Magyar cég termékei az űriparban

0

A BHE Bonn Hungary Kft. a magyar piacon még kevésbé-, a nemzetközi piacon azonban már évek óta ismert és sikeres. Ennek bizonyítéka a nemrégiben kapott „Díj a sikeres vállalkozásért” elismerés megszerzése is, amelyet dr. Kazi Károly, a cég ügyvezető igazgatója vehetett át. Vele készítettünk interjút a vállalat indulásáról, motivációjáról és arról, hogyan került el hazai termékük a Nemzetközi Űrállomásra.

– Egy kétszemélyes kis családi – még ha nem is tényleges családi – vállalkozásból jutottunk el eddig, ma pedig már 110-en vagyunk. Közel három milliárdos forgalommal rendelkezünk, ezen belül pedig elég nagy a hozzáadott értékünk, hiszen minden termékünk saját fejlesztésű, amiből 75%-ban exportra dolgozunk.

Úgy vélem, ezek összessége alapján választottak ki bennünket a díjra.

– Pontosan mivel foglalkoznak? Milyen termékeik vannak?

– A cég alapvetően nagyfrekvenciás és mikrohullámú kutatás-fejlesztéssel foglalkozik. Ezen belül egyik fő területünk a mobil távközlés, annak is a critical communication, vagyis a vészhelyzeti kommunikáció része, amit a mentők, rendőrök, tűzoltók és hivatalos szervek használnak abban az esetben, ha valahol valamilyen katasztrófahelyzet van.

Ehhez a rendszerhez gyártunk mi építő elemeket, például számos alagutat a mi rendszerünkkel hangosítanak be, de a 4-es metróban is a mi rendszerünk működik. Mi tehát nem a mobilkészülékeket, hanem a rendszerelemeket gyártjuk.

Ez az egyik terület, a másik területünk a védelmi ipar, tehát radarok, különböző érzékelők és a kommunikáció, valamint egyéb eszközök, amik nagyobb információmennyiség átvitelére (bizonyos esetekben az átvitel megakadályozására) alkalmasak.

Harmadik területünk az űripar. Speciális megoldásokat fejlesztünk, és már vannak is eszközeink a világűrben, amiket házon belül fejlesztettünk.

– Honnan jött az az ötlet, hogy ilyen jellegű dolgokkal foglalkozzanak?

– Én valójában villamosmérnöknek tanultam, azon belül is a mikrohullámú ágazaton végeztem. Akkoriban ez egy eléggé speciális és jól menő ágazata volt az elektronikának.

Hatalmas cégek voltak azok, akik ezen a területen komoly szellemi- és export eredményeket értek el. Ez volt az, ami nekem nagyon megtetszett.


Melyek voltak a fő állomások, amelyek mérföldkövet jelentettek, és meghatározták a cég jövőjét?

Az első az, amikor megkaptuk az első nagyobb projektünket külföldről. Egy amerikai projektbe tudtunk beszállni, és amikor ezt sikeresen végigvittük, akkor gondoltuk úgy, hogy van esélyünk a talpon maradásra. Később volt egy olyan pont, amikor át kellett alakítanunk a cég szervezeti struktúráját, hogy jobban megosszuk a feladatokat egymás között. Nagy lépést jelentett, amikor sikerült a Westel munkáiba fejlesztési oldalról becsatlakoznunk, ugyanis akkoriban építették ki a mobilhálózatokat. Ez nagy előrelépést jelentett számunkra. Ekkor már előre tudtuk, hogy a jövőben is lesz megrendelésünk, tehát már tudtunk egy megalapozottabb görbe mentén fejlődni.

