A Xeropan egy magyar fejlesztésű alkalmazás, melyet ma már a világ számos országában ismernek és használnak napi szinten. Al-Gharawi M. Attila, a vállalkozás társalapítója és ügyvezetője nemrég vett részt a tel-avivi konferencián, szoftverjük ugyanis egyre népszerűbb, ami az egyre nagyobb siker felé vezeti őket. Al-Gharawi Attilával készítettünk interjút.
– Miért vettek részt ezen a tel-avivi konferencián, mi volt a céljuk?
– A célunk egy következő körös befektetés lehetőségeinek mérlegelése, a befektetői piac megismerése. Az izraeli végfelhasználói piacot szerettük volna jobban megismerni, emellett pedig tárgyalásunk volt egy olyan állami szervezettel, aki közvetlenül az oktatás számára szállít különböző technológiákat, hogy hatékonyabbá tegyék az általános- és középiskolai oktatást. Ott felvázoltuk a nyelvoktató alkalmazás lehetőségét, hogyan tudná többszázezer izraeli tanuló fejlődését elősegíteni.
– A Xeropan tehát nyelvoktatással foglalkozik?
– A Xeropant úgy kell elképzelni, mint egy digitális oktatói gyárat, ami jelenleg angol nyelvet oktat, viszont elértünk abba a státuszba, hogy diverzifikálni kell a rendszert, ezért elkezdtünk új nyelveket is oktatni, valamint ezen kívül más tudományágakat is. Egyik visszhangja a tel-avivi látogatásnak, hogy például az NNG ezer fős izraeli-magyar vegyesvállalat tulajdonosa azt a kérdést tette fel nekem, hogyan lehetne a Xeropant B2B szolgáltatásként is integrálni. A diverzifikációnk következő lépése tehát ez. Jelenleg a végfelhasználóknak szóló szolgáltatásunk az angol nyelvoktatás, amely Android és iOS eszközökön érhető el.
Az elmúlt egy évben, 2016. júliusában jelent meg a végleges változat, amit százezer felhasználó használ a világ 150 országában. Ami izgalmas, hogy az alkalmazás a játékosságot új szintre emeli annak érdekében, hogy ezzel a tanuló motivációját fenntartsa.
Egy játékos környezetet hoztunk létre, ahol a nyelvtanuló a főhős, akit a digitális nyelvtanár – Professor Max segít. Vele együtt építenek egy időgépet, hogy visszamenjenek a múltba és helyrehozzák a jövőt. 12 sziget, 12 különböző kor, személyre szabott tanulópálya, főellenségek, napi leckék és kihívások teszik a tanulót motiválttá. Alapfoktól felsőfokig viszi el a nyelvtanulót. Ennek része egy tanulómátrix, ami pontos adatokat ad arról, hogy mely nyelvi készsége milyen ütemben fejlődik a tanulónak, mennyi aktív és passzív szókincse van.
Mobilfelületen oktatunk, így minden egyes lépését a felhasználónak figyeljük és mérjük, hogy minél inkább személyre szabott tanulópályát kapjon és a lehető leggyorsabban fejlődhessen. Mindig tanulóra szabottan állítjuk össze a feladatsort és a leckét.
– Mitől különleges ez a rendszer? Mi inspirálta a létrehozásában? Miben más, mit a többi nyelvoktató?
Én nyelvtanár vagyok egyébként és tíz éve vezetem a saját nyelviskolámat is. Az inspirációm az volt, hogy hogyan lehetne automatizálni azokat a dolgokat, tevékenységeket, amiket nyelvtanárként én automatizáltam és folyamatosan ismételtem, és hogy hogyan lehetne magasabb szintre emelni a nyelvoktatást. Kifejlesztettem egy egyedi módszert, ami csak arra fókuszál, hogy megtanítsa a tanulóval azt, hogy merjen a legelső óra után is kommunikálni.
A tanulók legnagyobb kihívása az, hogy félnek megszólalni, ami nemzetközi szinten is megfigyelhető. Félnek megszólalni, hiszen legtöbbször nyelvtani egyenletként aposztrofálják a nyelvtanulást, egy-egy nyelvtani egyenlet alapján helyettesítik be a kifejezéseket, a szavakat. A magabiztosságukat az adja, hogy helyesen vagy helytelenül mondják e ki az adott kifejezést. Ezt a gátat sikerült lebontanunk és kifejlesztettünk egy olyan tanulópályát, ahol a tanuló arra koncentrál, hogy mi az, amit el tud mondani, nem pedig arra, hogy mit nem.
Említette tehát az eddigi célközönségüket, most pedig fejlesztenek a cégvezetők és alkalmazottak számára?
Így van, a Xeropan készen áll a diverzifikációra, hogy különböző tananyagokkal lássuk el őket is. Egy mobil oktatói felületet ad, ami mérhető és személyre szabott tanulópályát biztosít akár a cégvezetőknek és az alkalmazottaknak is.
