Magyar startup cég jelenléte hat kontinensen

0

Várnagy Priszcilla, a Be-Novative vállalkozás ügyvezetője, aki pályakezdőként vágott bele az azóta is jól működő szoftverfejlesztő projektjébe. Fontos számukra az innováció és az együttműködés, ebben próbálnak segíteni a hozzájuk hasonló cégeknek, valamint a nagyvállalatoknak.

Az olvasható az Önök cégéről, hogy internet alapú- és egyéni kreativitás kiaknázásán alapuló nagyvállalatok vezetőinek szóló szoftverekkel foglalkoznak, ami egy szervezet innovációs folyamatát támogatja. Mit jelent tehát pontosan a Be-Novative?

Igen, gyakorlatilag ezzel foglalkozunk, az innovációs folyamatok fokozásával. Tradicionálisan a nagyvállalatokkal kezdtünk el foglalkozni, viszont idéntől elindítottuk a KKV-k felé való irányulást is, tehát úgy specializáltuk a szoftvert, hogy a KKV-k innovációs igényeit is segíteni tudjuk. Az innováció azonban nagyon sok embernek még manapság is homályos fogalmat jelent. Amit a Be-Novative-nál mi tudunk, azt úgy tudnám leegyszerűsíteni, hogy minden szervezetnek vannak stratégiailag fontos célpiacai, vagy új irányok, amivel szeretne kísérletezni, vagy olyan problémák, amiket szeretne megoldani és fejlődni ezáltal. Az innováció tehát nem feltétlenül csak valami forradalmi technológia kifejlesztésére vonatkozik, hanem olyan fejlődési tevékenységre is, ami az adott szervezetnek biztosít előrejutást lépésről-lépésre. Ezeket a témákat fogalmazzák meg a cégek. Ezt a felületünkben mi úgy hívjuk, „kihívás”, ami általában egy kérdés formájában fogalmazódik meg.

A munkavállalók, vagy az a zárt csoport, akit meghívnak, mindenki online tud csatlakozni e kérdéskör megválaszolásához, viszont ezt nem egy chatfelületként kell elképzelni, hanem egy virtuális falként, amire virtuális Post-it cetliket ragasztanak a résztvevők, ehhez pedig instrukciókat kapnak egy játékos folyamaton belül, akár képeket, vagy szavakat is. Az ötletelés folyamata anonim, így a rendelkezésre álló 15-20 perc alatt a cél az, hogy mindenki a lehető legtöbb ötletet ossza meg úgy, hogy a többiek nem tudják kitől származik. A folyamat végén mindenki, aki részt vett az ötletelésben, tudja értékelni ezeket. Körülbelül fél óra múlva kiderül, hogy az összes ember ötlete közül melyek azok, amik a cégben a leginkább megvalósíthatóak és hatásosak lehetnek, az ötletgazdákat pedig fel lehet kérni arra, hogy ezeket a projekteket fejtsék ki bővebben.

Egyre többet lehet hallani arról, hogy a munkatársak bevonása a folyamatokba létszükségletet jelent a fejlődéshez, mert így jönnek létre új ötletek, az Önök szoftvere pedig ezeket a projekteket támogatja.

Igen, pontosan. Mi is nagyon fontosnak tartjuk és példákat is látunk rá, hogy akár a kisebb cégek, vagy a nagyvállalatok esetében is nagyon fontos az innováció, abból a szempontból, hogy akiknek különböző rálátásuk van egy adott témára, azok egyszerre tudjanak gondolkodni, és ne később jelezzék, ha egy ötlet nem jó. Azzal, hogy mindenki részt tud venni a tervezési folyamatban, sokkal inkább lerövidül a ciklus az ötleteléstől a termék megalkotásáig. A munkavállalók egyre inkább értékelik és egyre fontosabb szempont is az, hogy valamit hozzátehessenek a cég előrelépéséhez, hogy érezzék, ők is be vannak vonva a folyamatokba.

Sokkal nagyobb az elköteleződés a részükről azoknál a cégeknél, ahol ezek a lehetőségek transzparensek, és ahol valóban bevonják a munkavállalókat. Azon kívül van egy közösségi platformunk is, tehát arra is van lehetőség, hogy ne csak a munkavállalókat, hanem akár tehetséges egyetemistákat, partnereket is bevonjuk egy-egy közös gondolkodási folyamatba. Támogatjuk, hogy akár a cégek is működjenek együtt egymással és cégen kívül is találják meg azokat a magánszemélyeket, akik bizonyos témákhoz hozzá tudnak járulni.

Mióta létezik ez a szoftver, mióta használható? Milyen eredményeket értek el eddig vele?

