Kompromisszumok nélkül: pálinkafőzés

0

Az Agárdi Pálinkafőzde a minőségre, a generációkon át fennmaradó névre törekszik, ami azonban nem egyszerű egy olyan speciális termék esetén, mint a pálinka, ami leginkább csak a magyar emberek körében elterjedt. A vállalat ügyvezetőjével, Vértes Tiborral beszélgettünk a most 15 éves vállalkozásról, az ipar korlátairól és a külföldi piacra való kilépés nehézségeiről.

– A Destillata versenyen nemzeti győztesek lettek. Mit jelent Önöknek ez, a már sokadik elismerés?

– Igazából sok versenyen nem indulunk, csak olyanokon, ahol tudjuk, hogy azzal az eredménnyel, amit megkapunk, később tudunk dolgozni.  Fontos visszaigazolása ez annak a munkának, amit egész évben végzünk. Ez pedig nem más, mint hogy a beérkező jó minőségű gyümölcsből a legjobb párlatot készítsük el. Amennyiben a versenyen kapunk észrevételt, megnézzük a változtatás lehetőségeit és egyben marketing eszköz is. Egy független, külső szakértői elismerés esetén nagyobb a termékek iránti bizalom.

– Minek köszönhető az, hogy 2009-ben és 2015-ben is elnyerték  Európa legjobbja címet?

– A szakma iránti szeretetnek, alázatnak, amit a folyamatos munkánkkal bizonyítunk. Próbálunk megfelelni az évjárat és a piac kihívásainak, szem előtt tartva azt, hogy kompromisszumokat nem ismerünk.

– Milyen kihívásokkal kell szembenézniük?

– Szakmai szempontból minden év egy új kihívást jelent. Maga a gyümölcs szabadon terem, így ki van téve az időjárás és az éghajlat viszontagságainak, és ez meghatározza, hogy milyen lesz az adott évjárat. Emellett ott van a versenytársak magatartása, illetve magát a fogyasztói közönség igényeit is nyomon kell követnünk.

– Hogyan változott a fogyasztók igénye az elmúlt években?

– A piacon és a polcokon jelentősen megnőtt a jó minőségű pálinkák mennyisége, ez a fogyasztók edukálását is elősegítette. Folyamatosan növekszik a tudatos vásárlók száma.

A kereskedőink és eladóink a legfontosabb piaci információ forrásaink. Az általuk kapott észrevételek alapján igyekszünk változtatni. Ez visszafelé is igaz, mi is „befolyásoljujk” a fogyasztói igényeket, felkeltjük az érdeklődést a termékek iránt.

– Volt olyan igény, amit nem tudtak teljesíteni?

– Bizony, vannak olyan igények, ami nem a mi profilunk. A fogyasztói közönség egy része időnként a gyengébb minőség irányába fordul, de mi ezt nem követjük.


Számos helyen, kisebb városokban, falvakban elterjedt a házi pálinka főzése, és sokan úgy vélik, az jobb, mint a nagyüzemi. Mégis azt mondja, hogy nagy az igény a termékeik iránt?

A pálinkapiac megérezte a gyümölcspárlat előállításának iparosítását. Az, hogy valami házinak minősül, nem minőségi kategória. Ha valaki otthon készíti, az lehet jó, viszont lehet rossz is. Ha professzionálisan készítik úgy, hogy minden egyes technológia és láncszem kontrollált rendszerben működik, akkor az – véleményem szerint – a minőség biztosítója, míg egy háznál nem biztos, hogy ugyanígy történik. Ez egy szakma, amihez mindenki érthet, de sokan nem tudják, hogyan kell valójában jól csinálni. Aki megkóstolja a termékünket nem fog csalódni, ennek is köszönhető, hogy a vásárlóink hűek maradnak hozzánk. Láttuk, hogy sokan kipróbálták a házi főzésű párlatokat, de a többség visszatért a biztos minőséghez. A házi termék esetén fontos kiemelni, hogy a házi „nem adózott”párlat nem értékesíthető, a jogszabály megszegése súlyos büntetést vonhat maga után.

