A cég sikere alapvetően függ a munkatársak hozzáállásától. Gyakran hallom cégvezetőktől, hogy a munkatársak nem motiváltak, nehéz őket motiválni, ösztönözni.
Van egy jó hírem, vannak olyan eszközök, amelyek őszinte és természetes használata minden környezetben szokássá tehető, nem kerül pénzbe és hatásos. Ki tudsz alakítani olyan környezetet, ahol az emberek jól érzik magukat, szívesen vannak ott, lelkesek és szívesen, örömmel végzik el a feladatukat. Ennek hatására eredményesebbé válik a cég, valamint Te is.
Jelen írásban 7+1 eszközt mutatok be, amelyeket valószínűleg ismersz ugyan, a hétköznapokban mégsem alkalmazod folyamatosan. Ezeken kívül még sok eszköz van, használd gondolatébresztőként is a leírtakat. A felsorolás sorrendje nem jelent fontossági sorrendet, véleményem szerint mindegyiket célszerű alkalmazni.
1. Adj célt, tájékoztass – kezeld a munkatársaidat felnőttként, tájékoztasd őket rendszeresen a cég fontos dolgairól: merre tartunk, mit akarunk elérni a következő időszakban, milyen eredményeket értünk el az elmúlt időszakban, milyen kihívások előtt állunk, milyen megoldásokat látunk ezekre, mit várunk tőlük stb.
Az információ megosztásakor azonosulni tudnak a célokkal, érthetővé válik egy-egy utasítás oka, megelőzhetőek a pletykák. Válaszolj a felmerülő kérdésekre. Legyen egy nemes küldetése a cégednek, amihez érzelmileg is csatlakozni tudnak a kollégák. Ez javítja a magabiztosságot, az öntudatosságot.
A cég céljait lebontva egy-egy részlegnek, munkatársnak adj konkrét célokat. Ezek lehetőség szerint legyenek mérhetőek, a mérés módja és az eredmény legyen átlátható az érintettek számára. Értékeld rendszeresen, azt érintettekkel együtt, az elért eredményeket.
2. Dicsérj bőkezűen – ismerd el az eredményeit, a szorgalmát, a tudását, igyekezetét. Bármit, apróságot is, sőt leginkább az apróságokat, hiszen abból sok van. Tudom, nem könnyű, hiszen azt várod el, hogy mindent csináljon jól, ez a dolga. Azonban nagyobb örömmel fogja csinálni, ha elismered, ez ösztönzi, további teljesítményjavulásra serkenti. Itt van egy „trükk”, dicsérd olyanért, amit el akarsz érni nála. Például rendszeresen nem figyel valamire oda, amikor jól csinálja, ismerd el.
3. Érdeklődj az ember és a munkája iránt – rendszeresen beszélgess a munkatársaiddal, nagyon sok információhoz juthatsz így.
Például, ha tudod, hogy éppen gondjai vannak a magánéletében, tudni fogod, hogy valami elvonja a figyelmét, tudsz olyan átmeneti módszert bevezetni, aminek hatására kivédhető az esetleges hiba. Az adott őszinte figyelem növelheti a lojalitást, az elkötelezettséget, a kreativitást.
4. Vond be a feladat megoldások kitalálásába, kérdezd, légy fogékony az ötletek iránt – amikor csinálunk valamit tapasztalatot szerzünk, lehetnek ötleteink, hogy hogyan lehetne hatékonyabban, egyszerűbben stb. csinálni valamit.
A Te munkatársaidnak is vannak ötletei, ösztönözd őket, hogy ezt osszák meg veled, a vezetőikkel. Ha meghallhatod, érzik a figyelmet, az elismerést. Lehet, hogy nem fogadható el a javaslat, figyelj rá, hogy ebben az esetben is pozitívan reagálj, ne vedd el a kedvüket.
Ha egy bonyolultabb feladat megoldásába bevonod azokat, akik majd elvégzik, a kialakult megoldási javaslattal jobban azonosulnak, az esetlegesen felmerülő nehézségek esetén nem kívülről várják, hanem igyekeznek maguk megtalálni a megoldást.
Fontos, hogy ilyen esetekben is a vezetőé a döntés és annak felelőssége is. Ha hiba történik és kiderül, hogy mégsem volt megfelelő az elfogadott javaslat, ne dörgöld az orruk alá. Természetesen a tanulságokat le kell vonni, közösen kell tanulni belőle.