A Be-Novative platform 2012 óta van jelen a piacon, és azóta vannak az első ügyfeleink is. Ma már több, mint ötven olyan nagyvállalati ügyfelünk van világszerte, hat kontinensen, mint például a Cisco, a Microsoft, a Magyar Telekom, a Raiffeisen Bank, és sok más cég is. Az eredményeket és az innovációt általában üzleti titkok kísérik, de jellemző az, hogy a kívánt terméket egy nagyvállalat akár egy éven belül piacra tudja dobni úgy, hogy egy ilyen folyamat általában 3-5 éven belül valósul meg. Sokkal inkább fokozni tudják így a cégen belüli munkavállalói elkötelezettséget.

Volt már rá példa, hogy egy magyar leányvállalat elkezdte használni a szoftvert és a cég globális gyűlésén megkérték a vezérigazgatót, tartson egy 20 perces előadást arról, mi történt Magyarországon, ami miatt egy év alatt közel 70%-kal nőtt az elkötelezettségi arányok száma, mert ezt a nagy ugrást nem értették nemzetközileg.

Említette, hogy a KKV-k felé is nyitnak. Vannak tapasztalataik, hogy a KKV szektor és a vezetők mennyire nyitottak az új dolgok iránt?

A magyar KKV piacon és világszerte is sok és változatos perspektívák és tulajdonságok léteznek. Iparágspecifikus az, hogy ki mennyire nyitott az innovációs folyamatok elindítására. Mindenképpen meghatározó az is, hogy a cég vezetése mennyire tudja elfogadni azt, hogy a teljes cég megújuljon, mennyire olyan a szervezeti kultúra, hogy támogatja a kreatív ötleteket, mennyire fontos ez belülről. Leginkább persze mi is onnan tudunk elindulni, ahol nap, mint nap olyan szintű problémák vannak jelen a cégnél, hogy akár a fennállása is veszélybe kerülhet, ha nem újul meg.

Ennek ellenére mégis nyitnak a KKV-k felé is. Van erre stratégiájuk? Milyen marketing és kommunikációs eszközeik vannak?

Mi mindenképpen hiszünk ebben az iparágban és azt látjuk, hogy az innovációs piac nagyon gyorsan változik. Körülbelül öt évvel ezelőtt még csak a világ innovációs központjaiban voltak nyitottak a nagyvállalatok erre, ma azonban már a világ összes országában elterjedt, hogy innovációs osztályokat hoznak létre, és ugyanez figyelhető meg a KKV piacon is, hogy figyelnek a fejlesztési folyamatokra, ami évről évre fontosabb lesz. Az edukáció oldaláról közelítjük meg a témát mi magunk is. Vannak letölthető anyagaink, amik segítenek abban, hogy hogyan érdemes elindulni az innovációs folyamatokban, mik a legfontosabb sikertényezők és mire érdemes odafigyelni. Az év során szemináriumaink is lesznek, amiben a videót bárki meghallgathatja, de van 30 napos ingyenes kipróbálási lehetőség is a KKV-k számára, amikor akár személyesen vagy bizonyos anyagokkal tudjuk segíteni őket, hogy mit és hogyan érdemes kipróbálni.

Számos rangos díjat nyertek már, mint például a Horizont 2020 pályázatán is, vagy a Google és Nasa által szervezett versenyen is első lett az Önök alkalmazása. Mit jelentenek ezek az elismerések Önök számára?

Azt tudom mondani, hogy – mint ahogy a név kötelez -, számunkra mindig fontos szempont volt, hogy saját magunk számára is megmutassuk és nemzetközileg is, hogy mennyire újdonság az a technológia, amit kifejlesztettünk. Az, ami működik kreatív workshoppal, azt tudjuk támogatni online felületen olyanok számára is, akiknek egy személyes meeting nem valósítható meg a nagy szám miatt, és nem tudja így mindenki elmondani az ötletét addig, hogy megtalálják a legjobb ötletet és ki is dolgozzák, vagy azoknak, akik nyitottak arra, hogy valamilyen segítséget vonjanak be a folyamatba, vagy akár azoknak, akik földrajzilag nincsenek egy helyen. Világszerte újdonság az, amit mi fejlesztettünk.

Nekem a hátterem a szervezetpszichológia, ahol a kreativitást és innovációt kutattam. Ezeket a kutatási eredményeket fordítottuk át a mindennapi technológia nyelvére. Ezért is jelentkeztünk a versenyekre, mert úgy éreztük, hogy nemzetközileg is meg tudjuk mutatni, merre érdemes indulnia a cégeknek, ha saját fejlesztésben gondolkodnak.

Milyen hatása volt ezeknek a díjaknak Önökre?