Szigorú előírásoknak kell megfelelnünk és komoly összegeket fizetünk azért, hogy jogszerűen értékesítsük a pálinkáinkat.

Sok jó cég van már Magyarországon, akik pálinkát készítenek. Miben különlegesek Önök?

– Minden egyes főzdének megvan a maga arculata, filozófiája. A mi ágazatunk a borászati ágazathoz hasonlítható, hiszen ők is a természetből érkező alapanyagokkal dolgoznak, évjárattól és fajtától függően pedig más-más dolgot készítenek belőle. Ettől szép ez a szakma, hogy nem egyformán készülnek a termékek, hanem tükrözik az adott szakember stílusát és szakértelmét is. Az elsők között kezdtük a minőségi pálinka készítését, 15 év szakmai tapasztalattal rendelkezünk. Folyamatosan képezzük magunkat, a külföldi trendeket figyelemmel kísérjük, és az ott szerzett tapasztalatokat igyekszünk hasznosítani.

Ahogy láttam, likőröket, whiskyt, szörpöket is készítenek a pálinka mellett, valamint vendéglátással is foglalkoznak. Ilyen területek felé is indultak tehát, hogy még többet adhassanak a fogyasztóknak?

Mindezek mögött nem csak egy márkanév áll. A fogyasztók úgy tartják, hogy ha a termék jó, szeretnék maguk is megismerni a termelőjét, készítőjét is. Éppen ezért építettünk egy helyet a kóstolóknak, ahol akár más termékekkel is el tudjuk kényeztetni a fogyasztókat. Ezzel is az a célunk, hogy minél jobban kössük a vásárlót a termékünkhöz. A szélesebb portfólió azt célozza, hogy megmutassuk, mindez hazai gyümölcsből készült, és mindegyiknél a cél az, hogy magas minőséget adjunk, adalékok nélkül. Az egyediségre törekszünk. Sok munka áll a mögött, hogy ezt el tudtuk készíteni és a saját elképzelésünket tudtuk kialakítani. Így be tudjuk mutatni a fogyasztónak, hogy ezekben az italokban is kiváló minőséget tudunk előállítni

Mióta foglalkozik Ön ezzel a területtel? Honnan jött az ötlet?

Agárdon maga a cég 2001-ben alapult, 2002 óta dolgozunk. Az első főzdém Ausztriában volt, gazdasági főzdével dolgoztam. Eleinte nem az volt az elképzelésem, hogy Magyarországon fogom ezt tovább űzni, hanem ott szerettem volna maradni és továbbfejleszteni. Itt került képbe az üzlettársam, aki nálam járva fölvetette, hogy Magyarországon is kellene egy ilyen „ékszerdobozt” alapítanunk. Magyar emberként vissza is vágytam és hosszú, éjszakába nyúló beszélgetés során el is döntöttük, hogy ezt véghezvisszük és lefektettük azokat a célokat, irányvonalakat, ami mentén még a mai napig dolgozunk. Mindenkinek megvan a maga felelős pozíciója a cégen belül és a legjobb tudásunk szerint végezzük a dolgunkat.

A hazai vagy a külföldi piac az erősebb?

A hazai piac egyértelműen erősebb, hiszen a pálinka a mi országunkban és a külföldi, magyar lakta területeken a legismertebb. Próbálunk terjeszkedni külföldön, jelenleg a tengeren túlra az USA-ban, Kanadában is értékesítünk, illetve kis mennyiséget szállítunk Németországba, Ausztriába és Svájcba is. Ez a mennyiség azonban, amit exportálunk, eléggé elenyésző. Szeretnénk tovább növelni, de semmiképpen sem a magyar piac hátrányára . Legfontosabb bástyánk továbbra is Magyarországon van.

