Egyedi szoftverfejlesztés a Microsoft partnerségében

0

A Grape Solution Zrt. immár több mint tíz éve van jelen a piacon, ahol főként egyénre szabott, specifikus szoftverfejlesztéssel foglalkoznak. Nemrégiben kiállítóként voltak jelen a barcelonai mobilkongresszuson, ennek apropóján készítettünk interjút a cég vezérigazgatójával, Fekete Csaba Csongorral és kollégájával, Ács Péterrel.

Milyen tapasztalatokat szereztek a kongresszuson? Mit vártak el ettől a rendezvénytől?

Elsősorban hosszú távú kapcsolatépítést vártunk ettől. Úgy gondoljuk, hogy ezeken a konferenciákon meg lehet alapozni a külföldi piacra való belépést, itt pedig találkozhatunk olyan multinacionális partnerekkel, akik olyan beszállítókkal szeretnének dolgozni, akik egyszerre tudnak minőséget biztosítani, ugyanakkor viszonylag alacsony költségszinten tudják ezt megvalósítani. Látszik egy olyan trend Észak-Nyugat Európában a cégek közt, hogy az indiai és távol-keleti outsourcingben csalódtak minőségi problémák miatt, és emiatt most olyan partnereket keresnek, akik jó minőségben, elfogadható áron tudnak szállítani.

Sikerült kapcsolatokat, érdeklődéseket találniuk a vállalkozásuk felé?

Azt mondhatjuk, hogy igen, több beszélgetés során is. Ez egyrészt a konferencia területén a mi aktív üzleti partnerek és ügyfelek iránti keresésünknek is volt eredménye, illetve a Magyar Nemzeti Kereskedőház szervezésében megrendezésre került a kiállítás mellett egy B2B üzletvezetési meeting is. Ide egy előzetes regisztrációt követően több célügyféllel, vagy akár rendszerintegrátorral, vagy bármilyen üzleti tanácsadó céggel lehetett kooperációs folyamatok mentén üzleti kapcsolatokba keveredni, 20 perces beszélgetések utáni eszmecserével. Ezeknek az üzleti lehetőségeknek, kapcsolati lehetőségeknek a kiértékelése folyik jelenleg náluk.

Milyen technológiai újdonságokat tapasztaltak a konferencián?

Ami nagyon kiemelkedő volt, azok az augmented reality – kiterjesztett valóság technológiákra épülő megoldások, azok fronteszközei és a különböző testrészekre, például fülre, szemre kapcsolható eszközök, amik szimulálják az ember agyi vagy más működését. Emellett sok nagy cég különböző connected X szcenáriókkal készült, amivel bármilyen eszköz szoftveres vagy internet alapú kapcsolódása lehetővé tehető. Ezzel forradalmasítani szeretnék a járműipart, akár a gyártást, termelés ipart is a különböző szenzorok adatainak leolvasásával. Az embereket összekötik az eszközeikkel, amiket minden nap használnak, így forradalmasítva azok használatát. Alapvetően erről a kettőről szólt főként a kongresszus, és nagyon sok olyan cég volt, mint mi, akik nem csak kifejezetten mobil eszközökön való bármilyen elérésre fókuszálnak, hanem szoftverfejlesztéssel, IT logika kialakításával és kidolgozásával foglalkoznak. Több kapcsolatfelvétel is történt ez által. Hagyományosan persze a Mercedes Benz, HTC és elképesztő mennyiségű kínai mobilgyártó cég is képviseltette magát a legújabb termékeikkel.

Önök milyen termékekkel, szolgáltatásokkal voltak jelen és hogyan fogadták a cégek ezeket a szolgáltatásokat?

