A Weishaupt Hőtechnikai Kft. közel 45 éve van jelen Magyarországon, a németországi cég leányvállalataként. Legfőbb céljuk, hogy ne csupán egy terméket, hanem szolgáltatást, értéket nyújthassanak vevőik számára. A magyarországi vállalat ügyvezetőjével, Rácz Józseffel beszélgettünk.
Cégük a közelmúltban elnyerte a Hungarotherm 2017 Díjat. Pontosan melyik termékükkel sikerült megszerezni ezt az elismerést? Mit lehet tudni róla?
A Weishaupt 1973 óta van jelen Magyarországon, maga a német anyavállalat pedig több mint kétszáz éves. Mindig azt kommunikálja a cég, hogy a hőtermelés berendezési oldalról egy hosszú távú befektetés és hosszú távú folyamat, ezért mindkét részét érdemes hatékonyan megcsinálni. A Weishaupt az elmúlt időszakban létrehozott egy olyan termékcsaládot, aminek a lényege a gáznemű és a folyékony anyagok lehető legkönnyebben való eltüzelése, felhasználása. Hatékonyság alatt értendő a biztonság és a hatásfok. Úgy érezzük, hogy a világon ebben az egyik vezető cég vagyunk. Vannak tüzelőberendezések, amelyek az iparban kapnak szerepet, fűtőművekben, gyárakban, irodaépületekben, de kialakult egy másik rész, amely a kisebb teljesítmények világa, ahol szintén a lehető legnagyobb hatékonyságra törekszünk.
Ezen a területen, a lakossági méretben a Weishaupt körülbelül tizenöt éve gyárt példamutató minőségű készülékeket, amelyet továbbfejlesztettünk és ez jelent meg a vásáron is. Családi házak, lakások fűtésére alkalmas fali kondenzációs gázkazán ez, amely jellemzőit, hatékonyságát és költséghatékonyságát illetően jelen ismereteim szerint bármely más készüléknél jobb. Ez egy elismerése a kutatás-fejlesztési munkának, amiből piaci eredményünk ugyan nem lesz, mert Magyarországon sokan csak az árat nézik. A Weishaupt pedig nem tud, és nem akar hétköznapi készülékekkel foglalkozni. Technológiájában, szabályozásában abszolút professzionális a készülék, amit azért gyártunk és forgalmazunk, mert mi abban hiszünk, hogy egy energetikai beruházás hosszú távú. Ha már fűtésre áldozunk, nem az kell, legyen a koncepció, hogy azt öt év múlva lecseréljük. Mi ebben hiszünk.
Felvetődik a kérdés, hogy ha ez egy professzionális, árban is magasabb értékű termék, milyen terület az Önök piaca? Ki a célközönségük?
Mindenki célközönségnek számít, aki szintén úgy gondolkodik, hogy megfizeti a minőség árát, működés szempontjából pedig fontos számára a megbízhatóság, a folyamatos üzem, a hibamentesség. A készülékhez 365 nap szolgáltatás jár, mert egy interneten vagy okostelefonon bármikor elérhető készülékről van szó, ami táv-vezérelhető, így a fűtéstechnikai rendszert nem a lakás tulajdonosának kell figyelnie, hanem érdemes odaadnia annak, aki az installálást végezte. Így pedig az installőr figyelheti azt, hogy van e bármi gond, jelzés, probléma a készüléknél. A lakó ugyanis komfortot szeretne kapni, amiért hajlandó áldozni, ezért nem egyszerű kazánt vásárol. Azok a személyek, vagy cégek, akiknél ezek a gondolatok képviselnek értéket, ők a partnereink. Az Audi, Mercedes, Pick, a Bank Center és a Parlament is a partnerünk. Ha az üzembiztonság, megbízhatóság, magas hatékonyság az érv, akkor az emberek azt megfizetik. Leginkább a középületek, ipari létesítmények, szállodák hőtechnológiájával foglalkozunk.
A lakosság számára tehát nem fő célközönségük?
Forgalmazunk magánszemélyek részére is, de alapvetően azzal a meggondolással, hogy ha valakinek van egy családi háza, nagyobb méretű lakása, akkor áldoz olyasmire, amihez nem kell szervizt hívnia. Nem fordulhat elő olyan üzemállapot, amely szénmonoxidot termel, tehát nem kell érzékelőt vásárolni. Egy Weishaupt termék nem hagy cserben, hanem mindig működik, évi egyszeri karbantartás mellett. Van, akit ez érdekel és fantáziát lát benne. Az ilyen méretű alkalmazásoknál már nem egy egyszerű kazánról van szó, hanem egy egész rendszerről. Az embereknek komfortra van szüksége, nem kazánra. Fűtési rendszert kell létrehozni egy családi házban.