Ezt követő nagy lépés az volt, amikor megépítettünk egy színvonalas, modern elektronikai-technológiai központot, az Eltech Centert Újpesten, ahol jelenleg is vagyunk. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy az űripar megrendelte tőlünk az első berendezéseket. Ennek azért is volt nagy jelentősége számunkra, mert ekkor Magyarország még nem volt tagja az Európai Űrügynökségnek (ESA), viszont mégis rendeltek már tőlünk. A későbbiekben, amikor mint ország, mi is csatlakoztunk, a cégünk lehetőségei is megnőttek az űripar területén.

Kazi Károly

Minek köszönhető az, hogy ilyen munkákat tudnak elnyerni?

Első körben a kapcsolatok, vagyis az ismertség a kulcs. Az alapítók közül és az első évben csatlakozók közül többen dolgoztunk kutatóintézetben, ketten közülünk pedig két évet dolgoztunk Japánban, tehát nemzetközi tapasztalatunk is volt, ami a ’90-es években még nem volt általánosan jellemző. A szakmai ismertségek hozták az első projekteket, később pedig egyik projekt hozta magával a másikat.

Meggyőződésem, hogy a legjobb marketing eszköz egy jól működő berendezésen lévő gyártói címke, egy embléma. Járunk emellett kiállításokra, van weboldalunk és a hagyományosnak nevezhető marketingeszközöket használjuk, de a legtöbb megrendelés mégis inkább a hírünknek köszönhető. Dolgozóink több mint fele felsőfokú végzettségű, közülük pedig majdnem mindenki villamosmérnök. A többség rádiófrekvenciás mikrohullámú mérnök, így tudjuk elvállalni azokat a feladatokat, amiket egy nagyobb cég nem tenne, mert nem lát benne fantáziát.

Mi rugalmasak vagyunk, meg tudjuk oldani a feladatokat, sok esetben pedig a vevővel alakítjuk ki a specifikációt, miután pontosan elmondta, hogy mit szeretne. Segítünk összeállítani a specifikációt, a berendezéseinknek pedig 100%-a teljesíti azt, amit elvárnak tőlünk, és amiben megegyeztünk.

A magyar piacon van versenytársuk?

Nem, ezen a területen igazából nincs. Van néhány cég, akik hasonló dolgokkal foglalkoznak, de konkrétan nem a versenytársaink. Igazából nekünk a nemzetközi piac a fő célközönségünk, a nagyarányú exportálás miatt. Hasonló cégek vannak, de ők inkább csak a radar és egyéb területen dolgoznak úgy, hogy a külföldi anyavállalat megrendeléseit teljesítik, emiatt esetleg csak nagyon közvetve jut el ugyanarra a területre a termékük, mint a miénk. Itthon direkt konkurenciánk nincs, külföldön van inkább. Ugyanilyen portfólióval rendelkező csak kevés van, de mindegyik szakterületen más és más a konkurensünk.

Előnyt jelent a további munkájukban ez az elismerés? Mire számítanak?

A bizalom az, ami a védelmi iparban előnyt jelenthet, de ugyanez igaz az űriparra is, valamint a mobil területre. Fontos, hogy meglegyen a bizalom a vevőink és köztünk, egy-egy ilyen díj pedig ebben mindenképpen segít. Amiben még segíteni tud az, hogy a díjátadón lehetőségünk volt arra, hogy néhány szót szóljunk, így ki tudtam emelni azt, hogy fontos számunkra egy-egy termék itthoni referenciája.

Legnagyobb problémánk, hogy egy bizalmi alapon működő piacon nehezen tudunk úgy eladni valamit, hogy nem tudjuk megmutatni, itthon használja e valaki a terméket. Exportálni nagyságrendekkel könnyebb, ha magyar megrendelésekre is tudunk támaszkodni. Onnantól kezdve, ha tudunk hazai referenciára is hivatkozni, már nyerő helyzetben vagyunk a külföldi piacon.

Ez tehát egy aranyszabálynak mondható, hogy először mindenképpen hazai partnereket kell szerezni?