Hogy hogyan fogadták, még korai lenne megítélni. A mi tevékenységünk nagyon heterogén, ebből kifolyólag mi egy tipikus üzleti szcenáriót nagyon sok oldalról tudunk támogatni. Sok releváns referenciánk van, tehát mi sokfelé tudunk indulni, akár célügyfelekkel, akár technológiai cégekkel, akik valamit fejlesztenek, de nem teljes körű a lefedettségük – ilyen jellegű cégekkel is tárgyaltunk. Alapvetően fejlesztés növekedési potenciált keresünk, illetve az erőforrásaink leghatékonyabb hasznosítását felhasználva próbáltuk ezt a piacra lépésre elősegíteni.

Mit jelentenek azok a szolgáltatások, amiket Önök biztosítanak, és mit jelent, hogy ezek ennyire széleskörűek, komplexek?

Mi nem a nagyon széles körben literálható dobozos megoldásokat kínáljuk, hanem mindig egy konzultatív szerepkörrel próbáljuk meg az ügyfél problémáit megérteni, elsajátítani és arra valamilyen IT- és üzleti megoldást ajánlani. Ebből kifolyólag nagyon sok heterogén tapasztalatunk alakult ki az elmúlt években, már sok iparág üzleti vagy IT érdekképviseletét vagy a döntéshozók problémáját oldottuk meg. Legyen az akár az IT bármely területe, vagy éppen egy üzleti intelligencia megoldás, bármilyen adat forrásának kinyerése és továbbelemzése, megjelenítése vagy akár továbbfejlesztése is. Nagyon komoly műszaki és üzleti jártasságunk révén, ami köszönhető a szakembereinknek, elképesztő mértékű munkatapasztalatunk gyűlt össze, amelynek révén sok mindenben állást tudunk foglalni.

Sok ilyen jellegű munkát ez alapján nyertünk meg, és egyik megoldás épült a másikra. Ahol láttunk iterálhatósági lehetőséget egy adott probléma megoldását illetően, próbáltuk újrahasznosítani a már meglévő ismereteket és tapasztalatokat. Ez egyrészt a jártasságunknak köszönhető, másrészt nagyon jó a technológiai hátterünk. A Microsoft partnerséget biztosít számunkra, így ezzel a két jellemzővel igyekszünk a legjobban hasznosítani a tudásunkat és a szolgáltatásainkat, ennek köszönhető ez a heterogén iparági és üzleti jelenlétünk.

Mivel sokféle területen van jártasságuk, ez nagy előnyt jelent a dobozos termékeket forgalmazó cégekhez képest. Önök tehát akár speciális, testreszabott megoldást tudnak kínálni az ügyfeleknek, vagy esetleg más problémára is megoldást nyújtanak, amire egy dobozos termék nem tud?

Alapvetően igen, erről van szó. Számos olyan példával találkoztunk már, ahol egy bizonyos probléma megoldása, legyen az akár az IT, nagyon nehezen volt belefoglalható egy meglévő dobozos megoldásba, mert vagy költséges volt, vagy olyan technológiai verzióváltást igényelt a rendszer, amelyet nem volt javasolt meglépni. Emiatt a dobozos megoldásokkal szemben az egyedi megoldásoknak tényleg az az előnye, ami egyben a mi előnyünk is, hogy teljes mértékben csak azokat a megoldásokat ajánljuk és azokat a funkcionalitásokat fejlesztjük, amire az ügyfélnek kifejezetten szüksége van. Emiatt vagyunk fenntarthatóbbak is.

Kifejezetten azt a projektet realizáljuk, amire az ügyfél felkért bennünket, és ha ezt követően szüksége van a termék vagy alkalmazás támogatására, akkor azt is nagyon rugalmas konstrukcióban, akár nagyon szigorú megállapodással támogatni tudjuk. Nálunk a szabály az, hogy semmi sem kötelező, hiszünk abban, hogy sok esetben rugalmas, elérhető, jó és alapvetően költségtudatos technológiával, egyedi fejlesztéssel sokkal több eredmény érhető el egy cég IT architektúrájának kialakításában, mint egy dobozos termék kapcsán, ahol a vásárlónak azt a funkcionalitást is meg kell vennie, amire alapvetően nincs szüksége.