5. Ismerd el, ha hibáztál, az ő hibáit könnyen javíthatónak tüntesd fel.
Neked is jogodban áll hibázni, ahogyan a munkatársadnak is. Tudom, ezt nem mindig könnyű elfogadni.
Ha elismered, hogy hibáztál, nem vagy gyenge, és nem is fogják rólad azt gondolni. Amikor őszintén, tárgyilagosan elismered – először magadnak, aztán másoknak –, hogy hibáztál, először meglepődnek majd, aztán még jobban fognak tisztelni. Ha a munkatársad hibájánál arra koncentrálsz, hogy mi a megoldás, az elkövetett hiba javításának módja, Te is jobban fogod magad érezni, ő is és a megoldás – ami ugye a cél – is hamarabb meglesz.
6. Bánj tisztelettel a munkatársaiddal – Te elvárod, hogy tiszteljenek? Örülsz neki? Tisztelnek? Ha igen, tudod milyen érzés, tudod milyen magabiztosságot ad, hogyan serkent, ösztönöz.
A magabiztos, önismerettel és önbecsüléssel rendelkező kolléga önállóbb lesz.
Mutass példát, és a külső partnereket is tiszteld, és azt várd el a munkatársaktól is. Legyen a vállalati kultúra része a tisztelet, ez javítja a morált is.
7. Szólítsd a nevén, akkor is, amikor róla beszélsz – ez a pont része a tisztelet megadásának, azonban sokszor látok hiányosságot ezen a téren, ezért emelem ki.
Kisebb cégeknél a vezető általában tudja a munkatársak nevét is, nagyobbaknál általában csak azokét, akikkel valamilyen módon kapcsolatba kerül. Szólítsd többször a nevén a munkatársadat (keresztnév), ezzel a figyelmedet erőteljesebb módon jelzed felé.
Gyakori, hogy az ügyfeleket, a kollégákat nem említjük a nevükön, amikor nincsenek ott, csak beszélünk róluk. Ilyenkor gyakran valami helyettesítő azonosítást használunk, ezek nem minden esetben hordoznak megbecsülést.
Mutass példát, és aki nincs jelen – akár személy, akár embercsoport (pl. a vevők, ügyfelek), – arról is beszélj tisztelettel, és ezt várd el a kollégáktól is.
+1 Magadat is ismerd el rendszeresen, tudd, hogy neked mi jelent igazán elismerést és add meg magadnak.
Egy elégedett, boldog vezető pozitív hatással van a környezetére, húzza magával azt.
A fenti eszközök alkalmazásának hatására a munkatársaid elkötelezetté, lelkessé válnak. Alkalmazd bátran. Ne nekem hidd el, teszteld és figyeld az eredményeket.
FONTOS: Legyen őszinte a dicséreted, a mosolyod, az érdeklődésed. Mindenkiben megtalálható, amit őszintén el tudsz ismerni. Azért dolgozik nálad, mert volt valami, ami miatt kiválasztottad, nem?
Javaslatok:
Ezen módszerek használatát is meg kell tanulni, szokássá kell tenni, akkor fog természetessé válni. Tanuld, mint bármi mást, gyakorolj folyamatosan, akár a cégen kívül is. Megteheted, hogy egyszerre csak egy eszközre fókuszálsz, amikor már jól megy, akkor veszed a következőt.
Például 30 napig az aktuálisan fókuszban lévőt alkalmazd tudatosan, folyamatosan elemzed a hatást, mit tettél jól, min kellene módosítanod. 30 nap után jöhet a következő.
Sok sikert, motivált munkatársakat, inspiráló környezetet kívánok!
Örömmel veszem, ha a tapasztalatokat megosztod velem a lenti e-mail címre küldött levélben.
MILYEN ÜZLETI KAPCSOLATOKRA NYITOTT?
Keressük azokat a budapesti és Pest megyei vállalkozókat, cégvezetőket
– akik a cégük működésében szeretnék a gyenge pontokat felismerni és erősséggé változtatni,
– akik szeretnék motiváltabbá tenni munkatársaikat,
– akik vállalatirányítási rendszerüket szeretnék kialakítani, felülvizsgáltatni, tovább fejleszteni.
Rácz Erzsébet
vállalati és projekt tanácsadó
racz.erzsebet@raczconsulting.hu