Hogyan népszerűsítik magukat? Ez ugyanis egy olyan terület, ahol nagy piacról beszélhetünk.
Az alkalmazás Android és iOS eszközökön elérhető. Ez egy könyvesbolt, az applikációk boltja. A rendszer úgy működik, hogy minden országnak van egy listája, ahol minél feljebb van egy alkalmazás, annál több organikus letöltést tud generálni. Minél népszerűbb, annál többen töltik le a továbbiakban is, tehát olyan, mintha egy könyvesboltban a könyv a kirakatban lenne, az alkalmazást is annál többen töltik le reklám és hirdetés nélkül. Az organikus letöltésünk jelenleg körülbelül háromszáz letöltőt jelent naponta. Az egyik legfontosabb eszközünk, hogy újabb felhasználók is megismerjék, az egy belső motivációs rendszer.
Maga a Xeropan üzleti modelljében van egy belső fizetőeszköz, egy Xeropan-érme, amin megvásárolhatóak a prémium tartalmak, vagy ingyenesen elérhetőek úgy, hogy a felhasználó meghívja a barátait. A meghívó és meghívott is ezáltal bónusz Xeropan-érmékkel gazdagodik. Ezzel az eszközzel, mivel a nyelvtanulás alapvetően egy közösségi élmény, motiváltakká válnak a csoport miatt. Ugyanezt építettük fel a felhasználó köré, amivel biztatjuk arra, hogy hívja meg a barátait, tanuljanak, versenyezzenek és így ingyenes érmékhez jussanak, ami által az egész oktatói felület is teljesen ingyenessé válik a prémium tartalmakkal.
Mi a következő lépés, ami segíti Önöket a fejlődésben?
Jelenleg angol nyelvet tanít a Xeropán, a százezer felhasználónkat pedig nyolc nyelvről tanítjuk angolra, többek között magyarról, japánról, németről vagy portugálról. A következő egy-két hónap fejlesztése gyanánt újabb hat nyelv érkezik, amin keresztül taníthatjuk az angolt, e között van például az arab, az orosz vagy a spanyol is. Zajlik emellett a német, mint idegen nyelv oktatásának tananyagfejlesztése, előreláthatóan 2017 harmadik negyedévére indulhat el ez a szolgáltatás a majd meglévő 14 nyelven keresztül.
2017 negyedik negyedévére tervezünk elkészülni egy B2B szolgáltatással is, ahol egy dobozos terméket adnánk a cégek számára. Üzleti angolt, tárgyalástechnikát, prezentációtechnikát is integrálunk a rendszerbe. Az izgalmas a Xeropanban az az, hogy olyan, mint egy gyár. Az egyik oldalon bekerül egy videó anyag, ami a mások oldalon tananyaggá válik, ami mérhető és izgalmassá teszi a tanulás folyamatát. Most értünk el abba a stádiumba, hogy a különböző szolgáltatások elkezdenek skálázódni.
Mile Ferenc (üzlettárs): az, hogy valaki nyelvet beszél, ma már elvárás, aminek viszont nem mindenki tud megfelelni. Az üzleti élet nyelve az angol, ami szükséges ahhoz, hogy nemzetközi szinten is életképes legyen egy adott cég a külföldi kapcsolatok építése és kialakítása érdekében is. Mi egy eszközt kívánunk a cégek kezébe adni, hogy kipróbálják, mi pedig mérni tudjuk. A piacon, ahol mi működünk, a Duolingo tekinthető vezetőnek, és a nemzetközi kommunikációban látjuk, hogy amerre mi tartunk, arra tartanak ők is, amiből arra következtetünk, hogy jó irányba haladunk. A célunk, hogy egy valódi jó eszközt hozzunk létre.
Milyen kapcsolatokra, együttműködésekre nyitottak Önök?
Hamarosan találkozom az NNG HR igazgatójával és tréningvezetőjével, ahol a jelenlegi szolgáltatásunkat osztjuk meg a dolgozóikkal, ezer fővel. Ennek az ezer főnek ingyenesen adjuk oda a fél-egy éves periódusú alkalmazásunkat, hogy minél többet megtudjunk erről a piacról, hogy mik az igények és mik kellenek még, amiket nem sikerült megoldani, hogy a jelenlegi rendszerünket még inkább specializáljuk az által, hogy ingyenesen adjuk, cserébe pedig szeretnénk tőlük tanulni.
Ilyen fajta együttműködésekre nyitottak vagyunk, hogy a kis-, közép- és nagyvállalatok képviselőivel, vezetőivel együttműködve a munkavállalóikat ingyenesen tanítanánk, ami piaci áron egyébként havi húsz-harmincezer forintot jelent felhasználónként. Mindezt azért, hogy minél inkább megismerjük a piacot és kapcsolatokat építsünk. A HR vezetőkhöz keressük a kapcsolatot.