbb feladatunk.
A minőség nem csak a termékeink tekintetében nagyon fontos, hanem a határidők, a szállítás egyéb paramétereit illetően is. Nem csak az országon belülről érkeznek megrendeléseink, szállítunk például Trinidad és Tobagóba, vagy éppen Algériába is. Továbbá megcéloztuk az orosz piacot, mely most rendkívül fontos számunkra.
Ugyanakkor igaz a mondás miszerint a jó üzlethez szerencse is kell… 20 évig rallyztam, ez a sport nagy jelentőséggel bírt mindig is az életemben, és ennek köszönhetően ismertem meg az egyik legjobb barátomat, Vajda Attilát (Vajda Papír Kft. tulajdonosa), aki egyben az egyik legnagyobb megrendelőmmé nőtte ki magát.
Ezek szerint sokat köszönhetnek az üzleti kapcsolataiknak?
A kapcsolataink voltak a kiindulópont. Ezt viszont követték a fejlesztéseink, az új gépek beszerzése, melynek magasabb minőség lett az eredménye. Ez pedig garancia a további, jó üzletek megszerzésére.
Milyen üzleti kapcsolatokra, együttműködésekre, stratégiai partnerségekre nyitottak?
Megvannak a beszállítói kapcsolataink, alvállalkózóinkkal jó a kapcsolat, mi inkább új megrendelőkkel kerülnénk kapcsolatba. Nem szeretném kiadni a munkáinkat alvállalkozóknak, mert a legtöbb esetben nem tudnak olyan minőséget előállítani, mint mi. Ez alapján pedig nincs értelme.
Amit lehetséges, házon belül szeretnénk megoldani.