Az első ügyfeleink így találtak meg bennünket, hogy ezekre a díjátadókra gyakran jöttek nagyvállalati innovációs vezetők is, akik az eseményt követően felvették velünk a kapcsolatot, hogy érdekli őket a megoldásunk, szeretnék kipróbálni. Ezt követően sikeresen tudtunk együttműködni velük. Mindenképpen erősítette a kapcsolati tőkénket és rengeteg ügyfelet tudtunk így szerezni.

Körülbelül négy éve vannak jelen a piacon. Mik a tervei személyesen Önnek, mint vállalatvezetőnek és a cég tekintetében?

Mindenképpen egy globális siker sztori az, ami az én személyes célom a Be-Novative-vel. Most már van irodánk a Szilíciumvölgyben és Budapesten is, de szeretném azt, hogy még több kontinensen jelen lehessünk, és olyan sikerekhez járuljunk hozzá, amivel akár tehetséges egyetemisták, vagy valamilyen terület szakértői és cégek együtt tudnak gondolkodni, olyan témákban, ami a világot is előre lendítheti. Ugyanúgy, mint számunkra a nemzetközi elismerések és a versenyek első helyezései új lehetőséget, erőforrást jelentettek, szeretnénk mi is ezt átadni, és akinek van saját ötlete, velük kapcsolatokat tudjunk kiépíteni nem csak a saját hazájában, hanem akár világszerte is.

Ilyen sikersztorikból szeretnék nagyon sokat, a céggel pedig évtizedes terveink vannak. A következő egy-két évben fontos számunkra, hogy online csatornákon keresztül sikerüljön eljutni olyan KKV ügyfelekhez is, akik különböző szektorokból tudják használni a Be-Novative-et. Vannak már erre mutató jelek, ezért nagyon bizakodóak vagyunk, bár ezek inkább külföldön jellemzőek, viszont itthon is bízunk a sikerünkben.

Csak online tevékenységeik vannak, vagy személyes kapcsolatokon is alapul a tevékenységük?

Változó. Kapcsolatainkból már rengeteg van, ezért nagyon nehéz lenne mindenkivel személyes kapcsolatot tartani, de mindenképpen nyitottak vagyunk az együtt gondolkodásra, illetve mindenkit a tőlünk telhető legjobbak szerint támogatunk saját erőforrásainkkal és tanácsokkal, hogy hogyan tudnak előre jutni, de a sztenderd rendszer inkább az, hogy a szoftver maga és a segédanyagok magukban is annyira egyszerűen érthetőek legyenek, hogy nem kifejezetten lesz szükség a mi személyes tanácsainkra. Vannak olyan partnerek, akikkel együtt dolgozunk, így ha esetleg valaki mégis a személyes megoldást szeretné, de nekünk nincs rá kapacitásunk, akkor tudjunk partnereket ajánlani, akik szívesen vezetnek egy-egy ilyen workshopot az innováció élénkítése céljából.

Ön mióta van cégvezető pozícióban? Milyen női vezetőnek lenni, Ön hogyan éli ezt meg?

Amióta a Be-Novative létezik, 2011 óta vagyok cégvezető. Alá tudom támasztani, hogy a nők jobb vezetők, és én nagyon szeretem is ezt a szerepet, úgy gondolom a nők ebben nagyon jók. Az elején még kerestem a saját szerepemet, amikor elkezdtem. Nem csak az volt újdonság, hogy női cégvezető kevesebb van, hanem az is, hogy nagyon fiatal voltam. Meg kellett találnom először is a saját vezetési stílusomat, ami körülbelül egy – másfél év munkája volt, amikor rájöttem, hogy nem szeretném felvenni a tipikus férfi vezetői stílusokat. Számomra nem az autoritás fontos, nem az hogy egy konkrét célra fókuszáljak. Így jutottam el az erényekig, hogy mi olyan céget építünk, abban hiszünk, ahogy elképzeljük a világot egy sokkal jobb helyként.

Rendszeresen vannak fejlesztési beszélgetéseink, hogy a belső motivációkra is tudjunk építeni. Jó a belső csapatunk, a légkör. Amiatt, hogy mi magunk is hittünk abban, hogy az embereket be kell vonni a célok elérésére, ezt nem autoriter módon szerettem volna véghezvinni, hanem közös együttgondolkodás mentén. Ezzel sokkal elkötelezettebbek lesznek a kijelölt irány felé. Ebben erősek a női vezetők. Ha egy üzleti tárgyalás van vagy konferencia, akkor mindig meglepőbb, ha fiatal nő képvisel egy céget, az első öt percben ezért nagyobb figyelmet is kap. Ekkor, ha nőként sikerül az első néhány percben olyan szakmailag is fontos tanácsokat, érveket, érvelési módot képviselni, ami újdonságot jelent a többi vezető számára, az sokkal maradandóbb lesz.