Ez sokat segít a külföldi piacra történő kijutásban, sokkal nehezebb, de nem lehetetlen enélkül is sikereket elérni, termékeink 80%-ának nincs itthoni referenciája. Itthon kicsi a felvevő piac, ha mégis valamilyen termékre van igény, akkor – ugyanez a helyzet, csak fordított irányban – a végső döntés megszületésekor, (hiába a magyar termék), mégis inkább a több referenciával rendelkező külföldit importálják.

Úgy vélem, az igazán sikeres export expanzió szakma politikai előfeltétele, hogy a hazai fejlesztéseket hazai megrendelésekkel „támogassák”. A hazai referencián túl ez egy – a termék tökéletesítéséhez szinte nélkülözhetetlen – felhasználó oldali visszacsatolás a fejlesztők felé. Mostanság ezen a területen érezhető egy jó irányú elmozdulás a speciális beszerzéseket illetően, mert egyre több helyen mondják, hogy ha magyar szellemi termék van benne, akkor előnyt kell élveznie. Ez ugyan Európán belül hivatalosan nem mondható, de a tapasztalatunk az, hogy más országok élnek ezzel a lehetőséggel. Bízunk benne, hogy ez hamarosan megvalósul itthon is, hiszen vannak erre mutató jelek, azonban ezek még nem teljesen egyértelműek.

A vállalat központja

Mi az a termékük, ami a Nemzetközi Űrállomáson van, és hogyan jutottak ahhoz a lehetőséghez, hogy Önök állítsák elő a terméket?

Először ehhez – kapcsolat volt szükséges két úton is. Az egyik, hogy egy európai cég nálunk rendelt részegységet, ami a VesselSat amerikai műholdrendszerre került fel. Ez a berendezés jól működött, így már meg volt a referenciánk. Másik oldalról személyes kapcsolatok is hasznunkra váltak, az egyik alapító kolléga ugyanis a Műegyetemen az űrkutató csoportban dolgozott, így jó kapcsolata alakult ki az orosz űripar szakembereivel, így ezen az ágon tudtak megkeresni bennünket. Így került fel a Nemzetközi Űrállomásra egy kommunikációs erősítőnk, ami azóta is jól működik. A közelmúltban egy sokkal bonyolultabb kommunikációs eszköz kifejlesztésére kaptunk megbízást, amit le is szállítottunk, de ez még nem került ki a világűrbe.

Merre tartanak tovább? Hogyan látja a cég jövőjét az elkövetkezendő néhány évben?

Az egyik kiemelt irányunk mindenképpen az űripar marad. Ezen a területen egy-egy projekt átfutási ideje években mérhető, ezért csak lassan kezd el számítani az az előny, hogy Magyarország is teljes értékű tagja lett az Európai Űrügynökségnek, az ESA-nak. Az egyik fő irányunk ez, a másikat pedig az generálja, hogy a világban növekvő terrorfenyegettség és ellenőrizetlen migráció következtében növekszik a hétköznapi emberek bizonytalansága. Ez sok olyan technikát kíván meg a jövőben, amire egyedi megoldásokat kell adni. Ez mind bizalmi üzlet, amiben a mi cégünknek helye van.

Fontos kérdés manapság például, hogy a drónok veszélyesek-e vagy sem. Ennek megállapítása, a rosszindulatú drónok elleni tevékenység kifejlesztése komoly műszaki kihívás, amiben mi valóban részt tudunk venni. Alaptevékenységünkhöz számos – a mi fő profilunkba nem illeszkedő – új terület kapcsolódik. Ezekre úgy szándékozunk lépni, hogy alapítottunk néhány leányvállalatot, amelyek ezeket a témákat viszik tovább, ide tartozik például a drón fejlesztés is, vagy a drón fedélzeti szenzorok fejlesztése. Ezek teljesen más jellegű tevékenységek. A biztonsági területen belül a vészhelyzeti kommunikáció az, ami egyre fontosabbá válik, hiszen a mindennapunk részévé vált mobilhálózat kiesésekor is nagyon fontos, hogy minden helyzetben – a pánik elkerülése érdekében – tudják tájékoztatni az embereket. A civil emberek biztonsága egyre inkább előtérbe kerül a nemzetközi politikában, ami számunkra számos új tématerületet generálhat.