Miben mások Önök, mint a versenytársaik?

Talán nem vagyunk egyedüliek, de nagyon szűkíteni kell a keresést, ha egy olyan céget akarunk találni, aki például nem csak alkalmazásfejlesztéssel foglalkozik, hanem rendszerintegráció és támogatási-, vagy egyben üzletfejlesztő erőforrást egyaránt ad. Nem mi vagyunk az egyedüliek, de hisszük azt, hogy egy ilyen jellegű, multifunkcionális szerepkörös megközelítés egy nagyon jó és fenntartható technológiával és szerteágazó ipari szerepkörrel olyan unikumot ad nekünk, ami kifejezetten értékes lehet a vevőknek.

A MOL, ami Közép-Európa legnagyobb olajipari ágazata, megoldást keresett az egyik problémájára. Az ő downstream üzletáguk hívott meg bennünket egy olyan üzleti intelligencia tenderre, amit már harmadszor írtak ki egyébként, amit mi megnyertünk. Ez annak köszönhető, hogy az összes Microsoft kompetenciában, technológiában, a felhős technológiában, illetve a BI technológiában kiemeltek vagyunk a Microsoft volt partnerei közül is. Mi a MOL projektjét határidőn belül meg tudtuk oldani, a termék pedig Golden Barell díjazott lett a MOL cégcsoporton belül. Elvitték ezt a megoldást a bostoni konferenciára is, ahol szintén nagy sikert aratott és körülbelül egy éven keresztül az összes üzleti intelligencia konferencián a MOL prezentálta ezt a megoldást, így gyakorlatilag a mi utazó nagykövetünkké váltak. A szolgáltatásainkkal azóta is elégedettek, több mint 90%-os a viszontrendelési rátánk. Arra vagyunk büszkék, hogy a nehéz feladatok megtalálnak minket, de mi ezeket jól és határidőn belül meg tudjuk oldani.

Vannak itthon is versenytársaik?

Vannak olyan területek, ahol azt lehet mondani, hogy szinte nincs is. Igyekszünk azért innovatívak lenni, például a Xamarinnel a Balti-, Adriai-, Fekete tenger háromszögben először vágtunk bele ebbe a technológiába, sikeresen. Ezt azóta a Microsoft felvásárolta és tovább promotálja. Ez egy sikeres innovációs projekt volt, de hasonló mondható el a Power BI-ról, ahol Magyarországról elsőként próbáltuk ki a technológiát, és azóta sikeres projektjeink vannak olyan nagynevű cégekkel, mint például az OTP. Fel tudnám még sorolni a felhő technológiát, ahol egyedülálló fejlesztői múlttal rendelkező csapat vagyunk, a Microsoft is ebben együtt dolgozik velünk, mert nálunk vannak a régióban olyan egyedülálló megoldások, amik máshol még talán meg sem jelentek. Hasonlóképpen tudnám megemlíteni azt is, hogy Satya Nadella, a Microsoft elnök – vezérigazgatója látogatásán, ami jövő hétre várható, bennünket hívtak meg előadni a megoldásainkat.

Honnan szereztek Önök ekkora tudást a cégüknél?

Elsősorban a sikerünket a szakembereinknek köszönhetjük, de sokat be is fektetünk az emberekbe. A tavaly előtti bevételünk több, mint kétszeresét fordítottuk vissza humán erőforrás költségekbe, új kollégák felvételére és képzésükre, ingyenesen biztosítunk számukra felkészülési lehetőségeket, tréningeket is. Ha egy adott tréning csak külföldön érhető el, akkor azt is biztosítjuk. Több, mint 350 mcp vizsgával rendelkezünk, az elmúlt két évben pedig 33-ról 68 főre duzzadt a csapatunk. Ezeket az új technológiákat, mivel úttörők vagyunk, itthon nem tudjuk beszerezni, ezért tavaly két kollégát küldtünk ki a Microsoft központjába, Redmondba, hogy megszerezzék a tudást első kézből azoktól a mérnököktől, akik az alap technológiákat kifejlesztik.