Abban a pillanatban, ha van mód arra, hogy a leendő üzemeltető összehasonlítsa ezt a rendszert egy máshonnan vásárolt készülékkel, akkor a kettő között jelentős különbség figyelhető meg. Az emberek – ahogy szeretnek jó autót vásárolni -, egyre többen vannak már, akik nem az árból indulnak ki, hanem inkább az ár-érték arányból. A mi berendezésünk egy hagyományos készülékkel szemben minimum 30% tüzelőanyag megtakarításra képes. Ez jelentős különbséget jelent hosszútávon.
A Weishaupt csoporton belül Magyarországon Önök pontosan milyen tevékenységet végeznek?
A rajzok készítésétől kezdve a felhasználással kapcsolatos tanácsok adásáig, áruszállítást, berendezés üzembe helyezését és javítását, karbantartását, a 24 órában való pótalkatrészraktár rendelkezésre állását végezzük, tehát mindent, amit a termékkel kapcsolatba lehet hozni, kivéve a fejlesztést és a gyártást. Ezt az anyavállalat végzi.
A mi célunk, hogy a termék értékesítését, és az ahhoz kapcsolódó folyamatokat elvégezzük. Mi egyrészt nem kereskedőkön keresztül forgalmazunk. Megoldást adunk közvetlenül a végfelhasználó számára, nem pedig egy egyszerű kazánt, ami csak az adott feladatra jó. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy az egész feladatot, igényt ismerjük.
Hogyan találják meg a végfelhasználókat? Milyen marketingtechnikát használnak erre?
Területi munkatársaink vannak, akiknek a dolga, hogy keressék az alkalmazási lehetőségeket. Részt veszünk kiállításokon, konferenciákon. Az írott sajtóval rosszak a tapasztalataink. Üzemeltetjük azt a portált, amely tartalmazza minden termékünk fő ismertetőjét. Emellett olyan portált is mi üzemeltetünk, amely a tervezőknek bármilyen adatszolgáltatás esetén rendelkezésre áll, valamint egy harmadikat is, amely kapcsolatápolásra szolgál. Ezen a portálon megtalálhatóak cégünk havi hírlevelei, amelyben a referenciáktól kezdve az új rendeletekig, eseményeken és kiállításokon keresztül minden visszakereshető, tehát igyekszünk információt adni felhasználóinknak.
Úgy véljük, hogy egy hirdetés megjelentetése egy újságban vagy szórólapon, nem elég informatív. A fűtéstechnika nem egyszerű értékesítés, nem olyan, amire mindenkinek szüksége van. Igyekszünk megtalálni az alkalmazást és ahhoz adni a terméket.
Mit tesznek a kiváló minőség érdekében, milyen hozzáadott értéket képvisel a cégük Magyarországon?
Egyrészt az állandóságot, hiszen ezt a tevékenységi kört Magyarországon sokan már sokan képviselték, és biztosan jönnek is új képviselők. A Weishaupt viszont 1973 óta itt van. Mi vagyunk a legöregebb leányvállalat ebben az iparágban Magyarországon. Legnagyobb előnyünk, hogy nálunk a szoros termékkövetés a szolgáltatás része, ezt más nem csinálja.
Amikor egy termék eladásra kerül, akkor annak a teljes életsorsát figyelni tudjuk, a pótalkatrész, karbantartás gyakoriságát, és a meghibásodáson keresztül szinte mindent. Minden arról szól, hogy a termék tulajdonosának bármilyen kérdésben, bármikor van beszélgetőpartnere. Az évtizedek során a terméken lévő logóhoz kapcsolódó szolgáltatáskör változatlanul megmaradt. Ez másnak nincs. A munkatársunk úgy megy ki helyszínre egy adott termékhez, hogy tudja a feladatát, megvannak az eszközei, hiszen ő csak a Weishaupt termékekkel foglalkozik, tehát nincs olyan, amihez ne értene. Minden termék olyan jó, mint a hozzá tartozó szolgáltatás.
A weboldalukon az olvasható, hogy a termékek és a szolgáltatás tekintetében nagyon megbízhatóak. Ennek érdekében mi az, amit tesznek?