Mi jelentette az eddigi munkásságuk alatt a legnagyobb kihívást?

Igazából főként apró kihívásaink voltak. Ami nagyon érzékenyen érintett bennünket az akkor volt, amikor még a cégünk egyik projektről a másikra élt. Egy amerikai cég csekkel fizetette ki egyik munkánkat, és a bankban közölték velünk, hogy ennek valódiságát kb. 3 hónap alatt tudják leellenőrizni. Ennek eredménye az lett, hogy ekkor saját, tulajdonosi kölcsönből kellett a dolgozóink karácsonyi bérét kifizetnünk.

Ami még nagy kihívást jelentett, hogy rengeteg energiát invesztáltunk a drón fejlesztésbe, de a kínai olcsó megoldások miatt a profi kategóriába senki nem mert befektetni, többek között az előre nem látható szabályozások miatt sem. A lényeg, hogy tovább tudtunk lépni, folyamatosan és mindig azt kerestük, hogy hogyan tudunk jól megállni a piacon.

Mi az, ami Önt személyesen motiválja a munkájában?

Úgy gondolom, hogy most már a fókuszban az áll, hogy a cégünk szellemiségét tovább tudjam adni a fiataloknak. Ahogyan azt említettem, ez családias jellegű vállalkozásként indult, a legfőbb szempont azonban továbbra is az, hogy a 110 fő is nagycsaládként vagy az egyes részegységek kisebb családként is emberi körülmények között és emberi kapcsolatokat ápolva tudjanak dolgozni. Sok időt töltünk a munkahelyünkön, ezért nem mindegy, milyen környezetben töltjük el azt. Számomra és a velem dolgozó tulajdonosok, vezetők számára is fontos a baráti, emberi légkör fenntartása és hogy mindenki érezze a felelősséget a munkatársai és családjaik iránt.

Mit tanácsolna más kis-és középvállalkozások vezetőinek, hogyan lehet elérni a sikereket?

Erre nehéz válaszolni, hiszen ez valójában területtől függő, de minden területen igaz és érvényes az, hogy kitartónak kell lenni, fel kell készülni a rosszabb dolgokra is és nem összeroskadni. Úgy gondolom, hogy a szerencsét meg kell ragadni, és ha van kedvező lehetőség, azt ki kell használni. A szerencse valójában nem más, mint egy kedvező alkalom, amit felkészülten kell várni és megragadni. Hiába érkezik meg a kedvező lehetőség, ha nem tudunk vele mit kezdeni. Tudatosság és felkészültség tehát az, ami szükséges. Fontos emellett etikai magatartást viselni a partnerekkel és valójában bárkivel szemben.


Milyen kapcsolatokra, együttműködésekre nyitott?

Bárkivel együtt tudunk dolgozni, aki egy-egy projektünkbe be tud szállni. A lényeg, hogy tisztességesen álljon hozzá, és hogy azt, amit végez, profi módon vigye véghez. Összetett a területünk, a mechanikai megmunkálástól kezdve a szoftveres szakembereken keresztül a mikrohullámú rádiós mérnökökig dolgoznak nálunk, de elsősorban a hozzáadott értékeket felmutató emberekkel dolgoznánk együtt. Ami még nagy hiányt jelent, azok a minőségi alvállalkozók, például akik mechanikai munkát vagy felületkezelést, szerelést végeznek. Az adott projektektől is függ, hogy kiket keresünk.

www.bhe-mw.eu

Előző cikkCsomagolástechnikai cég az év gyára
Következő cikkKörnyezetbarát poharak a vendéglátásban

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here