Jobban el is fogadják így?

Igen, azt vettem észre, hogy Magyarországon is lehet érezni, hogy akik már elértek valamit cégvezetőként, vagy nagy céljaik vannak, őket díjazzák azok, akik szintén nagy célokat tűztek ki maguk elé. Ezzel lehet élni és ez olyan együttműködő közeget eredményez, ahol könnyebb együtt dolgozni. Másik oldalról úgy érzem sokszor, hogy számukra pozitív, hogy nőként más perspektívát hozok, mint amit már megszoktak, ezt értékelik, és pozitív erőforrásként fogják fel, nekik is jót tehet, ha új lendületet kapnak.

Említette, hogy nem sokkal az egyetem után került vezető pozícióba. Dolgozott előtte máshol is vagy azonnal ez következett?

Én az ELTE-n végeztem szervezet kinológiai és oktatáspszichológiai szakirányon, tehát ez egy mesterdiploma pszichológiából. Korábban az Erasmus programmal Koppenhágában is tanultam. Az egyetem utolsó évében elkezdtem dolgozni egy innovációs tanácsadással foglalkozó kisebb cégnél, illetve európai uniós projekteket is menedzseltünk. Ott projektvezető és kutatásfejlesztésben voltam tanácsadó. Itt ismertem meg sok olyan nagyvállalati problémát, amivel úgy éreztem, hogy a hagyományos tanácsadási módszereken kívül más fajta eszközökkel lehetne még jobban segíteni. Mire az egyetemet elvégeztem, nagyjából másfél éven belül megalapítottam a Be-Novativet. Kerestem alapítótársat is, aki pedig szoftverfejlesztő volt.

Mit szeret Ön csinálni a szabadidejében?

Nagyon szeretek sportolni, túrázni, hegyet mászni, úszni, futni, squasholni vagy akár a sétálós, nagyobb távú túrákat. Sokszor kísérletezem a főzésben, alternatív, egészségesebb, más kultúrák ízvilágával. Ezen kívül csak a szokásos dolgok férnek bele, mint a jó társaság, filmek vagy az olvasás.

Mi az, ami az eddigi munkája alatt a legnagyobb kihívást jelentette?

A startup cég életében nagyon sok ilyen adódik. A legkeményebb dió az volt, hogy ragaszkodjunk azokhoz a feltételekhez, célokhoz, irányokhoz, amikben mi hiszünk. Például egy befektetési tárgyalás során, csak amiatt mert erősebb egy befektető cég, még át kell látnunk a feltételrendszeren úgy, hogy a mi cégünket vigye előre, vagy ügyfelek kapcsán tudjunk nemet mondani olyan lehetőségre, ami hosszú távon nem nyereségek. Az ilyen döntéseket nehéz meghozni. A legkritikusabb a cég sikeréhez és a nehéz időszakok átvészeléséhez az, hogy a csapatot a lehető legjobban válogassuk össze, és csak olyan embereket alkalmazzunk, akikben mind emberileg és személyileg is hiszünk. Könnyebb úgy átvészelni a nehezebb időszakot, ha a munkatársak is segítenek emlékeztetni arra, hogy ez a helyzet csak átmeneti, és megoldható.


Milyen együttműködésekre, kapcsolatokra nyitott?

Stratégiai partnerben eddig két irányban gondolkodtunk. Elsőként azokban, akik a szervezetfejlesztéssel foglalkoznak vagy innovációs területen más cégek számára nyújtanak szolgáltatást, és ha tanácsadói szerepük van, akkor könnyen és jól tudunk együttműködni.

Ezen kívül olyan szervezetekkel tudunk jól együttműködni, akivel valamilyen közös, társadalmilag pozitív célunk van, amibe ők akár külsősöket is szeretnének bevonni. Közös kampány volt például a WWF Magyarországgal való együttműködésünk, akikkel közös kihívásunk volt. Ezt a közösségi felületünkön elérhetővé tettük, hogy hogyan tudnánk megóvni Magyarország vízkincsét. Nekik volt a Föld Napjával kapcsolatos rendezvényük a Müpában, ahol egy Be-Novative-s és WWF-es kolléga közösen segített a résztvevőknek, hogy a helyszínről is tudjanak csatlakozni az ötletelésre, aminek végül felajánlott díjazása is volt.

www.be-novative.com

Előző cikkEgyedi szoftverfejlesztés a Microsoft partnerségében
Következő cikkAmi ötvözete a gyors és hagyományos éttermeknek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here