Ha termékfejlesztésről van szó, akkor is elmondható, hogy a Weishaupt nem külső céggel végezteti fejlesztéseket, hanem az 1962 óta fennálló saját kutatás-fejlesztési intézete végzi ezeket a feladatokat. Ez teljesen egyedülálló a világon. Olyan berendezések vannak ott, amik a termék kipróbálására, alternatívák vizsgálatára kiválóan alkalmasak.
Mi eleve a fejlesztés során olyan terméket kívánunk létrehozni, ami úgy működik, ahogy kell. Vannak kihelyezett üzemi próbák. Amikor azok a tesztek is sikeresek, akkor kerül sor a gyártásra. A beszállítóink is minőségiek, de ennek ellenére a beszállított terméket mi még egyszer leellenőrizzük. A termékfejlesztés és a gyártás tehát már a lehető legmagasabb színvonalon folyik, mert az ilyen termékeknek alacsony csak a meghibásodási valószínűsége. Minden magyarországi Weishaupt terméktől körülbelül 50 km-es sugáron belül van olyan partnerünk, aki a karbantartást bármikor el tudja végezni. A termeléskiesés így nulla, hiszen a rendszeres karbantartással ez elérhető. A megbízhatóság tehát magas. Mi garanciát adunk a termék rendelkezésre állására.
Vannak fejlesztési tervek a jövőt illetően?
Megpróbálunk a racionalitás talaján maradni. A nap- és szélenergia az időjáráshoz való függése miatt nem jelez túl sok stabilitást. Maradunk a fosszilis energiánál. Ebben a körben szeretnénk még egy kicsivel több hatásfokot, alacsonyabb zajt, rugalmasabb működést elérni. Ehhez persze hozzájárulhat a napkollektor, de a racionális megoldások érdekelnek bennünket. Az a rendszer, ami energetikailag a leghatékonyabb. A Weishaupt készítette az Európai Központi Bank teljes épületfelügyeleti irányítását, vélhetően azért, mert a rendszer működése révén kedvező költségek jönnek ki eredményként. Számos olyan példa említhető, ahol a Weishaupt az energetikai hatékonyságot a legmagasabb szinten űzi. Azokon a helyeken, ahol például szivattyút kell használni, olyat használunk, ami a lehető legjobb, hiszen az energetikai beruházás 15-20 évre szól, tehát az üzemeltetési költségeket is ehhez alakítjuk. A legfontosabb, hogy efelé haladjunk.
Személyesen Ön mire a legbüszkébb?
Arra, hogy míg a világban számos cég elveszítette a régi minőségét és Magyarországon is megszűntek cégek, mi mégis itt vagyunk. A Weishaupt olyan irodaházat épített fel, ahol elméleti és gyakorlati oktatás is van, ahol évente sok-sok ember fordul meg az oktatáson részt véve. Mi találtuk ki a környezetvédelmi nap kapcsán azt a rendezvényt, ami azóta is kuriózum: összejönnek azok a cégek, akik környezetbarát terméket gyártanak, vagy azt szeretnének felhasználni. Számos olyan dolgot valósítottunk meg, ami mutatja, hogy lehet racionálisan energetikával foglalkozni. Erre büszke vagyok, illetve arra, hogy sok ezer berendezésünk van Magyarországon. Ez is egy forrása a büszkeségemnek.
Mi az, amit Ön a jövőben szeretne elérni, ami Önt motiválja?
Az érték az legyen érték. Ez a legfőbb.
Milyen együttműködésekre, kapcsolatokra nyitott?
Olyan partnereket tudunk magunk mögött, akik sok és komoly építkezésbe, gyártelepítésben, zöld mezős beruházásban vettek részt, de minket az érdekel, hogy tudjuk-e ezt az instalatőri kört bővíteni, amelynek során egy adott feladat megoldását tartja szem előtt. Mi azokat a partnereket támogatjuk és az újakat örömmel vesszük, akik hasonló gondolkodással rendelkeznek, felmérnek egy igényt és vállalkoznak arra, hogy azt komplexen megoldják.
A régit leszerelik, az újat fel, üzembe helyezik és karbantartják, tehát akik szolgáltatást nyújtanak. A fűtésszerelő ezt mind nem végzi el, mi erre szeretnénk partnert találni. Mindenkire nyitottak vagyunk, aki energetikai rendszer üzemeltetésében, felépítésében, hatékonyság növelésében partner. Mi abban tudjuk őket segíteni, hogy hol és mit lehet megtakarítani. Ez az, amiben szívesen látunk partnert.