Kifejezetten a nagyvállalatok a célközönségük, vagy vannak megoldásaik KKV-knek is?

A stratégiai fókuszunk alapvetően a nagyvállalati ügyfelek, azon belül is van néhány dedikált iparágunk, ahol kifejezetten otthonosan mozgunk. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a kis- és középvállalkozások IT problémái felé ne mutatnánk megértést. Kifejezetten KKV megoldást illetően is gondolkodunk bizonyos funkcionalitások felé, illetőleg a hagyományos analízisünk, az ügyfélhez való kiszállítási probléma, és palettával megyünk a KKV szektorhoz is, ugyanúgy mint a nagyobb cégekhez. Nincsenek tehát olyan szegmensek, amiket ne karolnánk fel, ne lennénk megértőek a KKV szegmenset illetően is. Erőforrás, kihasználtság és megérkezésük ténye az, hogy milyen ügyfélkörrel tudunk foglalkozni, de igyekszünk az erőforrásaink leghasznosabb hasznosítására. Természetesen a KKV iránt is érdeklődünk, ha megvan a tapasztalatunk és erőforrásaink a probléma kezelésére.

Úgy gondoljuk, hogy nagyon sok minden múlik a KKV tevékenységi körén is. Egy gyártó cégnél egészen más az IT folyamatok támogatása és struktúrája, mint egy más jellegű cégnél. Voltunk mostanság olyan multinacionális cégnél is, aki a tevékenységénél és jellegénél fogva olyan modern kori szolgáltatás igénybevétele után érdeklődött és kért ajánlatot róla, ami nem feltétlenül támasztotta volna alá az ő éves árbevételét. Ők azonban úgy látták, hogy ebben van az ő előmenetelük, az egyre fokozódó verseny miatt pedig a fennmaradási esélyük az, ha az IT-t modernesítik, ezért nem tartjuk kizártnak, ha valaki bizonyos árbevételi korláttal rendelkezik, mert attól függetlenül nagy lehet a hozzáadott értéke.

Fordítanak energiát és pénzt a marketingre is, vagy a megbízások viszik a hírüket, ami az érdeklődőket hozza magával?

Részben az ajánlások, hiszen az egyre mélyebb és szélesebb piaci jelenlétünk eladja magát, és a kapcsolati rendszerünkön keresztül is adódnak újabb megoldások, de ez nem azt jelenti, hogy nem költünk marketingtevékenységre. Maga a kongresszuson való részvétel is a marketing miatt történt. Részt veszünk különböző üzletfejlesztési eseményeken, magunk is fejlesztünk különböző ipari hívószavakat, ügyfélközpontú megoldásokat és tervezünk hasonló eseményeket is tartani a közeljövőben.

Van egy éves marketing-esemény naptárunk, ahol körülbelül egy évre előre meghatározzuk, hogy mi a fő üzletvezetési irányvonalunk és ennek megfelelően döntjük el, milyen jellegű üzletvezetési és fejlesztési eseményeken kívánunk részt venni. Mint említettem, az MNKH külpiaci aktivitására, mint tagok erősen támaszkodunk és kívánunk a továbbiakban is részt venni, de akár egy nagyobb ilyen rendezvényen is részt veszünk, attól függően, hogy annak mi az alapvető stratégiai vonzata.

Említette, hogy három olyan iparág van, ahonnan az ügyfeleik érkeznek. Kik ezek, mely iparágakból?