A külföldi piac nem is nagyon tud erősödni?

A pálinka nagyon speciális termék, ezért erős marketingre lenne szükség, ezzel lehetne a külföldi piacokat megtámadni. Mint ahogy azt már országon belül számtalanszor elmondják, a pálinka világhírű Magyarországon, tehát nehéz emiatt elhelyezni, nehéz egy külföldinek elmagyarázni, hogy mi is ez a termék. Valahogy egy adott nemzeti italhoz kell hasonlítani, de általában nem tudják hova kötni a terméket. Biztosan lenne benne realitás és potenciál, sok pénz és okosan kigondolt marketingtevékenység kellene e mögé. Jelenlegi eszközeinkkel Egyelőre én nem látok erre lehetőséget.

Mi az, ami Önt személyesen motiválja a továbbiakban? Hogyan látja a saját és cége jövőjét?

Ami motivál, az a szakma szeretete. Szeretem ezt az alkotást, amit csinálok és magát a terméket. Pálinkával viszont nem egy-két évre kell tervezni, ez jóval hosszabb folyamat, legalább egy generációra, de inkább többre kell előre tervezni, hogy maradandó értéket alkossunk, és az utódok büszkeséggel gondoljanak vissza az egykori alapítókra. Bízom benne, hogy a mi vállalkozásunk is hosszabb távon fennmaradó lesz, és úgy gondolom, az üzlettársammal ehhez a kellő alapokat lefektettük.

Dolgozunk azon, hogy csorba ne érje az eddigi munkánkat, és bízom abban is, hogy aki ezt majd átveszi tőlünk, hasonló elkötelezettséggel és odaadással fogja továbbvinni a céget. Jelentős Fejlesztésekre nem igazán tudunk áldozni, hiszen ahhoz, hogy ilyen minőséget tudjunk előállítani, sok mindennek kell megfelelni. Egyrészt maga az alapanyag korlátozott, másrészt pedig a technológiai feldolgozásnak is vannak korlátai. Mindennek megvan a maga ideje, megfelelő időben kell elvégezni a technológiai folyamatok lépéseit, ilyen szempontból tehát hátrányosabb helyzetben is vagyunk, mint például egy whiskyfőzde, ahol az alapanyag korlátlan mennyiségben elérhető és az év összes napján főzhető, feldolgozható. A pálinkafőzés viszont szezonális, nem egészen fél év az, amikor nekünk 100%-osan kell dolgoznunk. A whisky, a gin az, amit ha az igény úgy alakul, tudunk holt szezonban is készíteni.

A vendégfogadás, rendezvények pedig egész évben folynak, de mi nem ebből élünk. Ezek a márkaépítést szolgálják, inkább marketingeszköz. Mi azt szeretnénk, hogy aki hozzánk jön, ismerjen meg bennünket és a termékeinket. Bemutatjuk, hogy minden esetben a legmagasabb színvonal a cél.


Milyen kapcsolatokra, együttműködésekre nyitott?

Gyümölcskereskedőkkel, termelőkkel való kapcsolatra mindig nyitottak vagyunk. Megvannak a saját beszállítóink, akiken csak szükség esetén változtatunk. Ugyanakkor, mint minden területen időnként itt is szükségszerű egy-egyúj termelő vagy beszállító.

Olyan cégek, akik az élelmiszertechnológiákat gyártanak, forgalmaznak általában meg is keresnek bennünket, a velük való üzleti kapcsolatokra nyitottak vagyunk, illetve egyéb forgóeszköz, akár csomagolóanyagok tekintetében is, palackok, zárószerkezetek területén keressük a partnereket, beszállítókat. A forgalmazás értékesítés a másik meghatározó terület, szeretnénk további HORECA és italkereskedő partnerekkel történő együttműködni.

www.agardi.hu

Előző cikkÚj ízvilágú borral hódít Tokaj
Következő cikkTarol a játékos magyar nyelvoktató alkalmazás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here