Fő fókuszunk a banki biztosító szektor és biztosító társaságok. Itt van több ügyfelünk is, illetve gyártószektorban, valamint említettem a MOL-t, vagy például a Magyar Villamos Művek informatikai részlegnek is dolgozunk, de a közműszolgáltatóknál is jelen vagyunk. Nincs egyértelmű fókuszunk, amire egyértelműen összpontosítunk, hanem mi problémavizsgáló és megoldás szállító szerepkörünkre fókuszálunk, legyen az bármilyen iparág. A mi unikumunk az üzleti probléma megoldása, és ennek IT nyelvre való átfordítása, ebben rendelkezünk nagy tudással. A bank szektor igazán kedves számunkra, mert a vezérigazgató és magam is a banki szektorból érkeztünk az ikt szektor világába. Nyilván emiatt húzunk vissza hozzájuk, de természetesen ez nem kizárólagos.

Hány éves a cég?

2006 óta működünk ebben a formában, korábban a Cambridge Technology Partners cége voltunk, a „Grape” név, logó, a vállalat és a csapat 2006 óta létezik, most bővítésen és fejlesztésen mentünk keresztül több vonatkoztatásban is.

Mi jelentette az eddigi legnagyobb kihívást ez idő alatt?

Az imént említett MOL projekt, amire egyben nagyon büszkék is vagyunk. Emellett a Wizz Air, mint utasszállítónál jelentett kihívást, hogy hogyan építsünk ki egy ilyen jellegű cégnek teljes körű jegyfoglalási stratégiát, amit mi fejlesztünk immáron több éve. Van néhány olyan cég, akiknél régebb óta már komolyabb jelenléttel bírunk, és leginkább arra vagyunk büszkék, hogy mindig újra tudtuk gondolni a problémájukat, és ebből kifolyólag hosszú távú jelenlétre tettünk szert, ami ekkora cégeknél már kuriózumnak számít. Említhető a Wizz Air, a MOL illetve a Generali Biztosító ebben a kategóriában. Leginkább a kor biztosítási körén és annak fejlesztésén dolgozunk.

Merre tartanak tovább? Hogyan látja a cégüket egy-két év múlva?

Komolyabb külpiaci jelenléttel kívánunk lenni, a magyarországi piaci korlátokat figyelembe véve szeretnénk egyre több külföldi, hosszú távú stratégiai partnert felmutatni és partnerségeket, ügyfélkapcsolatot kialakítani. Minél több innovatív megoldással kívánnánk a hazai és külföldi ügyfeleket kiszolgálni.

Célunk még, hogy hozzásegítsük a magyar vállalkozásokat ahhoz, hogy a digitalizáció terén sikeresebbek legyenek, amihez mi az alkalmazásainkkal tudunk segítséget nyújtani, legyen az mobil-, webes- vagy chatbot alkalmazás, hogy a cégek minél kényelmesebben tudjanak szolgáltatást nyújtani az ügyfeleik számára.


Milyen együttműködésekre, kapcsolatokra nyitottak?

Alapvetően célügyfeleket keresünk, cégeket, akik például adott esetben IT alkalmazás konszolidáció vagy digitális transzformáció keretében a meglévő, akár monolitikus vagy elavult rendszert kívánják korszerűsíteni. Érdekeltek vagyunk abban, hogy nagy rendszerintegrátorokkal, rendszer irodákkal, cégekkel, biztosító tanácsadó cégekkel is kialakítsunk, ha nem is ügyféli, de partner oldali kapcsolatot, ami révén partneri együttműködéseket tudunk fejleszteni, akár világszerte is, ha az adott cégnek területi illetékessége is van.

Az üzleti tanácsadó cégekkel is szeretnénk együtt dolgozni, egyéb lokális, hely specifikus cégekre is szívesen támaszkodnánk, akik kifejezetten olyan üzleti oldali problémák megfogalmazásában, megvalósításában, különböző tanulmányok elkészítésében, üzleti tanácsadási szolgáltatásban érdekeltek, akik ehhez valamilyen IT megoldást szeretnének. Szeretnénk minél több ilyen cégnek bemutatkozni, hogy amikor az üzleti tanulmányt követően az IT megoldás kidolgozása elkezdődik, mi támogatni tudjuk azt.

www.grape.hu

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here